• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Ja, Somna hur är det med stackars G (och har ni vuxna klarat er?)?

Och Fiji, är N på banan igen?

• Ela

Idag vid frukosten satt T bredvid sin morbror. Hon skulle ta en bit gurka och muttrade plötsligt "Jävla gurka!".
    - Vad sa hon? frågade morbrodern lite chockad men road.
    - Jag tror att hon sa "Jag vill ha gurka". sa mamman hoppfullt men lätt skeptisk.
    - Nä, jag sa "JÄVLA GURKA". Jag fick inte bort plasten. replikerade T.

Nåja. Det är väl bra om barnen har ett rikt och uttrycksfullt ordförråd gissar jag...

Så mycket bättre...
  • Ela
    Gladhannapanna skrev 2011-05-28 20:17:36 följande:
    Språkutveckling är härligt! Idag kom en klockren från Julia: kuka ur fösst, korka sen! (tugga ur först, torka sedan)
    Mjo, men den är inte så dum ordagrant heller. Kuka ur först och korka sen (igen käften)!
    Så mycket bättre...
  • Ela

Ha ha, Cissi. Jag köpte också en massa smått med korta ärmar när jag väntade T med BF i november. Handlade massa på REA och tyckte att jag var jättesmart. Men sen kom ju R i slutet på juni så det blev ju bra.

Somna - Aj, för bula. ;-(

• Ela

OK, nu har jag kört "visa endast" på Somna eftersom jag vet att hon är en fena på IPhone och sett att det ska vara tillräckligt att avvaktivera "Data-roaming" när man drar utomlands för att man ska undvika att bli skinnad. Min var redan avvaktiverad (för det är den väl när den visar en nolla istället för en blå etta?) så då är det väl ok då? Men det står under att man då undviker extraavgifter när man surfar etc - perfekt för det vill jag ju undvika - men innebär det att jag kan surfa även om jag är utomlands utan att det kostar skjortan? *blond*

Så mycket bättre...
  • Ela

When in doubt:

1. Fråga i 30+-tråd
    2. Googla

Det första är givetvis alltid överlägset men nu hemföll jag trots allt åt det andra och fick reda på svaret på min fråga.

Nu är nästa fråga om jag ska kolla vilka barn-appar som funkar om man har flight mode på, men spänningen, mina vänner, spänningen att inte veta om man har ett ess i rockärmen att dra fram eller inte när storbarnen bryter ihop på flyget gör att jag nog struntar i att checka det i förväg. Man ska inte göra det alltför enkelt för sig!

Så, nu ska jag försöka att varva ner och kanske få sova lite. Uppstigning imorgon kl. 4.30 för avfärd till Alcudia! Ha det gott! Om hotellet erbjuder gratis nät kanske jag tittar in under veckan.

Så mycket bättre...
  • Ela

Cissi - Det är viktigt med nyanser!

Ni som har runt-två-åringar. Hur är de nu? R är i den uuuunderbara åldern när hon tycker att det är jättekul att springa åt andra hållet. Superkul, verkligen, när man försöker få hem tre barn samtidigt. Men men. Det känns som att det bara är att hålla huvudet kallt och benen snabba och vänta ut. Däremot är hon också inne i en period när hon ogillar förändringar. Typ - och främst - att byta om till pyamas på kvällen. Hon får tokbryt och vi försöker förbereda, avleda och alla möjliga saker utan framgång. Någon som känner igen och har ett framgångsrecept att dela?

Så mycket bättre...
  • Ela

Ha ha! Eftersom man har en tendens att "lägga ihop" allt man läser så ser jag nu framför mig tvååriga tvillingar som sover på golvet i skitig tröja, en köttbulle i munnen och ilsket kastandes en massa vattenkannor omkring sig. Helt plötsligt verkar R rätt beskedlig.

Sitter nu på bussen på väg till ett jobbmöte. Det lär ta några timmar så vi får väl se om brösten sprängts innan jag kommer hem.

• Ela

Idag är ingen vanlig dag. Idag är det Rutans födelsedag. Hurra hurra hurra! Hurra hurra hurra!

Idag blir hon två år vår stora lilla tjej som alltid har ett halvt öga på storasyster för att säga, göra och ha "samma likadana" som henne - i smyg. För om storasyster aktivt försöker styra leken heter det "Näej! Ja vill inte!" Fina fina envisa gosunge! Tänk att det var just VI som fick henne!

• Ela

Tack för alla grattis till R. Lilla tvååringen har det lite extra jobbigt idag. Dels är det stor frustration över att allt inte riktigt blir som hon tänkt sig alltid, dels är eksemen tillbaka och de KLIAR. Så hon fick sitta i mitt knä och äta lunch och sedan fick hon lägga sig och sova middag med födelsedagspippidockan i famnen (hon ääälskar Pippi). Passande nog höll hon Pippi uppochner så hon fick sova med fötterna på huvudkudden. Som sig bör.

Tur att vi har en tid för allergitest på måndag för det är ju alldeles uppenbart att det är något mer än nötter som hon inte tål.

Treårskollen kändes rätt överflödig för T:s räkning med. Vi struntade helt sonika att fylla i frågorna om språkutveckling och skrev någon kommentar om att hon har ett bra ordförråd och alltid pratar i fulla meningar. Ritandet har släppt nu under våren och hon ritar ganska ofta gubbar, flygplan m.m men lika ofta är allt ett enda virrvarr med.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13