Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Läser om era hamstrar och kan inte annat än instämma för Mr F är också en hamster av stora mått. "Kan vara bra att ha..." Medan jag är en utrensare och sorterare. Konfliker? Japp. Men det är lugnare nuförtiden. Jag slänger utan att fråga eller trycker in grejer i hans garderob eller väljer att helt enkelt inte se.

Dags att fixa lunch till lillkillen.

• Mrs Firren

*vinkar till johlinn*

Somna - Haha, jag känner igen bottenlösheten även om det lugnat ner sig lite nu. David får 1 vuxenportion havregrynsgröt på morgon hemma och 1½ timme senare gröt igen på förskolan, gärna två portioner... Nu vet jag att de ger gröt+macka+frukt i stället, nån måtta får det vara. Lunch (ibland två portioner), mellis på fsk, frukt hemma, middag och ibland kvällsgröt. Jag fattar inte var han gör av allt och hull har han aldrig haft, tror snarare han ärvt sin fars otroliga förbränning... Som du säger, det hade kunnat vara tvärt om så det är bara att mata på och se glad ut.

Har svärmor på besök här så jag snor åt mej lite egen tid. Tog med mej datorn och en bok och har parkerat mej på Wayne's med en stor balja kaffe. Ska iväg till gymmet en sväng oxå, bara för att jag kan. Lyxigt värre.

• Mrs Firren

johlinn - Vad roligt med E som härmar. Det är ju ett riktigt bra steg i rätt riktning. D är väldigt dålig på att härma, eller han gör det inte alls men sen ploppar det ut nåt nytt ljud då och då. Vi baxnade igår när det kom ett "nej" för första gången.

Pyttis - Klart man ska äta popcorn med sked! Känner igen det där med att måste-äta-med-sked-eller-gaffel-jämt. D har också pippi på det och är just nu inne i en period när han ogillar att vara kladdig om fingrarna. Men de elaka föräldrarna gav upp och torkar numera inte händerna förrän han ätit klart...

• Mrs Firren

Annaloo - Lycka till! Superspännande. Och mycket modigt. *kram*

Fiji - Underbart att höra att det går bra på förskolan. Vad glad jag blir för er skull. Lycka till med jobbet också.

• Mrs Firren

Barbabra - Här har alla barn lekhjälm ute nu på fsk. Jag tror det är storleken du beskriver som vi har till D. Mössan får plats bra och hjälmen sitter fast ordentligt. Jag tänker att han kan ha hjälmen framöver också när det blir mer aktuellt med ordentlig pulkaåkning och lite mer action. Vi funderar även på att köpa en att ha hemma, det blir ju glashalt även på gården framöver...

• Mrs Firren

Suger i mej allt snack om telefoner, fånar alla de andra varianterna. Behöver en ny. Har nån gammal ärvd variant som jag ärvt av mamma, som ärvde den av pappa, som ärvde den av brorsan...Tfn + sms, that's it. Funkar bra men nu börjar jag känna mej begränsad. Några speciella rekommendationer om man vill synka mot Outlook på jobbet? Jag är helt novis på området så alla tips och synpunkter är uppskattade.

• Mrs Firren

Alla varma kramar till Annaloo. Du kommer att fatta rätt beslut även om det blir förbannat jobbigt, du har modet och styrkan. Det som är bra för dig är också bra för K. Ta hand om dej!

Vi kör ju med stödtecken hemma och nu verkar det lossnat lite både med tecknandet och pratandet för D. Superskönt och väldigt roligt. Inte så att han börjat prata i långa meningar men det är definitivt en utveckling. Samtal i helgen:
    - Du kan köra bilen själv. Du kan köra, säger mamma.
    - Nä, du, svarar D.

Så det är nog som förskolefröken sa, att om man har ett språk så är det lättare att ta till sig ett annat. Det kanske ni med tvåspråkiga barn märker?

• Mrs Firren

Cissi - Vi har faktiskt inte nån av Babblarnagrejerna hemma, men det kanske är värt att investera i. Just nu tecknar vi mest djur, kläder och några enkla verb. Tyvärr är inte Mr F lika ambitiös som jag men lite kanske fastnar hos D iaf. Tack Babblarnatipset!

• Mrs Firren

juni - Vad roligt att din mamma med all erfarenhet säger samma.

cissi - Tack, kanon verkligen! Det blir garanterat månadens investering när barnbidraget kommer i slutet på veckan.

• Mrs Firren

Sara - Vilka bra citat! Du är så klok. Jag kan inget annat än hålla med för jag har alltid försökt att tänka så. Även om man inte kan sätta sig själv i första rummet längre så brukar ändå tänka att: "Det som är bra för mej är också bra för resten av familjen." För om jag är nöjd och glad mår hela familjen bättre. Alltså var det sant det som Dr Phil sa: "Keep mommy happy."

Limegrön - Vilken fantastisk förbättring på sömnfronten! Superskönt. Vi är också inne på att skruva lite på dagsömnen, att förskorta den lite för nu har natt ningen på kvällen ibland tagit 45 min vilket inte är okej hos oss. Inspirerande att höra att små, små ändringar kan göra stor skillnad i slutänden.

Tack alla snälla som gjort tummen upp för Ds pratande. Det värmer! *kram*

Ha en bra dag allihop!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13