• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

NalleStockholmsplaydate 7 januariNalle
    Persefone
    Somna

(Fast vi kanske borde ha med den 8:e el 9:e också ifall folk jobbar på fredagen som ju inte är en röd dag... Om det är så och ni vill vara med - Sätt upp en dag som ni kan så fortsätter vi fylla på)
  • Somnat

Jag behöver skriva en ansökan så jag hamnade här. Logiskt, eller hur?!

CaCC:
    Låter som dina svärföräldrar hade kunnat komma från mina hemtrakter - Konflikträdsla, javisst! Jag tror att de kanske ser det lite grand som deras roll att skämma bort sitt barnbarn. Och då tycker de godsaker är ett sådant sätt. Fast jag håller helt med dig om att de självklart ska respektera era önskningar. Du får ta upp det igen. Vilket kanske är lättare sagt än gjort. Innan du gör det kan du ju prata lite allmänt om varför du tycker det är bra att vänta med socker i den mån man kan. Det kanske kommer att göra att svärföräldrarna förstår ert synsätt bättre.

Gullet:
    Lycka till med överklagandet!

Är det ngn som har flugit ensam med en liten? Jag ska iofs inte flyga så långt, men själva grejen på Arlanda känns meckig. Man måste ju lämna vagnen i incheckningen och sedan är det den där lååånga trappan upp till säkerhetskontrollen. För att inte tala om vad man kan hitta på för bus när man kommit igenom den... Är det någon som har några tips? 

NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo

8 januari
    Lime
    Somna 

• Somnat

Persefone:
    Jag köpte ett Löttorp (långhårigt vitt) till Gs vagn på IKEA. Kostade 299:-, tror jag. Det är ett skinn, till skillnad från barnkedjornas för runt samma pris som är skarvade. Exakt hur garvningen gått till vet jag inte, men jag betvivlar att det är på samma sätt som för tvättbara skinn. Som kostar mer än dubbelt så mycket.

IKEA har grå skinn också. Korthåriga och några tior dyrare.

Vad MIO har vet jag inte, men har inte sett skinn någonstans som kan matcha Kamprad i pris.

• Somnat
    Pysslig skrev 2010-12-07 21:03:39 följande:
    Jag vill gärna vara med och leka, ska man ha med barnen också?! 
    Ja, det vette 17. Men det kan ju vara roligt för de små liven!

Förresten har jag inget emot att data både fredag och lördag om vi inte kan hitta en dag som passar alla. Bara så ni vet att i inte slipper undan, alltså...  
  • Somnat

Grattis Fiolina! (Jag hade ju tjuvläst, men nu kan jag gratta officiellt. Mannen vet också om det men vet såklart att han inget ska säga. Fast han tyckte det var underhållande att du sa att du växte och frodades sist ni sågs).

Å, Assar också! Hej, vad det går!

Johlinn:
    Men, ska oron aldrig släppa? Jäkla magsjuka! Hoppas E mår bättre snart!

Jag har egentligen inte tid att hänga här idag, men så kom ju Persefone in på det hela julen handlar om (dvs julklappar ) så då kan jag inte låta bli:
    Freedom har jag inte läst ännu, men The Corrections är jättebra! Utmärkt julklapp till typ vem som helst över 30. Eller 25 kanske, tom. The twenty-seventh city... Nja... Jag kanske var trött när jag gav mig på den, men jag uppfattade den som alltför debutant-pretto. Sedan har han gett ut en bok till också som jag inte varit i närheten av. Men The Corrections - Det är grejer det!

Mad men är inte dålig på något sätt. Fast jag vet inte om jag hyllar den på samma sätt som många andra. Gillar man Solsidan, SATC och Vänner så skulle jag rekommendera "How I met your mother". Är det en dramaserie du är ute efter (alltså längre än 25 min) så funkar Mad Men. Fast jag skulle rekommendera Dexter istället. En serie om en seriemördare som jagar seriemördare. Inte pluttinuttigt någonstans. Men bra! Iaf de första säsongerna.

Ja, jag tittar alldeles för mycket på TV. Det är då jag slappnar av. Får jag inte se ett avsnitt av något innan jag går och lägger mig är jag alldeles för uppe i varv.

Och på tal om att vara uppe i varv - Nu måste jag jobba! 

Kiruna var fint, förresten. 20 grader kallt och koltar överallt. Och så väldigt, väldigt sorgligt. Men fint på samma gång, som sagt.

• Somnat

Och kram till alla andra, så klart!

Hur blir det förresten med trettonhelgen? Får vi till någon date? Vem skrev på listan sist? 

• Somnat

Jag tycker Sara sa många bra saker idag. Vad gäller väldigt specifika syskonsaker - Vilken vagn ska man ha? Hur introducera ett nytt syskon etc, etc så är säkert syskontråden alldeles utmärkt. Men jag vill ju för tusan också veta när Spiken et al tittar ut så, ja... Lagom är bäst!

