30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Lycklig:
Såg att ni bytt dagis. Skönt att det verkar bra!
Lycklig:
Såg att ni bytt dagis. Skönt att det verkar bra!
Fio:
Vad skönt! Behövde du ringa dem igen, eller?
Sara:
G fyller inte förrän sista aug, så är ute i god tid... Vet inget om IKEA-köket, men har inget emot deras grejer i vanliga fall, så...
Cissi:
Stora killen! Vi handlade på Coop Forum idag. Brukar normalt handla på Willys 500 m bort, men min mindre gastronomiska man ville ha Lasagnette, och det har de tydligen inte där.
Vad roligt att A gillar böcker så mycket! G kommer gärna med en bok, men det är sällan han orkar sitta still igenom hela, tyvärr.
Afro:
Heja, heja! Ända in i kaklet nu! Snart är Liten här! Skönt att A gillar dagis!
Vi håller på och titta igenom de filmer som fick bra omdömen 2010. Såg Inception och The Social Network förra helgen, så det var en höjdarhelg. Nyss såg vi The kids are alright. Bra, men inte jättebra. Iaf inte slutet.
God natt!
Cissi:
Nä, blev han sjuk... Lilla älsklingen. Tur att han fick en kamera att leka med!
Sara:
På tal om Micki-kök m diskbänk såg jag ett sådant på Blocket härom dagen. Med en ak som var lagat. Gissa vad...
Juni:
Vad vill du kunna göra med telefonen? Mest ta bra bilder och surfa "bara lite"? Då skulle jag satsa på en kameramobil. Vill du surfa och bygga ut telefonen med appar är det en Android eller fån som gäller. Glöm Nokias försök! Är du teknisk och gillar att pula med dina grejer - Välj Android. Vill du att det bara ska fungera - Välj en fån. Det finns nackdelar med den, men inga som inte vida övervägs av fördelarna. Vill man betala mindre och känner att man klarar sig utan videosamtal duger en 3Gs alldeles utmärkt!
Juni:
Jag vet att Persefone har en Android. Och så Lime. Generellt är nog folk nöjda med det systemet också, fast inlärningsfasen är längre.
Jag har skyddsplast på båda sidor som minskar glider Kate talar om till ett minimum. Dessutom slipper man fula fodral. När jag inte använder fånen (när det nu är?!) har jag den i min plånbok. Har hittat en med perfekt fack! Funkar till Android också...
Annars säger jag som Kate - Vad gjorde man innan? Eller som jag svarade när en kompis i fredags frågade vad jag använde mina små grå till: "Har inga. Har iPhone."
Smartphones är ett skapat behov för min del. Men vilket underbart behov!
Lime:
Vad tråkigt! Hur gammal var hon?
(Vad gäller kalendern så använder man ju en version som uppdateras automatiskt mot nätet. Tex Google. Då finns allt kvar OCH är åtkomligt även när man inte har telefonen i närheten. När det nu är. Och vilken lysande kommentar om träning igår! Vissa saker kan tydligen inte ens en smartphone ändra på... )
Fio:
Gratulerar! Hoppas att det löser sig med tfp på något sätt. Påminner mig om att jag måste kolla hur jag anmäler vab på mitt jobb. Jag arbetar enligt sk "schablontid" vilket gör att jag inte anmäler till någon när jag tar semester, tex. Vet att på vissa ställen (på institutet) orkar inte admin hålla på med vab om det "bara är någon dag här och där", medan de är väldigt strikta på andra ställen. Anledningen till att ag inte kollat upp det tidigare är narurligtvis att det är så länge till dess G börjar på dagis så vab blir aktuellt...
Idag jobbade jag halvdag, åkte hem och tog en liten tupplur medan G gjorde detsamma och tillbringade resten av em hemma hos Marge och S. Det var mycket trevligt och Marge hade kommit på den briljanta idén att ha jordgubbssylt isf hallonsylt i syltkakorna. Mycket gott. Jag återgäldade gästfriheten genom att: 1) Inte ha med mig ens smågrus till fikat. 2) Sitta still på min stol och milt säga "Nej, G. Inte så." när G tömde Ss leksakslådor och spred omkring sakerna i lägenheten. 3) Stanna lite längre än vad som är klädsamt samtidigt som jag serverade G middag ur en tallrik som jag begärde att få låna. Jag kommer nog att bli inbjuden snart igen, tror ni inte?
I morgon åker jag utomlands på konferens i några dagar. På tal om smartphones så hoppas jag att jag klarar av att stänga av all datatrafik ordentligt. Ni som har iFån - Är det ngt annat än att slå av Push-funktionerna och naturligtvis att låta bli att använda internetbaserade applikationer som jag borde tänka på? Vill ju gärna kunna sms:a iaf. Kanske ska flytta sim-kortet till en annan telefon, helt enkelt. Men där det finns WiFi, så är det ju bra med en fån... Vadå "Ägna dig åt konferensen, för 17!" Hur tänker ni nu?
Jag har löst mitt eget problem med fånen och datatrafik utomlands. För länge sedan, faktiskt, men jag hade glömt det. Under Inställningar-Allmänt-Nätverk så kan man avaktivera Data-roaming. Då tillåter man inte att telefonen kopplar upp sig mot andra master än de man har abonnemang för. Dvs uppkoppling fungerar inte utomlands. Dock fungerar själva telefondelen som vanligt. Jag dubbelsäkrar dock och slår av push-funktionerna också (Inställningar-E-post-Hämta nya data). Om inte annat så sparar det batteri om man måste ange lösenord när man kommer in i ett WiFi-moln och inte vill koppla upp sig just då.
Persefone:
Det borde finnas ngt som heter Data-roaming under ngn inställningsgrej i Xperian också. Det ordet/funktionen är inte fån-specifikt.
Det finns saker jag inte gillar med Googles kalender, som tex att kalenderdetaljer såsom veckonummer och svenska högtider som man lägger till i versionen man ser på datorn inte syns/går att lägga till i telefonen. Googles kalender anpassar du väldigt mycket själv. Vissa saker kan vara ologiska (som tex att det under inställningar inte går att ändra hur man vill att kalendern automatiskt påminner en. Det måste man göra på ett annat ställe) - Men på det hela taget: Ja, jag tycker den är helt tillräckligt bra. Och gratis är gott. Plus tryggheten att kalendern alltid finns kvar, då rå.
Fio:
Jag skulle ninja den om jag var du. Dvs vänta till sista minuten. Men kom ihåg att om ngn annan lägger bud kan de ha ngt annat maxbud som inte syns förrän du lägger. Det är bra att tänka efter FÖRE vad man är beredd att ge som max...
Fast jag tror (hoppas) att det går bra att ha olika insomningsrutiner på fsk och hemma.
Marge:
Men på tisdag är ju... Ganska snart! Shit pommes frites. Säg till om du vill ha gemensam ångest imorgon em.
Tillbaka från Tyskland! G har blivit tre år äldre på bara ett par dagar. Konstigt, det där... Kommenterar lite mer senare när jag orkar öppna datorn.