Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

asap skrev 2011-04-25 20:46:12 följande:
    Har just blivit varse att det nu är Gustavs tur att ha trätt in i "varför då?"-fasen. Ida är inte ens ute ur den än, den är ju lång som bara den! Så nu har vi två barn som frågar "varför" om allt och ingenting, lite jobbigt faktiskt. Idas frågande har iaf blivit nyanserat med åren, nu är det väl någorlunda relevanta frågor. Gustav däremot, frågar på ren reflex hela tiden. Och då kan det bli så här:
    G- "varför då?" (apropå ingenting)
    jag- "vad vill du veta?"
    G- Varför DÅ?"
    jag- Vad? Varför då, vaddå? Vad undrar du?"
    G- VARFÖR DÅ?!!!"

Helt omöjligt.
    Heeelt lysande!

Påminner om en dialog kompisars barn, två tjejer i 3-årsåldern hade för några år sen:
    Dom stod och höll i varsin leksak och var helt överens till en början:
    - Den här är min.
    - Och den här är min.
    Överens och nöjda.

- Den här är MIN.
    - Och den här är MIN.
    Inte helt överens och lite missnöjda.

- Den HÄR är MIN.
    - Och den HÄR är MIN.
    Oense och grälande.
    Och värre blev det.
  • Mrs Firren

Johlinn - Vad roligt att höra att det går så bra med Es tecknande och att pratet börjar lossna. Själv insåg jag häromdagen att "Herregud, ungen tecknar ju faktiskt flerordsmeningar". Det var en liten aha-upplevelse. Inte så avancerat, mamma - David - hink, men ändå. Heja E!

Angående skor så har D en jäkla massa... Han har stl 24, nästan 25 så jag har köpt sommarens skor (tre olika par) i stl 25. Men nu insåg vi för ettpar dagar sen att det verkligen inte funkar för D med sin kassa balans att ha för stora skor som har den där extra centimetern i tån som det ska vara. Så nu har vi köpt samma uppsättning fast i stl 24 och det funkar bättre för honom. Han har gympaskor + tunna tygskor + sandaler. Och gummistövlar och vårkängor och jag vet inte vad. Shit, jag måste sluta köpa reaskor.

• Mrs Firren

Ibland blir man glad för det lilla. D pekade precis på det han ritat med gul krita på pappret och teckande sedan "bil". Det är första gången han säger att han faktiskt ritar nåt specifikt.

• Mrs Firren

Cissi - Jo tack, med tecknandet går det bra. Veckans tecken är "flygplan".

Det låter enormt jobbigt med en liten som inte vill äta. Jag har tyvärr inga tips eftersom vi aldrig haft just det problemet du beskriver. Du kan inte höra med experterna på sjukhuset, inte bvc alltså, som håller på med äta-träning för barn. Minns att jag läste en artikel i en gammal "Vi föräldrar"  nån gång. Det handlade just om barn som av olika anledningar inte ville äta och hur man tränade barn och familj så att barnen till slut började äta normalt. Vill minnas att det var genom sjukhuset de hade träningen. Jag menar inte att ni ska bli remitterade nånstans, bara få lite input. Det borde inte vara omöjligt tycker jag. *kram*

• Mrs Firren

Håller helt med om tågprisresonemanget - gräsliga priser! Och vi brukar satsa på hostel förut när vi reste själva men nu gör vi precis som familjen Somna och har bokat typ lyxhotell, med våra mått mätt, när vi åker till Edinburgh om en månad. Känns som väl investerade pengar när både D och mina päron ska med.

London är fortfarande helt underbart! Jag var där som turist med en kompis dec-09 och det var sååå roligt, trots att vi vuxenturistade till skillnad från när vi var 20.

• Mrs Firren

Assar - Vi jobbar med Sharepoint men jag skulle inte kalla mej expert, men du kan ju inboxa problemet om du vill ha input om det inte är löst redan. Kanske jag kan hjälpa.

• Mrs Firren
    Kate Lynn skrev 2011-05-05 12:51:20 följande:
    Jag tycker barns uttal och språklogik påminner om vad jag tycker om det norska språket - det är ju DE som har rätt, inte vi! *duckar*

Mitt barn är av det artiga slaget just nu.
    "Får jag en hej då-puss innan jag går?"
    "Jag tittar på Bolibompa tyvärr"
    Är man upptagen, så är man.
    "tyvärr"

• Mrs Firren
    johlinn skrev 2011-05-05 23:00:58 följande:
    Så roligt o läsa om vad era små säger Alltid viktigt med prioriteringar!!!
    E. har mer av ett "uh" med bestämd ton som betyder typ "fixa slav" "hämta tjänare". Men vadå, ska jag gå/krypa själv? Du kan ju hämta åt mig!
    LOL! Preciiis så har vi det.

D stod och ryckte i en skåpslucka i morse och lät sitt "uuuh", som jag f ö blir tokig på.
    - Ja, mamma öppnar dörren. Öppna, David. Kan du säga öppna?
    - Ödda, sa han.

Så han kan, men vill inte. Det funkar ju att säga "uuuh" så varför ändra ett vinnande koncept.
  • Mrs Firren
    Ela skrev 2011-05-06 09:15:10 följande:

Mrs Fisk - Som jag har förstått de är det inte så många tonåringar som har kommit ur uuuh-stadiet så varför brådska?

Det påminner mej om den gången jag och Mr F tittade på varandra och konstaterade: D sitter på sängen i sitt rum, drar sig i snoppen och väldigt tyst och nöjd. Ska inte det dröja åtminstone 10 år innan han börjar med sånt?!  

Fast nu råkar han vara väldigt snopp-dragig rent allmänt när han går utan blöja så vi tror inte att det är med nån speciell tanke han gör det annat än att det förmodligen är trevligt.

Cissi - Vad intressant att du nämner det där med stammningen för jag har också funderat på det. D hakar upp sig ibland och jag har hunnit tänka "åh nej, inte stammning oxå". Men då ska jag inte dra några stora växlar av det utan se det som normaaalt.
    Ela skrev 2011-05-06 09:30:50 följande:
    Jag hann bli lite förgrymmad på T när hon var mitt i lära-sig-prata-perioden innan jag förstod att x visst var en svår bokstav för små barn att få till rätt. Hon stod nämligen och puttade mig på axeln och sa "Arsel, arsel!".
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13