Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Grattis Ela! Underbart!

• Mrs Firren

CaCC - Åh, vad skönt att du/ni blir tagen på allvar och får hjälp direkt! *kram*

• Mrs Firren

Go'morron!

Haha Fiji - "Fluff tomaten"

Hej hej Fluff tomten

Och jag har sett Gordon Ramsey göra den där Wellingtonrätten två gånger förra veckan i nåt julprogram. Den såg väldigt smarrig ut men lite väl många etapper för mig, men det kanske bara var julvarianten?

Persefone - Shit, vad påfrestande med en sån jobbig unge. Men mest tycker jag synd om honom eftersom det är föräldrarna som är problemet egentligen, fast det drabbar barnet när man bli anti mot honom. Och vad sjutton ska man göra när man "står bredvid"? Jag vet inte, i vissa lägen säger jag nog till men låter andra situationer passera. Jag kan tycka att barnets bortskämdhet är en sak, det är föräldrarnas problem, men när han är oförskämd mot andra, då kan man helt klart sätta ner foten.

Vi hade en liknande situation i kompiskretsen för ettpar år sedan. Ett barn som var ett monster mot de andra barnen - knuffades, bets mm. De andra små och även de som var äldre var livrädda och ville inte träffa honom. Till slut togs ämnet upp bland oss mammor (jag höll låg profil då eftersom vi inte hade egna barn). Jag vet att familjen sen tog kontakt med barnpsykolog för att få hjälp med verktyg för hur de skulle hantera barnet. Nu är det mycket bättre. Men att komma dit, att faktiskt ta upp problemet till diskussion är ett stort och jobbigt steg.

Sara - Lycka till med inskolningen! Och Fluff tomten oxå.

Vet inte om jag nämnt att jag ska börja läsa lite i vår. Ska gå ner på halvtid och sen plugga halvtid. Känns kanon! Behöver verkligen utforska lite nytt i livet och så funderar jag samtidigt på vad jag ska bli när jag blir stor.

Tebax till jobbet!

• Mrs Firren

CaCC - Hej! Vad skönt att höra att du mår bättre och att du fått bra hjälp. Låter kanon med medicinerna. Skönt att det funkar bättre för E oxå vid sovning! Håller med Marge: Heja dej CaCC!

• Mrs Firren

Pokergirl - När D tog välling gjorde vi så som Somna beskriver, gav vällingen i vårt sovrum och sen i hans eget rum när han fick flytta in dit. I vårt rum är det ju ganska avskalat men i Ds rum fanns det leksaker och andra grejer, men det var aldrig något problem. När vi nattade i vårt rum låg han i sängen och tog vällingen, när vi nattade i hans rum satt han i vårt knä i en fåtölj.

Det är säkert olika för alla barn, men jag har aldrig upplevt att D vill leka med leksakerna vid nattningen. Vi har haft samma ritual hela tiden och avvikit från den väldigt sällan. Då vet alla vad som gäller och hans förväntningar stannar också där.

Ett barnrum utan leksaker låter å andra sidan vettigt. Vet flera som har avskalade barnsovrum och som har leksakerna i ett annat rum. För egen del kan jag säga att D inte leker själv i sitt rum speciellt ofta, bara när han ska hoppa i sängen vilket är helt okej i den här familjen.

I slutänden tror jag ändå på att hålla på rutinen och inte acceptera lek och spring. Arga barn är helt okej att tas med på kvällen tycker jag, lekande barn är värre...

Hoppas ni kommer fram till en lösning som funkar för er alla!

• Mrs Firren

För egen del är jag så jäkla glad att D börjat använda "ja" och vet vad det innebär! Han varierar mellan "ja", "aaa", "mmm" precis som vi gör och det är så mycket mindre konflikter nu när det faktiskt går att få ett svar från honom. Förut var det bara vilda protester när det blev fel, men nu behöver det oftast inte ens gå så långt. Stor lättnad!

Varje morgon kommer han ut i köket och kryper upp och mitt knä och sitter och myser. I morse:
    - Har du sovit gott?
    - Ja.
    - Har du sovit med pappa?
    - Mmm.
    - Och idag ska du vara hemma med pappa?
    - Aaa.
    - Jag tror att ni ska åka och bada?
    - Ja.

*lycka*

Ibland blir man så glad för det lilla.  Hjärta

• Mrs Firren

Fiolina - Peppar peppar har vi klarat oss från kräksjuka i år men eftersom jag säger det här så räknar jag med en kräka inatt eller allra senast i morgon, året är ju trots allt inte över än. Över lag tycker jag att vi varit väldigt lite sjuk i höst. Jag hade räknat med vab mest hela tiden eftersom det var först förskoleterminen, men icke. Vi tackar och tar emot.

Nyårsmenyn hos oss blir oxfilé med ungsrostade grönsaker och hemmagjord bea-sås. Extremt enkelt, extremt gott. Familjen Blomsteröga fixar förrätt och efterrätt. Däremot har jag lagt in en reservation för 12-slaget med tanke på att jag varit uppe längre än till tolv typ en gång på två år...

Hoppas alla får en riktigt bra avslutning på året och att alla sjuklingar piggnar till snabbt!

• Mrs Firren

Sara - Låter kanon att du kan få hjälp av nån som är ordentligt insatt. Bra gjort att du tar tag i det. Heja dej!

hormonstinn - Jätteskönt att ni fått lite pejl på vad magproblemen kan bero på. Måste vara superskönt för er alla.

• Mrs Firren

Pyttis - Åh, vad roligt att höra att rören gett effekt så himla snabbt!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13