• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Hanya:
    Usch, jag får ont i magen av den där historien. Hoppas han och hans familj hittar varandra snart!  

Fio:
    Roligt att jobbet börjat! Vad tycker sambon om att vara fl, då?

Det där med syskon... Problemet är tyvärr inte enbart att man själv börjar fundera eftersom man inte passar in i "mallen", utan att alla andra tar för givet att man ska in där. Efter jul har jag tex sett att min chef tittat på min mage flera gånger. Speciellt i samband med att vi diskuterar min framtid. Eller så är allt i mitt huvud bara för att "man borde" få ett syskon inom ett år. Fast han har kommenterat min vikt, det har han. Och nej, han tittar inte på mina bröst. Det är svårt att se det som inte finns. Kanske är det det han tycker är konstigt...? "Borde det inte vara någonting där...??", liksom...

Igår lämnade jag G på förskolan kl 9 och så träffade han mannen när han vaknade efter vilan. Allt hade gått bra. Nästan lite för bra, tycker jag som förväntat mig lite gråt i stil med när jag vill vara ensam på toaletten hemma...

Han var så söt när jag kom hem på kvällen! När jag klev innanför dörren kom han sättande med sin badanka: "Anka! Plask, plask! Dääär!" och pekade mot badrummet. "Dääär!". "Plask, plask!". När jag sedan öppnade badrumsdörren sprang han in, tog ner halkmattan och kastade ner den i badkaret. Han vet vad han vill och sätter säkerheten högt. Jag är så stolt!

Hans favoritbok har i flera månader varit "Knappboken", men helt plötsligt har han fått mer tålamod och gillar böcker med lite mer text. Fast helst vill han att man ska sjunga. Eftersom jag har ett begränsat sångförråd är jag tacksam för att han fungerar likadant när det gäller sånger som när det gäller böcker: Det gör inget om man tar samma flera gånger i rad... 

• Somnat

Hanya:
    Går det inte att åka senare, i höst, tex? Eller måste man vara hemma och vänta på BB och sedan åka direkt? *förstår inte riktigt*

cilla67 skrev 2011-02-01 09:58:36 följande:
    , och extra frustrerande blir det ju när han ber om dem och påpekar att på dagis kan man minsann de sångerna!
    Vilket påminner mig om en historia från min barndom. Jag älskade också sånger, vilket gick ganska bra ihop med att min mamma utbildade sig till förskolärare under min förskoletid. När vi tittade i sångböcker på dagis så brukade jag tydligen tydligt deklarera "Den kan mamma. Den kan mamma. Och de som inte mamma kan - de kan pappa!". Till saken hör att min far är totalt tondöv. Men läsa innantill och nynna lite, det kunder han!
    Kate Lynn skrev 2011-02-01 10:35:23 följande:
    Apropå "Vem"-böckerna. Har ni sett filmen (i Sthlm går den på Zita och Sergel tror jag)? Det är UNDERBAR! När vi såg den var det kanske 10 barn allt som allt i salongen, och alla var såå engagerade. "Får man säga så?" undrar speaker rösten. "Neeeeej" svarade barnen i salongen Se den, se den, se den!
    Jag längtar till G är tillräckligt gammal för bio!

Just nu vågar jag vägra jobb-mallen och hänger på fl istället! (Har just korrläst en fantastiskt dålig ansökan, så min hjärna behövde en paus).
    cilla67 skrev 2011-02-01 10:42:06 följande:
    "Har den. Har den. ÖNSKAR den!!" Det senare är ju då mest den blå, men även den gröna får komma med på önskelistan. Han har järnkoll på vilka vi har. Sedan gör han likadant med andra böcker, men då får böckerna på dagis också vara med. "Har den, dagis!"
    Han är så söt! Jag är SÅ glad att du gav honom till mig! Snart är det påsk, så kommer jag och hämtar honom!

• Somnat

Ela:
    Jag vill också beundra er...

Själv har jag inga bilder på FL, de ligger på FB, så ni får leta upp mig där. Inte för att de är uppdaterade...

Annars säger jag bara: Professorer. Suck.

