• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

...jag var iaf en god mor på så sätt att jag fångad det på bild!

(Och ni normala människor som förfarsas över detta tilltag, till er vill jag bara hälsa att G mår bra) 

• Somnat
    Marge75 skrev 2010-11-28 22:18:46 följande:
    Vilket paket Somna!! Kan man önska sig det?
    Frågar du Herr Somna så tror jag att G är billig just nu. Igår vaknade han kl 20 och höll sedan igång till 23 (illskrikandes, ska tilläggas) för att sedan strunta i att ge sin far sovmorgon och dessutom ha mage att ropa efter mamma redan just efter kl 6. Påsen vill vi dock ha betalt för. Kostade 25:- på ICA Maxi i Lindhagen. Den är begagnad nu, men vi kanske kan säga en tjuga jämt för påse med innehåll? Innehållet har tomteluva. Iaf några sekunder i taget.

Juni:
    Gullig och lite makaber på samma gång. Mattan, alltså.

Sara:
    Det är ju ego-inläggen som är roligast att läsa. Så man får känna att man inte är ensam

Och för er som undrar så är det som så att "e"-tangenten saknas på mitt tangentbord i princip samtliga gånger "e" är längst bak i ett ord. Men inte annars. Det är lustigt, det där.

Fö vill jag slå ett slag för Yarisen som familjebil! Eller, nä. Det vill jag inte alls. Men det går!
  • Somnat
    Älgen skrev 2010-11-29 12:11:15 följande:
    Jag har sms'at Johlinn, hoppas det är bra med dem.
    Fick du svar?

Ela:
    Nu är G sitt vanliga glada, välsovande jag, så jag tvekar lite ang försäljning... Å andra sidan har ni ju mycket erfarenhet och det ska inte föraktas... Hmmm... Får nog fundera lite till. Till han blir en finnig, målbrottsröstad tonåring som äter oss ur huset (nåja, lägenheten), kanske?

Är det ngn som vet om bihåleinflammation kan läka ut av sig själv, eller är det någon typ av obehaglig behandling som gäller?
  • Somnat

Just det:

Fiji:
    Bricanyl kan fungera på hostan, men det är inte slemlösande, bara luftrörsvidgande, så är det riktigt slemmig hosta är det nog inte det bästa.

Poker:
    Jag har ingen aning om när man ringer, men inte ringer man BVC. Iaf här vill de inte ha sjuka barn i närheten av den anrättningen. Prova Vårdguiden som kan dirigera dig. (Såg dig i Adventskalendertråden... )

• Somnat

Pyttis:
    Tack! Vill gärna undvika antibiotika, så nässprej låter toppen! Googlade ( fast jag är ju inte gravid så det borde vara ok ) lite också eftersom jag fick antibiotika på stuberten när jag hade det för 6 år sedan. Fast då var det mycket värre än det är nu. Google sa "mycket vätska", så nu kör jag på rött thé. För rött thé är väl inte vätskedrivande?

Jag är också hemma idag, så vi får väl sitta här och hålla varandra sällskap du och jag

Olimpia:
    Grattis till nytt jobb! Lät verkligen som det var dags att lämna det där stället! Åh, jag blir alldeles glad i magen när folk får jobb som de vill ha!

Beställde julkorten igår Tomte. Det blev inte det som jag postade i tråden utan ett där G faktiskt syns... Hade man sett mer än kanten på tomteluvan så hade saken kommit i ett annat läge

Vad ska ni ge era pappor i julklapp? Vi ger julklappar till våra gudbarn och deras ev syskon, syskonbarn och de som vi firar jul med (vilket är min mamma, pappa, syster och hennes sambo varje år). Till de sistnämnda brukar det bli lite... överflöd. Vi råkar alla ÄLSKA paket. Dagen innan julafton är stora paketinslagningsdagen då vi slåss om kartongerna som mamma och pappa förvarar i kökssoffan hela året enbart för detta tillfälle. Alltid lika spännande att se vem som får superunderstället, ståltermosen och eltandborsten varje år!

Mamma ska nog få den här av G:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163197499 
    då han har barnboken i samma serie. Tror det kan vara jätteroligt att ha när han är i min ålder. 27, alltså...  

• Somnat

Ela:
    Nej, det är ett kap! Och det finns ju acnemedel...

