Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somnat skrev 2012-04-29 11:46:20 följande:
    En annan "The magic of Förskola" är att ongen lär sig att säga Fuck You! på rätt ställe. Man får ta det onda med det goda!
    (Fast det har gått över nu)

Här har N lärt sig att stå upp och kissa tack vare förskolan. Jipppiiiieeee eller inte...  
  • Resande

Jemema grattis till dottern!

Ang lära sig på förskola så misstänker jag att det är de andra barnen som lärt N att man kan stå upp och kissa, inte fröknarna. Jag sa åt N att det är ju bra att han kan stå och kissa men det är mycket bättre att sitta ner.

Älgen jag har också varit frustrerad över att missa fikat.  

• Resande

N har inga låtsaskompisar men han leker väldigt mycket roll-lek och pratar även väldigt mycket hela tiden.

• Resande

Det jobbiga är ju också att det finns ett tak för hur mycket man kan få ut från FK. Mannen ska vara hemma i ett halvår men under den tiden går vi extremt många tusen back varje månad. Även om jag skulle få ett väldigt välbetalt jobb, vilket inte är så troligt så kommer vi förlora stora summor och får ta av sparpengar (som vi tack och lov hunnit få ihop). Vi får se det som en investering i våra barns liv helt enkelt och sen får man försöka spara ihop nya pengar när båda har jobb.

• Resande
    Gabi för oss har det gått kanon på alla långflyg med barnen. Vi har haft med några "in-case-of-emergency-paket" med någon ny leksak (småbilar, ny bok, klistermärken etc) men det brukar inte behövas. Ta med snuttefilt eller gosenalle om det finns sånt, egen (stor) kudde så man kan få barnet att sova bättre på flyget, lite snacks och några favorit leksaker. Kanske bara några kritor, små papper att rita på, klistermärken (eller ändå bättre med såna man kan klistra i en bok och sen flytta på) eller annat som kan underhålla. Sen är det ju spännande att gå runt lite på flyget, att kolla på allt kul som finns där och oftast får de någon liten leksak också. Om ni har plats är det kanske kul men en liten matlåda med snacks i som hon själv kan få välja ur. Det brukar ju finnas massa filmer att titta på också. Trevlig resa! Hoppas det går smidigt.
  • Resande
    Jemema N hade också en period där han vägrade haklapp. Sen när han började dagis så var det inga problem där, hemma var det bråk varje gång. Har du ingen gammal tröja, typ en av era t-shirts du kan slänga på henne innan maten? Om det går? Tänkte det kunde fungera istället för haklapp om man inte orkar dusten. Är det alla sorters haklappar som går bort, annars kanske det funkar med en mjuk om de hårdare i plast är problemet.

Här har vi haklapp på P men vi får ändå byta kläder efter varje måltid. Han vägrar bli matad och ska själv hela tiden så det är mat över hela armarna och benen och gärna på axlar och andra ställen också. Jag har gett upp och föredrar att bara byta kläder mot att bada ungen efter varje måltid. Hmmm kanske skulle testa t-shirt-tipset själv också?

Blomster låter som att hon kanske kan skippa lunchsovning någon dag i veckan? Eller så behöver ni se till att hon rusar av sig rejält innan kvällsläggning. Bra tips med plånbok, N älskar att rensa min så jag ska göra iordning en egen till honom inför nästa resa.

Cilla vad skönt det löste sig! Jag kanske skulle köpa hem sånt också för vi har lite samma problem här hemma till och från. Oftast funkar magen om jag ser till att ge katrinplommon, väldigt mogen banan, mycket olja i maten och dryck till maten. Vi försöker undvika äpple och kokt morot eftersom det är förstoppande. Kiwi ska fungera jätte bra för att ge lösare mage så det ska jag testa en dag på P.
  • Resande

Hejsan Kayla! Kommer ihåg dig, jag har bytt nick men har kvar samma bild. Hoppas allt är bra med er. Roligt att du kikar in.

• Resande

Gabi vet tyvärr inte var man kan hitta det. Vi köpte en låg säng till N och skippade sån där ram.

Fisken räcker upp handen. Jösses vad trött jag är på att höra mamma i ett. Jätte härligt att han kan prata men använd gärna de andra orden också. Sen är N extremt mammig igen, vilket han varit till och från i perioder. Han har alltid velat att jag lägger men nu är han inne i en period då bara mamma duger. Vi har väldigt mycket konflikter också och de verkar alltid sammanfalla med det stora behovet av mamma. N testar mig mycket mer än pappa och det blir mycket tjafs, speciellt när jag är hormonell (mitt tålamod tryter snabbare än vanligt). N älskar att leka och busa med pappa men nu när han är mammig så duger pappa inte till att trösta om han slår sig när de busar. Det är rätt påfrestande för alla parter. Jag vet att det är en fas och det går över men det tar på krafterna. Har tyvärr inga tips! 

• Resande

Här hänger man så länge man vill! 1-3 har de alla varit någon gång så det spelar ju ingen roll om barnen blir 4,5 eller mer. Vi har väl ingen tråd för äldre?

Anetha har för mig jag sprungit på dig någonstans (trådarna, kanske har du kikat in hos 30+ förut?) men är inte säker. Välkommen i vilket fall! 

• Resande

Vi har ju också haft ett nappbarn som i perioder ville ha napp hela tiden. Det brukade gå över utan att vi gjorde någon grej av det. Tycker man det är jätte viktigt att barnet bara har napp när den sover så kan man ju ta fighten men för oss var det aldrig viktigt. N hade inte problem med talet trots att han haft napp mycket. N är ett väldigt känsligt barn och nappen var som hans snutte och i perioder har det varit viktigare än annars. Jag upplevde att det extrema nappsugandet alltid gick över relativt fort så för vår del fick han ha napp när han ville. På förskolan hade han det bara vid lämning, sovdags och tog den så fort vi hämtade.

Firren skönt med resurs! 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13