Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Cilla jag tänkte skriva om babblande treåring imorse. Det var extra jobbigt för familjens minsting skrek nonstop i två timmar i natt (=ovanligt lite sömn för oss föräldrar) och sen var han gnällig som få imorse, medan storebror var ovanligt pratglad. Vår 3-åring ställer också frågor konstant men tar sig inte tid att lyssna till svaren tror jag för han frågar gärna igen och igen...

• Resande
    Jemema hur gammal är hon nu? Det är inte en av de berömda faserna? Tror absolut inte ni ger för mycket uppmärksamhet och misstänker att det inte är för lite heller. N hade ju också perioder med extrem napptvång och ju mer man försökte göra något åt det desto värre blev det. Tror de små liven också vill vara med och bestämma så man får helt enkelt välja sina duster. Det går ööööver som du skriver.
  • Resande

Johlinn vad tråkigt att han är så dålig fortfarande. Jag håller absolut med dig om att det är orken som avgör, inte vad tempen är. Vi har hållit N hemma ibland när han inte haft feber men det är uppenbart att han inte skulle orka med sina 5 timmar.

Skor ja.. Måste försöka ta itu med det men vår N har ett par gummistövlar som passar i alla fall. P får gå i strumpor upptäckte vi idag när det bara fanns crocs hemma i hans storlek.

• Resande

Måste bara berätta...

N är ju 3,5 och har hemskt svårt för att säga ifrån när någon gör något "dumt". När vi var på semester blev han ledsen när 5-åriga kusinen tog grejor från honom och/eller sa att N inte kan/får göra dittan eller dattan. Vi försökte säga till N att han måste säga ifrån, typ att jag har inte lekt färdigt än men du kan få den om en liten stund. Han vågade aldrig säga det till kusinen och har inte heller vågat säga till barnen på dagis som gjort likadant så nu har han börjat öva hemma. Han säger till lillebror på skarpen eller testar på oss. När han leker med garaget och lillebror kommer fram säger han "nej, jag vill leka själv en stund" eller "nej, jag har den just nu". Han övar även på att uttrycka känslor och det är mycket hängande läpp och sen kommentar om att han blir ledsen när man säger si eller gör så. Kanon bra att öva på oss här hemma och sen våga prova på förskolan!

• Resande

Ellan den här sidan är jätte konstig och det går knappt att läsa. Jag ser inte favoriterna heller när jag hoppat in på denna sidan (alltså listan som brukar finnas till vänster).

• Resande
    Jemema det beror ju på hur kallt det blir. Förra vintern tyckte jag inte kängor behövdes om man hade allvädersstövlar. Men året innan dess var här så sjukt mycket snö och väldigt kallt så då behövdes någon mer rejäl vinterkänga eftersom fodrade stövlar inte var varma nog. Tycker absolut ni kan vänta med vinterkängor, det gör vi så får vi se vad det blir för vinter. Jag antar att vinterkängor andas bättre än allvädersstövlar men är man inte ute extremt många timmar och har barn som svettas hemskt om fötterna så går det ju bra ändå. 
  • Resande

Idag när jag lämnade N på föris så var det en liten arg tjej som slog till fröken och kallade henne för dum. Anledningen var att fröken sa att tjejen inte fick ha finskorna (utklädnad misstänker jag) på sig ute eftersom det var för blött. Tror hon även kastade skorna på fröken! Eftersom vår käre son har X antal arga utbrott hemma så var det lite "kul" att se någon som gjorde likadant. Hon är nog en heltidare eftersom hon vågade reagera så starkt på en ny fröken. Inte lätt att vara 3 år och testa gränser. Jag tror inte hon skulle bete sig likadant mot de två andra fröknarna som jobbat där betydligt längre...

• Resande

Cilla det är så jobbigt när man tappar humöret. Hela dagen kan vara förstörd efter det. Barnen vet verkligen vilka knappar de ska trycka på och gärna när man har det som mest stressigt. Jag blir också tokig när man måste upprepa allt tusen gånger och N bara ignorerar mig.

• Resande

Jemema för vår N var nappen en sådan trygghet (fast han hade snuttefilt också vid vilan). I början fick han ha det så mycket han ville trots att de andra bara fick ha sina nappar vid vilan. Sen när han kände sig tryggare började han släppa nappen längre och längre stunder. Det tog inte allt för länge innan nappen bara var i munnen vid lämning, vila och så fort han blev hämtad. Tycker också man ska låta henne ha gosedjuret mer en period och sen bädda för den på lämpligt ställe under dagen.

• Resande

Här är det dinosaurier dagarna i ända eller lego. Fast N bygger inte så mycket just nu (förmodligen för att det är jag som är hemma med barnen) men däremot har han klippt ut alla bilder han kunnat från två lego kataloger. Det blir många pappersbitar kan jag lova. Annat pyssel är också kul. N och pappa har byggt en stad med pappershus. De ställer husen på en stor kartongbit (vit) som de målat hav, väg, ö mm på. Bilar är också poppis här än. Smålego är bäst.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13