Pysslig:
    Det var inte meningen att stressa dig. Jag vet ju att de flesta inte är som oss när det gäller jul... Men 40 scrappade kort! Herre jösses! Min mamma scrappar, så jag vet arbetet som det kräver (vi scrappade Gs dopinbjudningar enl konstens alla regler förra julen). När det gäller julkorten så nöjer jag mig med att köpa papperskort som jag klistrar in fotot i. Och så ev någon dekoration som man snabbt klistrar på. Trots att jag bara gör 10 st i år. Vilket ändå är en ökning mer 50% jmf med i fjol då ingen som riskerade att slänga G i papperskorgen fick kort. I år är jag inte riiiktigt lika nojig...

Det blir lätt julstressigt när alla skriver vad de gör, så jag vill passa på att stämma i bäcken och säga att det är väldigt mycket vi INTE gör. Storstädar, tex. Eller stöper ljus, går på julmarknader, adventskonserter, bakar och lagar ALLT som ska finnas på julbordet (här gör vi i princip inget alls sådant, uppe hos mina föräldrar bara det vi vet att vi äter plus ngn ny sill varje år), och så vidare. Jag menar inte att det är fel på något sätt, bara att ingen ska tro att vi gör allt. Det skapar lätt så mycket "måste"-känslor. På julen finns det bara ett måste och det är att göra som man själv vill.

• Somnat

Annaloo:
    Älgen hade fått svar på sms. De mådde bra alla tre.

Nu när jag skriver om Älgen så börjar jag tänka på hennes tomtar och att vi ju skulle skapa kooperativ Paradiset. Och då kommer jag att tänka på alla trådbarn som jag inte träffat på evigheter (men är glad att jag fått se Fios O, Limes A o Pyssligs L relativt nyligt) och funderar på om det inte går att få till ngn date under julen? Vi är iofs borta till efter nyår, men kring 13-helgen? Jag vet att folk är upptagna, men det hade varit så mysigt. Jag saknar ju dem! (Och er, för all del).

• Somnat

Johlinn:
    Kram på dig! Jag förstår att ni är trötta. När man är mitt uppe i något jobbigt så slutar man liksom reflektera och kör bara på. För det finns inget alternativ. Sedan när det är över och man andas ut så kommer alla tankarna. Och tröttheten. Jag förstår att det är jobbigt att läsa om barn som är friska. Jag hade känt precis likadant. Jag känner precis likadant fast det gäller andra saker.

Tack för tipset om bananglass!

Älgen skrev 2010-12-04 22:28:07 följande:
    Somna, imorse tog jag fram mina änglabarn och tänkte då på vårt kollektiv. Kommer gå mycket pengar av budgeten till mat när G, S och N bor ihop!
    Tell me about it! Mina föräldrar är här i helgen och de är helt fascinerade över vad G stoppar i sig. Fast vi kommer iofs inte att behöva ngn hund i kollektivet för vi kommer inte ha några rester. Där sparar vi en slant!

Skönt att du mår bättre!

Idag har vi misshandlat vår son. Först tvingade vi honom att vara vaken en timme längre än han brukar innan middagsvilan och en halvtimma av den tiden tillbringade vi badandes. Vår babysiminstruktör hade blivit kontaktad av en student på Berghs som ville ta bilder på ett barn som dök och G älskar att dyka så hon frågade oss. Det var lite knappt om tid, därav den udda tiden mitt i vilan. G var iaf glad och dök som en fisk. Upp och ner, fram och tillbaka. Jag tänkte inte på att de sväljer en del vatten när de dyker förrän instruktören sa till oss att nu fick det räcka. Allt gick iaf bra, vi gick upp, duschade och G somnade som en stock. När han vaknar två timmar senare hade han dock jätteont i magen. Stackars mammas älskling! Fy vad jag kände mig usel som lät honom dyka som han gjorde. Det dröjde säkert en kvart av jämmer och gråt (G gråter väldigt sällan och aldrig på det här sättet) innan gaserna började komma ut. När de gjort det var han dock sitt vanliga glada jag igen. Men ändå. Jag borde verkligen förstått att han inte vet sitt eget bästa. En liknande sak hände när han började äta vanlig mat. Han har älskat mat från första stund, så vi gick upp för fort i portionsstorlek och det gav naturligtvis en väldig magknip. Hemska mamman!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13