Inlägg från: Sarahkka |Visa alla inlägg
  • Sarahkka

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Nu hamnar jag nog rätt

Hej tjejer, nu slinker jag in här också och ställer 2 frågor:

hur tänker ni ang smågrupper 1-3 år resp grupper 1-5 år. Ser ni nackdelar på den sista gruppen?

när barnen får sova ute i förskolans vagnar ute på gården längs fönstret så de kan ha koll på dem. Vad tycker ni om det? Jag känner mig lite tveksam. Det är inte så att det händer saker men tänk om...

En av himlens änglar har landat hos mig
  • Sarahkka

fiji: åh vad snabb du vad, såg aldrig att du redan svarat på min fråga :-P Ja, det där med att de äldre kan ta mer plats är ockås ngt att tänka på. Det kanske också är lite från barn till barn hur de kan trivas i små resp stora grupper men det är svårt att veta i förväg hur ens barn kommer att trivas eller inte. Jag tänker också på farorna att äldre barn kanske ger de minsta sånt de kan vara faligt för dem utan att de menar ngt illa förstås.
    Pratade med pedagogen från ÖF och hon hade alltid jobbat med 1-5 års grupper och hon tyckte att det var jätte bra. Hon sa tvärtom att man är så mån av de små att man riskerar att de som är lite större kommer i skymundan eftersom deinte behöver lika mycket hjälp. Det måste också bero på hur pedagogerna ser på situationen och vilket sätt de jobbar på. Det är så svårt att bestämma sig!

eli: precis det du berättar är det som den här pedagogen från ÖF har sagt till mig. Så det finns fördelar också men som jag skrev till fiji så tror jag att fördelarna och nackdelarna beror mycket på var man hamnar och det är väl sånt som man inte kan veta i förväg hur det kommer att fungera. det är förstås en chansning man gör. Er förskola låter toppen

cissi: det där låter som att det är bra organiserat och att de har en balans. Den förskolan som vi tyckte om och som har 1-3 samt 3-5 är bra på det sättet att ådrarna är inte låsta i avdelningarna. Det finns aktiviteter där de blandar åldrarna och där barnen bestämmer själva om de vill gå dit eller inte och hur ofta. Lite som tillval i skolan. De menar på att alla barn har olika behov och om en 2 åring vill gå till ateljen tillsamans med andra barn som är lite äldre får de gärna göra det, och att en 4 åring får gärna gå till ateljen med "småbarnen" om den inte känner sig redo. Lite kortfattat förklarat.

aigee: vilken tur! Kanske ngt man kan kolla upp då.

lime: ja det finns ju för- och nackdelar och det är ju det som gör det så svårt att välja. Kanske man får ta och välja det som känns tryggast för mig just nu och också lära känna sitt eget barn på dagis och se om hon ev skulle kunna passa  i det andra alternativet, vem vet.

pyssling: jag tror att det är mycket upp till pedagogerna för att de större grupperna ska fungera riktigt bra och det är väl det förtroendet jaginte fick i den förkolan när jagbesökte gentemot med den andra. Vagnarna är på förskolans innegår, alltså lekplats men dit kan ju egentligen vem som helst komma in, det är bara en vanlig grind grån promenadstigen.

• Sarahkka

Tack tjejer för alla råd och synpunkter! Det underlättar att ha lite att bolla med. Vi ska boka besök på den allra första förskolan jag besökte själv, vill att maken ska vara med och titta också, och sen bestämmer vi oss om den blir vårt första eller andra handsval

somna: hoppas lillen kryar på sig snar stackarn

• Sarahkka

Poker: vi har har besökt alla förkolor som finns nära oss och vi har sållat bort så att vi har 3 kvar som kändes ok, övriga var nej direkt. Jag vill tillbaka till den första jag var på nu när jag har lite mer kött på benen och maken har inte varit där så det är bra att han också ser sig omkring där. Sen är det bara att bestämma rangordnigen

• Sarahkka

Grattis till födelsedagspojkarna

En fråga till er som har barn med lite mera hår Jag skulle behöva en kam till A men vet inte vad jag ska ha. Bebyborsten är för mjuk så den har aldrig kommit genom hennes hår. Kammen såm är av plast får hon jätte elektriskt hår av. Har noll koll, vad finns det? Vill inte ha ngt med vassa piggar, vill inte riskera att riva i henne hårbotten.

• Sarahkka

pyttis: tack för tipset!

hanya: då kanske det går bara man får vara extra försiktig. Balsam har jag inte börjat använda än.

juni: verkar vara en bra produkt. Ska ha det i åtanke.

• Sarahkka

Marge: hehehe inte lätt att klippa barn direkt :-P Ja, jag märkte det på Amanda nu när hon har gnagt av sig hår bak i nacken, det blir ett hål typ

Hanya: nä, jag kan tänka mig det. Provade min borste idag som har metallpiggar, hon var inte så glad på mig direkt.

Somna:

Sara: det ska jag testa. Vilken av deras borste är det?

Pysslig: ja, det var det jag gjorde idag, men jag tror att jag måste ha balsam också. Nä, kammen blir lite till att slita och det ärinte skönt och inte bra för håret.

• Sarahkka

poker: det lät riktigt bra på besrivningen. Var kan man köpa såna? Har aldrig sett förut.

• Sarahkka

Jag slänger in en fråga här med, ni som är erfarna hehe :-P
    När började era barn att äta själva? A är 9 1/2 och än sålänge ger jag henne en sked på luncherna. Hon verkar nöja sig med det. Om jag ger henne tallrik med sugpropp så lyckas hon iaf ta upp den och då välter hon allt på en gång. Sen har jag lagt lite matbitar på bordet men hon klämmer de bara så hon har inte börjat med att stoppa i munnen än. Hur gjorde ni?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13