Inlägg från: Sarahkka |Visa alla inlägg
  • Sarahkka

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

johlinn: okej så då behöver jag inte ha bråttom mao :-P Det är just det där med tålamodet, jag orkar bara en måltid om dagen med kladd de andra styr jag gärna upp

sara: det är lite grann den visionen jag hade om när de börjar äta med fingrar resp bestick.

cissi: A äter också majskrokar själv men de tär det enda. Resten mosar hon i handen och slänger på golvet. Så hon verkar inte vara intresserad än.

fiolina: det där med gaffeln är ett bra tips men jag är lite rädd att hon ska träffa ögat. Kordinationen är inte den bästa än Jag matar henne med en annan sked än den hon har, annars blir hon tokförbannad om hon inte får ha en egen hehe

pyssling: det verkar om att snacks är ngt som de flesta börjar med. Är fortfarande lite rädd för bitar. Krokarna är det enda hon får än så länge. Hon börjar bli lite modig och vill gärna stoppa i lite för stora bitar.

lime: okej då verkar det vara ung samma föralla med skeden. Får låta henne träna på äta bitarna själv. Men de tär ite svårt när hon inte har så mkt tänder att tugga med.

En av himlens änglar har landat hos mig
  • Sarahkka

Fiji: tack för tipsen! Att jaginte tänkte på avokado som är så gott!

Nu är det inte långt kvar innan jag flyttar till denna tråd. 3 månader till, tiden går fort.

• Sarahkka

cissi: leverpastejen hade jag redan glömt, äter inte det själv så jag måste pränta in det i huvudet hehe :-P

fiolina: vi har såna barngafflar som fäljer med ett barnset. De är lite tjockare i tänderna, är det en sån du menar?

• Sarahkka

Hej tjejer! Nu är jag här igen och tigger lite råd :-P
    Det är inte långt kvar för 1-års kalas här (11 april) så vi börjar redan planera lite smått för ett kalas eftersom hela vår familj bor utspridda på olika städer.
    Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man tänka på?
    Det kommer bara att bli vuxna eftersom vi inte har några småbarn i den närmaste familjen och v har inga vänner med riktigt småbarn. Lite tråkigt men det lär bli barn nästa år när hon börjat förskolan.
    Hur tänkte ni kring dekorationer och tårta?

• Sarahkka

johlinn: ja, ballonger ska jagnog också satsa på, även såna i folie som håller lite bättre. Funderar på en vanlig gräddtårta, det måste hon kunna äta, eller?

fiolina. hahaha det var inte dåligt! :-0 Ja, jag tror att det är det bästa. Ska nog bjuda på ngt lätt tilltugg innan tårtan.

sara: ja, det tänkte jag också på när det gäller tiderna. Någon gång mellan 13 och 14 så gästerna hinner åka till oss. Halva släkten har 3 timmar och den andra halvan 5 timmars resa. Då hinnerhon njuta en stund innan hon vill sova middag.

cissi: Hehe ja, paket vill de ju ha Vilken otur med spisen, hur löste ni det? Ja, inte så kul då
    Ja, precis, då blir det lite annorlunda när de kan vara med på ett annat sätt.

Tack för alla synpunkter det hjälper mig att inte köra för överdrivet. Funderade på att dekorera med ballonger och sen ha duk, servetter och papptallrikar och muggar med motiv för just det första året. Kan vara skönt att slippa diska

• Sarahkka

Cissi: fy vad jobbigt ni måste ha haft det! Vilken tur att de upptäckte det tidigt och att G fick medicinering snabbt. Massa kramar!

• Sarahkka

juni: förstår inte hur man gör en sån tårta...hur gjorde du? Hahaha

• Sarahkka

Limegrön: åh vilken tårta! Vi hade gärna haft barn med men som sagt vi har inga i familjen, Amanda är den första. Vi har några i släkten som är mycket äldre och som vi ev ska bjuda beroende på hur många som kan komma. Vi bor i en 2:a med 2 katter och hund så vi har inte så mycket plats direkt :-P

fiolina: har aldrig försökt mig på en kalastårta så jag beställer hellre hehe

• Sarahkka

Själv har jag inte tid att baka tårta själv när det är jag som får ta hand om all mat pga makens sena arbetstider. Det får räcka med att jag fixar tilltugget.

• Sarahkka

Tänk vad olika det kan vara! Jag googlade om kalas speciellt 1-års kalas och sen googlade samma fast på spanska för att se hur man gör i min kultur, generellt då eftersom jag vet hur mina föräldrar brukade fira mig. Vilken skillnad! Där kör de, precis som jag kommer ihåg, hela kalaset med fullt hus, fullt med mat, och massor med dekorationer redan från första kalaset.
    Kanske lite skönt att man blivit försvenskad :-P

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13