• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Idag skulle maken ta barnen till grannarna efter middagen för att leka. Han sa till T och R att gå och kissa först. "R du kan väl kissa på pottan och T på toaletten." Sagt och gjort. Efter en liten stund kommer de ut från toan - båda hade kissat. Då berättar T stolt att hon tömt pottan UTAN ATT SPILLA och hon hade minsann SKÖLJT UR pottan också! "Åh", sa vi. "Då kanske mamma och pappa inte behöver fixa sådant för småsyskonen längre när du kan så?" "Nej, och jag kan laga mat också" blev svaret.

Härliga fyraåring!

• Ela

Bra med massa julklappstips!

Jag vet inte om det är en bra sak egentligen att mina döttrar idag har gjort discodebut på Café Opera, men det har de i alla fall.

• Ela

Den föräldraledige maken har huvudansvaret för klädbeståndet för tillfället så jag hoppar vinterklädesdiskussionen.

Poof sa det och helt plötsligt har vi en tvååring som gör (nästintill) alla sina behov på toaletten här hemma. Hon bara bestämde sig - inte helt oväntat med tanke på hennes personlighet.. Hon har dock fortfarande lite problem med sin mage - ont när hon behöver bajsa, men jag upplever det nästan som att det blivit bättre nu när hon går på toa. På dagis idag hade hon jätteont i magen igen dock, men då visade det sig att hon inte hade vare sig kissat eller bajsat på hela dagen och väl hemma gick hon på toa och mådde bra igen. Hon hade blöja på sig och personalen är med på båten (d.v.s. erbjuder toa) men hon har inte velat göra ifrån sig ändå. Jag försökte prata med henne om det ikväll och det hon sa var att hon inte ville gå på den lilla toan de har på dagis utan den stora och på den finns det ingen sittring som hemma (vi har en sådan barnsits). Dessa idéer! Visst var det någon annan (Hormon?) som hade samma problem? Det vore så skönt om vi kunde lösa toasituationen på dagis för i så fall tror jag hon blir helt blöjfri alldeles snart.

• Ela

Självklart Grammet! Jag och T satt och kollade (fast hon fick gå och lägga sig efter drygt halva). Lite Grey's på det sedan och så har man fått lagom med romantik och dramatik för en onsdagskväll.

• Ela

Trist med icke-live Luciatåg, Anna.

Här är vi en Liberofamilj. Pampers har orsakat röda rumpor. Märkligt att det är så olika.

Snart har vi dock bara ett blöjbarn kvar. R är helt torr nästan. En kissig morgonblöja denna vecka men det var den första på läääänge. Det är fortfarande problem på dagis dock. Hon vill inte kissa där och håller sig otroligt nog hela dagen (hon har Up

• Ela

and Go så hon behöver ju inte kissa ner sig). Föreståndaren sa idag att hon ju har stött på barn som vill kontrollera maten och bajsandet men kissandet brukar de ju inte klara att kontrollera. Men R är ju R. Envisaste ungen. Hon säger att hon är rädd för att ramla i toaletten, men hon ratar den lilla barntoaletten och pottan. Nu skulle maken köpa en likadan toasits som vi har hemma så får vi hoppas att det fungerar. Hon får ju ont i magen av att hålla sig.

• Ela

Alltså. Det var inte min avsikt att döda tråden. Ni FÅR diskutera annat än kiss och bajs om ni nu av någon anledning skulle föredra andra samtalsämnen.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13