Inlägg från: Resande |Visa alla inlägg
  • Resande

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Vi körde vanlig köksstol med en gång. N lärde sig att klättra upp och satt sen på knä för att nå maten bättre. Han har bara ramlat av ett par ggr och då pga att han hängt över bordet vid sidan av stolen.

• Resande
    Lime vi ger också sötsaker i form av glass, torkad frukt och fikabröd. Godis har N aldrig fått äta och han är nu dryga 3. Eller N har av misstag fått klubba två gånger-  förra dagiset gav det på påskfirande och pizzabagaren gav N en klubba i förra veckan som vi inte hade hjärta att ta bort, Någon enstaka gång har han fått smaka chips och popcorn (vi har sån där luftpoppare och skippar saltet) men inte allt för ofta. Däremot äter N smaksatta riskakor dagligen och det är väl inte direkt nyttigt heller... Vi försöker undvika godis så länge det går för vi vet att när man gett det en gång så är det kört sen. Tycker inte det är dubbelmoral för det räcker väl gott och väl med allt annat skräp vi ger N? Vi försöker att inte förknippa fredags eller lördagsmys med ätbart men när vi ska äta något gott så försöker vi köpa färska bär och lite speciella frukter. 

N slutade åka vagn för ett år sedan. Det var bara när vi var ute på riktigt långa promenader eller när det var sovtid för honom som han kunde tänka sig att sitta. Sen när lillebror fick vagnen så vill han ytterst sällan gå utan ska åka "gungbräda" (ståbrädan). 
  • Resande

Johanna är det hemgjord glass så räknas det ju inte. Ni bor ju så varmt så man behöver svalka sig! Cool

Angående potta och träning så har vi både IKEAs billiga och en något dyrare Baby Björn. Vi köpte även en ring/sits till toan men den har han bara använt några få gånger. N använde båda pottorna i somras när han sprang naken hemma (ute mest). Det gick absolut inte sätta på kalsonger eller kläder för det kom kiss och/eller bajs med en gång. Som nakefis sprang han däremot till pottan utan problem. Sen tog vi/han ett uppehåll från augusti till december då N bara gick och kissade på pottan ett fåtal gånger. Sen under jullovet hade han helt plötsligt blivit redo för att gå på toa. Även med kalsonger och byxor klarar han av att springa på toaletten. Han tar av sig helt naken och klättrar upp på stora sitsen, uträttar sina behov, hoppar ner, spolar, tvättar händerna och klär på sig! Det tog lite övning innan han lärde sig att ropa på oss innan han rör sig om ifall att han gjort nummer två. Tur att vi har handsprit hemma och kan sanera toaring.

Mitt tips är att erbjuda potta, förklara vad man ska göra där och beröm när det händer. Kommer det inget så ingen big deal. Fortsätt erbjuda då och då och tillslut är barnet redo. Tror jag i alla fall.  

• Resande

asap- mamma handtvättade alla våra kläder när vi var små! Då var hon oftast själv med nyfödda tvillingar och en fyraåring. Jag har frågat henne hur hon tänkte där...

Pysslig skönt med maskin.

Blomster oj då! Ligger säkert på knäppt ställe som bakom byrå och i skor eller nåt.  

• Resande

Älgen ibland är det en fördel att vara hemskt ensam- man slipper jobbiga frågor.

• Resande

Billa det frågade jag också! Men tydligen så var det så hon hade fått lära sig så jag tror t.o.m hon kokade kläderna. Hon hade säkert hört att det var det bästa för bebisar och ville göra rätt. Det blev säkert rent i alla fall. Min mamma är uppvuxen ute på landet, utan rinnande vatten och med utedass så de tvättade säkert kläderna i uthuset i stora kar man eldade i (eller liknande). Men ändå- när hon väl bodde i lägenhet och hade tillgång till tvättstuga. Fast jag undrar hur ofta hon kunnat gå när hon var själv med tre små. Anyway, nu är hon duktig på att använda maskiner.

Pysslig jösses vilken moster. Jag är extremt bra på att hitta saker som försvunnit, så länge det inte är något jag själv behöver. N tar efter pappa sin och ser inte ens saker som är mitt framför näsan.  

• Resande

PW vågar inte svara... Ser ni mig inte på tre veckor så har det gått bra. N kräktes inget igår men hade feber på em.

Billa- tycker inte man är lat utan klok som prioriterar vettigare saker. Händerna är ju rätt fulla ändå med flera små.

Blomster N är så i perioder också. antingen har han varit borta lite länge eller mår inte helt bra. Han har kul under dagen men krånglar på vägen dit.  

• Resande

Chiqita vad undebart! Det är kärlek det.
    Angående kissproblemet så är det väl ett bra förslag att prova såna där "träningsbyxor" (eller vad de nu kallas). Skulle inte det fungera så tycker jag inte det är allt för stor sak om ni måste återgå till blöjor igen en kort period. Det är ju vanligt att det äldre sysonet också vill bli litet en period när de får syskon.

• Resande

Cilla stackars liten. Ge näsdroppar när han somnat om inte spray funkar. Här har N alltid blivit snabbt bättre av antibiotikan så jag hoppas det händer hos er också. Annars är det bara smärtstillande som gäller. 

• Resande

Jemema montessori-förskola tycker jag verkar toppen. Här har de väldigt väl genomtänkta leksaker, små glas etc anpassat för barnet osv. Men precis se de andra skulle jag nog inte heller välja att ha dem i vanlig monts.skola sen... Vi valde bort den förskolan ändå eftersom de stängde redan 16 och någon dag i månaden var man tvungen att hjälpa till som förälder. Vi har svårt (när båda jobbar) att hinna till förskolan till 17 så en timma tidigare går fetbort. 

Cilla hoppas liten mår bättre idag!

Älgen man kanske behöver vara hemma typ första dagen man kommer på att löss finns, men borde väl inte behöva när man tagit itu med problemet? Såg nu att det står att man kan gå tillbaka när man inte längre hittar några löss eller ägg.

Blomster Skrattande  PW

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13