• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Kate Lynn skrev 2011-03-03 11:51:48 följande:

Det är lätt hänt att komma fram till att alla andra är galna, särskilt när det faktiskt stämmer. För det händer ju trots allt titt som tätt i forskarsvängen (dig undantagen, naturligtvis!).

Du, jag och frugan din, mot världen! 
    Johanna 35 skrev 2011-03-03 12:48:15 följande:
    Intressant uttryck, framstjärt. Undrar hur den tänkte som hittade på det? Det är ju som att kalla magen för framrygg.
    "Jag har sådana problem med volangerna på framryggen efter senaste graviditeten. jag ser ju knappt framstjärten längre."

Och så en massa andra kommentarer som jag tar en annan gång. Nu ska jag slökolla på TV med mannen.
  • Somnat
    södermalm skrev 2011-03-04 14:02:04 följande:
    jag fick lära mig att det hette kussimurra
    Me too! Fast jag hade iaf ngt att torka, till skilland från vissa av dagen barn, vad det verkar...

Juni:
  • Somnat

G sover iofs bara till kl 6, så då går alltid en av oss upp. Men om det är jag och det är helg går jag och lägger mig igen vid 8.30 när mannen stiger upp. Planera in saker på fm på helgerna är inget för oss...

Pysslig: Jag kopierade dina glassrecept till Recept-tråden också. Och ska prova chokladglassen vid tillfälle. Äh, vem försöker jag lura - Ska testa båda, så klart.

Vilken vanilj-essens använder du? I butikerna är det ju lättast att hitta den über-artificiella, men den tar jag för givet att B&J inte kommer i närheten av...

• Somnat
    Resande skrev 2011-03-06 13:52:19 följande:
    Men åååååh ni kan ju inte snacka glass! Jag blir så vansinnigt sugen nu ju och vi har inget hemma. Inte orkar jag åka och handla heller.
    Gör då så här:

Jerry's chokladglass
    60 gram mörk choklad 
    0,8 dl kakaopulver
    3 1/2 dl fet mjölk
    2 stora ägg
    2,4 dl socker
    2,4 dl vispgrädde
    1 tsk vanilj extract
    (omvandlade mått från cup och ounce)

1. Smält chokladen i vattenbad, vispa sedan gradvis i kakao, låt vara kvar över värmen, vispa tills smeten är slät. Vispa sedan gravis i mjölken tills smeten är slät. Ta bort från värmen och låt svalna.

2. Vispa ägg tills vitt och fluffigt, ca 1-2 minuter. Häll sedan gradvis i sockret under under vispningens gång. När allt socker är i fortsätt vispa ca 1 minut. Häll sedan i grädde, vanilj och blanda. Häll sedan i chokladblandningen  och blanda om (blanda om = ska inte vispas järnet om du fattar). Täck över skålen och sätt i kylen 1-3 timmar, ska bli kallt.

3. häll smeten i glassagregatet och kör enligt glassagregatets instruktioner.

Det är super gott att grovhacka mjölkchoklad och hälla i typ 2 minuter innan glassvispningen är klar. Annars kan man ju hälla i lite vad som hällst, nonstop, mini marshmallows, hackade kakbitar, ogräddad chocolate chip smet osv osv. 

• Somnat

Själv väljer jag nästan alltid den med brownie-bitar eller Half-baked. Fast jag gillar även den med macadamia(?)-nötbräck. Tyvärr är glassen där inte choklad...

Bara för det ska jag baka nu. Återkommer om det blir bra!  

• Somnat

Pysslig:
    Jag håller med om kläderna - Det var fasen så mycket enklare innan han började dra stl 92. Idag skulle jag "gå en snabb sväng på stan och köpa några pyjamasar" på väg hem från jobbet eftersom det är Operation Korvstoppning här om kvällarna. Jag hade kollat på nätet och visste att H&M och Kappahl absolut skulle gå bort (bara Hello Kitty och Spindelmannen), men tänkte att Lindex eller Åhlens skulle ha något (vägrar betala 300:- för en Polarn och har redan letat igenom de lokala second handbutikerna utan resultat). Åhlens hade jättefina. Om man drog 86 eller mindre. Annars var det mörkblått, grått, babyrosa, monstertruckar, dödskallar, volanger, bilbanor och blommor så långt ögat nådde. Jag hittade inte en jävla pyjamas som föll mig i smaken. Efter handduksdiskussionen för några veckor sedan (jag har fö fortfarande inte köpt några..) kanske ni tror att jag har alltför höga krav, men jag var beredd att kasta allt överbord om jag bara slapp klä min 1,5-årig i skelett eller Hello Kitty.

Nej, G får dras med sina gamla urväxta ett tag till. Det är tur att allt klär en skönhet!

Och ja, han vaknar alltid kl 6. I helgen iofs inte förrän 7, men då körde han nattskift mellan 2-4. Det hör dock till ovanligheterna. I normala fall somnar han på 5 min kl 19.30, behöver lite kärlek och uppmärksamhet ngn gång på kvällen (oftas blir han nöjd när han får nappen) och 1-2 ggr/natt. Och så sover han 2h på dagen. Så jag klagar inte. Och som sagt så gör vi inte många knop på helgförmiddagarna. 

• Somnat
    Limefrukt skrev 2011-03-07 14:09:12 följande:
    Apropå hus och lägenheter och så, så måste ni kika på det här huset:
    bostad.erikolsson.se/Pages/ViewObjectImage.as...
    Lägg märke till rören hur fint inklädda de är i typ organza eller nåt?
    Å, ni har hittat vårt hus! Så trevligt! Välkomna förbi när som helst!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13