Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Jag tyckte också det var svårt att slänga förr men efter att ha flyttat utomlands fyra gånger på relativt kort td så lärde jag mig att slänga mycket. Tillslut hade vi bara kvar de allra viktigaste papperna, foton och de kläder vi älskade mest. Ju oftare man rensar och gör sig av med saker desto lättare blir det. 

• Resande
    Sara vad skönt att inskolningen verkar gå bra! Tycker t.o.m er mest tillbakadragna son låter betydligt mer framåt än min lille kille. Det kommer säkert gå kanon med inskolningen! Skönt också att det löste sig för sambon, men fy vad jobbigt att rektorn ändå inte fattar något alls. Jösses! Nu har ni i alla fall vårterminen säkrad vilket låter toppen.

Kate grattis till bra träningspass! Skönt att det inte var för hurtigt och att även snobben i dig trivdes. Jag tycker också det låter tillräckligt med halva barngruppen när det gäller treåringar.

Lime gulligt med en hjälpreda som ska stäng dörrar. 

Lycka till alla som har viktiga saker idag! 
  • Resande
    Jag missade visst någon sida när jag skrev i morse. Så kan det gå.

Juni- låter ju helt befängt att man ska behöva säga upp sin plats för att få allmän förskola och sen säga upp igen för att söka på vanlig förskola?! Stackars barn och föräldrar med allt merarbete och nya platser hela tiden.

Sara- tack det är bra med oss. Jag har jobbat i sedan slutet på november så det har varit lite mycket med allt. Noah har hållit sig frisk sen sin dubbelsidiga öroninflammation i början av dec, tack och lov. Det mesta flyter på bra nu, N har börjat trivas på fsk och jag trivs på mitt jobb. Ska vara ledig ett par veckor nu utom en utbildning som jag måste gå på imorgon. Väntar på besked på mitt vik. Spännande att se om jag får gå upp i timmar och vara kvar...

Somna jag tycker också det var väldigt trevlig att vara hos er, trots att jag hade en lång väg att köra och fick köra runt och leta parkering.  
    Olimpia- jösses vilka summor man betalar för förskola! Förstår om folk inte har råd att jobba.

• Resande

Anna oj vad spännande! Lycka till hur det än blir. Ser fram emot att höra fortsättningen när du är redo att dela med dig. Kram!!

Persefone tack jag hoppas också på fast... Förstår inte heller varför de bygger om avfarterna, fast det kan inte varit alltför nyligen för t.o.m min gps sa rätt och jag har inte kopplat den till datorn på 2 år!!

Juni kanske lika skönt att betala för platsen då så har man även över loven om man vill och behöver. 

• Resande

Tack alla góa för era tummar! Det behövs verkligen! Stället verkar ha en viss förkärlek för vikariat- har två kollegor som gått på det i 1 resp 2 år nu... Inget jag önskar faktiskt men det är väl bättre än inget antar jag.

Sara jag är bara ledig tills nästa pass och tänkte då hinna få ordning här hemma, fräscha till mig själv lite och annat smått och gott jag inte hunnit med. Vi pratade om en resa i mars men tro det eller ej vi orkar inte flyga! Hade man kunnat ta sig till något varmt och skönt ställe på nolltid utan att behöva resa långt så hade vi nog tagit lite semester.  

Somna- men är det ingen som vill sätta sin SGI på spel?! Herre jösses vilka sjuka regler! Vi har det bra i Sverige men ibland blir man mörkrädd...

Cissi vad dåligt att de inte sagt till att du måste fylla i någon blankett och gett dig en! Undrar om de gör så med alla så att de själva ska kunna styra över hur barnen går? 

Idag fick jag höra från en i personalen hur skönt de tyckte det var att N äntligen trivdes. Han var som ett annat barn nu som accepterar alla fröknarna från de olika avdelningarna och han t.o.m leker med andra barn. När jag hämtade honom lekte han (de sprang runt tillsammans) med en härlig 2,5 åring som alltid blir lika glad när N kommer på morgonen. Vi hör jämt "nu kommer Noah" med världens gladaste röst. Det värmer mammahjärtat! Tänk att det skulle ta över 4 månader för vår son att känna sig hemma. Undrar om hans språkutveckling också spelar in för nu kan han kommunicera med folk på ett helt annat sätt.

• Resande
    Älgen skrev 2011-01-13 00:38:35 följande:
    Grattis Barbabra! Somna, snacka om noll koll, såg inte att ni hade olika stolar. Såg bara hur fint ni hade!
    Märkte inte jag heller!

Barba grattis! 
  • Resande
    Jossanjo skrev 2011-01-13 15:38:10 följande:
    Hej, kommer från fått första barnet tråden och skulle vilja ha lite åsikter, skall byta ut babyskyddet så småningom nu i vår.
    Funderar på Maxi Cosi Mobi, någon som har erfarenhet av den, har även tittat på BeSafe x3 men den är dyrast. Britax pratas det oxå om. Eller har ni några tips.

Vi har en Passat Kombi så vi är inte så låsta vid storlek.

Tycker detta är en oerhörd svår djungel.

Tänkte ni kanske har erfarenhet.
    Vi har också en passat kombi och en Maxi Cosi Mobi. Jag tycker det är lite besvärligt att den är så stor (stolen alltså). Har man den i passagerarsätet fram är det ju inte större problem utom att man inte ser backspegeln på höger sida om stolen inte är bakåtlutad. Sätter man stolen i baksätet så blir det trångt att sitta framför den. Vi har även en vad jag tror är Acta Graco (kan vara cosmic comfort men jag är inte helt säker). Den sitter N betydligt mer stabilt i. Nu är han så pass stabil i huvudet och tar sån plats så det märks inte så stor skillnad men i Maxi cosin flängde huvudet väldigt för det finns inget huvudstöd. Har ingen aning om hur Gracon är att ha i passat eftersom vi aldrig testat.  
  • Resande
    Somna- vi har inte riktigt flextid och det enda sättet vi kunnat lösa hämtning och lämning är att jag åker till jobbet i sista minuten och lämnar N vid 8. Mannen åker till jobbet 5.45 för att kunna gå tillräckligt tidigt för att vara vid fsk 16.30. Då är vi alla hemma runt 17-17.30 (om jag inte jobbar till 17 utan drar så fort vi "stängt" färdigt) det tar 40 min att gå hem från fsk i snö. Det tar mig 45 min upp till en timma att ta mig till jobbet och för mannen runt 1 h   dörr till dörr. Kan ni inte skriva upp G en timma längre och hämta tidigare de gånger ni kan? Då behöver ni inte ha panik de dagar det inte går att komma ifrån... Jag skulle nog börja med heltid och känns det inte bra eller inte fungerar så hade jag nog dragit ner på arbetstid, beroende på hur långa dagar G får och hur han hanterar fsk förståss.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13