CaCC:
    Jag tycker du ska fråga dig själv varför ni har nattningsrutinerna som ni har dem. Är det för att barn "ska" kunna somna själva? Eller för att det blir lättare för er vid nattning/uppvak på natten? Om det är det förstnämnda så säger jag bara: Är det inte ett problem för medlemmarna i din familj så är det inget problem. Tycker jag. Mannen söver G 90% av gångerna. Då sitter han bredvid och håller en hand på G så han inte snurrar runt på mage (för då reser han sig upp). Den metoden funkar inte för mig (har kortare armar, tack och lov! , så det blir obekvämt. När jag nattar somnar G i min famn. Oavsett vem av oss som söver så går nattningen (saga + välling + insomning) oftast på 30 min eller mindre. Somna i famnen är inte pk, men jag är helt övertygad om att han inte kommer att vilja somna i min famn för evigt (kompisens dotter sa "somna själv!" när hon var drygt två) och till G vill somna själv njuter jag av varje sekund. Att ha ett sömnigt och sedan sovande barn i famnen är inget annan än underbart. Så tycker jag att insomningen ska vara. Detta är som sagt mitt/vårt sätt. Du/ni måste själva komma fram till ett sätt som fungerar för er alla. Men insomningen kan ske utan en klump i magen. Jag hoppas att du får uppleva det snart!

Fio:
    Ja, jag tror ni sågs dagen efter jag hade visat honom tråden. Exakt hur du formulerade dig vet jag ju inte, men han påstod att du sa så!

Annaloo:
    Såg du att både fredagen och lördagen är på tapeten för trettonhelgen? Alla kanske inte kan på fredagen. Eller lördagen. Men, ja... Det ger väl sig.

Mrs Fisk:
    Jag läste i din blogg men inser nu att jag glömde skriva i gästboken. Sorry. Jag tycker det verkar bra att ni går in med det hela och är öppna åt båda hållen, så att säga. Framförallt är det ju toppen att ni kommit in i systemet redan om det nu skulle visa sig vara något. Ju fortare man får hjälp ju mer träning kan man få och desto mindre märks "problemen" när man blir äldre. Jag är tex diagnostiserad som lätt dyslektiker men fick massor med hjälp tidigt och nu för tiden märks det inte så mycket längre. Förutom här i tråden där jag inte korrläser det jag skriver...

Johlinn:
    Stackars E. Bra att ni säger till på förskolan. Förlora 10% av sin vikt på några dagar mår man inte bra av om det upprepar sig för ofta. Det måste de andra föräldrarna förstå!

Ja, just det. Jag hade inte jobbar klart för idag... Men det är så seeegt utan musen och mannen har städat undan datagrejerna så jag inte hittar dem. Vad kan jag göra åt det annat än läsa i tråden?? Mannen är på filmkväll och jag tänkte att han skulle få vara där ostörd. Hade han suttit i soffan så hade jag frågat!  

• Somnat

Barba:
    G har engångs. Den tunnaste sorten vi hittat och han är hjulbent som få ändå. Ser hysteriskt roligt ut när han i helgen jagade mina kusiners barn iklädd innekläder men ytterskor (= vinterkängor i storlek 23. Till en kille som inte en är 80 cm lång). Inte tusan beror det på blöjorna. Små barn blir ju automatiskt hjulbenta eftersom de sänker tyngdpunkten lite. Förskolärarna kan väl själv böja lite på benen och se om de föredrar att ha knäna ut eller ej.  Suck. 

• Somnat

Pyttis:
    Skönt att det är över och att allt gick bra.

Kate:
    Välkommen tillbaka! Självklart ska du ta det lugnt, jeg menar fixa med kollegans disputation. För det är ju en massa som ska fixas. Promoveras ni i stadshuset, förresten? Och har du någon aning om vad som händer efter jul?

CaCC:
    Hon skriker INTE för att hon inte tycker om dig. Annars har jag inte så många goda råd. Men det kommer att gå över. Och det kommer att gå jättebra när nästa barn kommer.

Anna:
    Heja sambon! Hoppas det fortsätter så. Och jag hoppas du talar om för honom hur glad du blir när han tex följer med och äter.

Fio:
    Man läser det man vill läsa!

Jag är förkyld IGEN!?! Fast jag blev klar med julklapparna idag, så jag är ändå nöjd!  

• Somnat
    cilla67 skrev 2010-12-15 12:18:48 följande:
    Är det någon som vet var man hittar en sån?
    På jobbet?

Kate:
    Har man hållt på i en massa år förtjänar man en flådig middag i Stadshuset så man kan få låtsas att man eg får Nobelpriset. Fast främst kanske man gör det för att mamma och pappa ska få ett fint kort på en ful hatt så de kan skryta lite.. När disputerar/disputerade frun?

Juni/Cissi:
    Men så underbara bilder! Jag blir ju inte mindre kär i A när jag ser sånt där! 
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13