• Somnat
    Ela skrev 2011-02-02 10:12:16 följande:
     Du är en riktig vän du som tänker på oss stackare som inte är med på FB 
    Jaha, ni finns fortfarande...
    Tjet skrev 2011-02-02 09:58:57 följande:
    Så, trådfika? AW? Nåt? Vore toppen tycker jag!
    Gör en lista, vettja!  

För övrigt har jag väldigt bra koll på hur G ser ut bakifrån medan han försvinner i fjärran när jag lämnar honom på dagis *glad för hans skull, men undrar när bakslaget kommer* 
  • Somnat

Ela:
    Jag är väldigt avis! Å andra sidan läste jag att "tre barn är det nya svarta" i DN för ngn vecka sedan, så vi kanske är lika oexklusiva? (Jag är från Norrland, då måste jag väl får säga "oexklusiv"?)

Du är insläppt nu. SÅg att jag faktiskt hade en bild där inne. Med kikare kan man nästan ana hur G såg ut när han va 8v och jag hade tid med pyssel...

Johanna:
    Jag har hört rykten om ngn 30+-grupp, men jag är inte med där. Har för mig att Annaloo vet mer? Jag vill iaf också vara med i sånt fall!

Fast mest loggade jag in för att Ela kom in på teknikprylar! Jag skulle säga så här: Fördelen med en iPad är att man kan titta på film, läsa, surfa och spela spel på samma maskin. Nackdelen är att den är dyr (i förhållande till en DVD-spelare) och skör. Jag hade inte satt en padda i händerna på G, tex. Sedan är den ju bara en, så vill en spela spel och en annan titta på film blir det problem. Iaf jag hade hellre spelat spel på paddan är "vanliga bilspel" när jag var liten. Fast alla är kanske inte som jag? Jag tror att paddan kan ha sina användningsområden, men först när barne(t/n) är lite äldre. 

• Somnat
    cilla67 skrev 2011-02-02 13:56:49 följande:
    Johanna, ja det finns en hemlig FB-30+-grupp, inboxa Annaloo om det, hon är en av administratörerna! 
    Eller kan man kanske hojta här? Om man redan känner henne på FB, alltså? Jag provar: "Annalooooo!"
  • Somnat

Ela:
    Ah, du menar att det är felvinklat för att det tog upp både de för och nackdelar som du bad om? Sorry, jag gör det misstaget ibland. Så klart det blir jättebra med en iPad. Också!

Skulle vilja ha en själv, men min man säger att han "vill se mig lite också" så jag får inte. Jag tror inte att mitt ägande av en padda skulle förändra hans syn, men vad vet jag? Tungan ute

• Somnat
    cilla67 skrev 2011-02-02 14:48:59 följande:
    Somna, jag tror att det är där själva vinkeln spelar in. Misstanke föreligger att herr S bara skulle se din bena fortsättningsvis om du hade en padda, och jag tror att han är lite förtjust i även andra delar!
    Han skulle ju få se hela mig i profil. Det är inte så illa!

Å andra sidan tror jag inte att min redan onda nacke skulle vara hjälpt av ett sådant inköp, så jag låter bli. Plus att jag är snål då, förstås. Fast dollarn är låg nu och vi ska kanske resa till staterna i sommar, så man ska aldrig säga aldrig!
    Piggley Wink skrev 2011-02-02 15:12:41 följande:
    Somna: Det är därför maken försökt hålla mig ifån smartphone såhär länge
    Smart av honom, det är ett gift! Innan smartphonen gjorde jag så här många inlägg varje dag. Men med den är det som sagt lättare att läsa än att skriva.

Och så påminde jag mig själv om att jobba igen! 
  • Somnat

Ela:
    Jag tycker skal är ap-fula och otympliga, så jag har typ som plastfilm fram och bak som inte syns men gör tfnen mindre halkig. När jag förflyttar den har jag den i en plånbok jag hittade som hade ett perfekt fack! (Fossil)

Ska man låta barnen anv den rekommenderar jag dock ett så tjockt skal som möjligt. Gärna vattentätt...

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13