Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sara och Pysslig - Öppet köp var förbi med råge och jag är inte typen som ifrågasätter i onödan. Så jag köpte en till, då behöver vi inte köpa nån nästa år. Vilket är en lättnad för en som jag som inte gillar att gå i affärer och bryr mig minimalt om tester... Slutet gott.

• Mrs Firren

Barbabra - Ha ha, rosa gener. Lysande. Det var ju faktiskt riktigt humoristiskt, på ett upprörande sätt. Jag förstår att du reagerade.

juni - Klart man klappar händerna i kyrkan. Nu går jag inte dit så ofta, men jag tycker personligen att det är alldeles för lite applåder i kyrkbänkarna.

Pysslig, Limegrön - Här har vi gått vidare till "jag behöver inte hålla i ledstången när jag går i trappen". Så nu tjatar vi om det istället. Fast över lag går det riktigt bra för D både upp och ner och han är mycket säkrare nu än för bara ettpar veckor sedan. Tror mer vi har tränat oss i att våga lita på att D fixar trappen... 

johlinn - Jag tycker det är lite dubbelt det där med barn som tar lååång tid på sig från punkt A till B. Å ena sidan kliar det i mig att lyfta upp ungen och bära för att  på så sätt föra oss framåt istället för i sidled, men samtidigt vill jag uppmuntra hans nyfikenhet och intresse i stort och smått. Knepigt. Fast två timmar hem från förskolan är liiite väl länge. Fast nu tar man ju inte riktigt en sån där rullstol under armen och travar iväg. Nä, knepigt. Jag brukar försöka dra Ds uppmärksamhet till saker längre fram på vägen, eller kast/rulla grejer på vägen för att komma framåt eller köra kurragömma bakom träden längre fram på vägen. Vad som helst för att komma framåt...  

Här var gårdagens stora skämt ljudet "plonk" som jag råkade säga när en tung blöja damp i golvet. Idag råkade jag säga "floff" om en grej, lika kul det. Skrattfest kl 7 på morgonen - udda.  

• Mrs Firren

johlinn - Aha, förstår. Och som du säger, så länge man inte har bråttom så.

Här lär vi få höstens första vab i morgon. D nobbade lunchen och mut-korven på Ikea och var riktigt ledsen. Väl hemma somnade han sittande i min famn medan jag sjöng. Stackarn, 39,2 redan nu så vi får väl se vart det slutar. Mr F åker till Tyskland några dagar i morgon men vi hade redan bestämt att min mamma skulle komma på besök. Det blir kanon med lite hjälp så att jag hinner sova ikapp om det blir ont om nattsömn.

• Mrs Firren

Gah, här verkar de senaste dagarnas feber hos lillkillen ev utvecklat svinkoppor.  Blås-tendenser runt munnen och på rumpan. Vet ett annat barn på fsk som har det just nu så det kan ju komma därifrån plus att det tydligen har tendens att dyka upp när immunförsvaret är nedsatt. Nån som har erfarenhet? Hörde av det andra sjuka barnets mot att det bara är vattentvätt och alsolsprit som gäller. Ska googla lite.

• Mrs Firren

Norrland - Läste om den där cremen på nätet. Vi ska till VC i morron eftersom han har feber samtidigt, det kan vara halsfluss (streptokocker) som är den utlösande faktorn. Vi får se vad de säger. Byter handdukar, örngott, spritar och tvättar...

• Mrs Firren

Limegrön - Ha ha, vad roligt att ni kör med "lilla klockan". D älskade ju verkligen den när han var mindre. Kanske ska återinföra väckarklockan, de andra orkar jag fasiken inte så svag i armarna som jag är.

icka - Ja, Lime har hel rätt, vår David har litet huvud, under -3 på kurvan men han har alltid haft det. Det kan vara ärftligt som nån sa (Mr F har litet huvud) men det är samtidigt en sak som läkarna vill utreda med D. Två av de medicinska riskerna är att hjärnan växer men inte skallen, det kan också vara kopplat till något syndrom. MEN jag tycker inte du ska oroa dej så länge det inte är andra grejer som spökar också. För Davids del är han sen i talet och har halvtaskig grovmotorik. Alla de tre grejerna gjorde att läkarna ville utreda.

Och apropå utredning hade vi ett otroligt positivt möte med en sjukgymnast igår som skulle utvärdera Ds motoriska utveckling. Efter en timmes lek/tester tyckte hon att han ligger helt i nivå med andra i sin ålder. Han har ev lite svaga muskler (tonus) och han har rörliga leder (inte överrörlig). Men över lag helt normalt. Hon frågade vilka andra utvärderingar vi ska göra och jag nämnde dels fragilt X (genom DNA-analys) dels autism. Då skrattade hon faktiskt! Hon sa att hon jobbat i 40 år på barnhabiliteringen med bl a autistiska barn och kunde inte så några sådana tendenser alls hos D. Fatta hur skönt det är att höra en sån grej om ens barn som man gång på gång fått höra hur mycket som är fel och hur sen han är på det ena med det tredje. På förskolan säger de också att om det inte vore för att de visste att vi går på utredningar så skulle de tänka att han var som vilken nästan-3-åring som helst, men som är sen med talet.

En stor sten har fallit från axlarna samtidigt som vi självklart fortsätter utredningarna. Men ändå, när en expert med många, många år inom området säger en sån sak så känns det ju som att man kan lita på det. Så vi får väl se framöver. Nu väntar vi på svar på DNA-analysen och de kommande veckorna väntar psykologträff, hörselkontroll, EEG-undersökning. Fatta vad det har rasslat på i utredningen sen vi flyttade! Thank you vårdgarantin.

Apropå vård så var vi till VC igår. Det var halsfluss + svinkoppor = penicillin.   

• Mrs Firren

Hormonstinn - Nä, svinkoppor är inget virus utan beror på bakterier så det kan man få fler gånger. Det var tydligen samma sorts bakterier som halsfluss så det var inte ovanligt att det dök upp samtidigt. Om jag minns rätt drabbade det dock mest barn i förskoleåldern och tydligen "går det" just den kombinationen på vår fsk nu.
  • Mrs Firren

Tack alla!

Sarahkka - Det var BVC som reagerade (sköterska och läkare) på 18-månaderskontrollen. Kombinationen litet huvud, sent tal, dålig grovmotorik gjorde att de reagerade.

Hormonstinn - Jo, vi kommer gå vidare med autismutredningen. Eller det går till så att jag och Mr F ska träffa en barnpsykolog om ett par veckor för ett samtal utifrån några punkter som är autismrelaterade. Sen skriver psykologen remiss på utredning om hon känner att det finns anledning. Men jag vet att när jag läst kriterierna förut så har jag inte känt igen mig (David) och när vi hade samma samtal i förra hemstaden kände inte den psykologen att det klockrent handlade om autism. Men autismspektrakt är så brett och läkare vi träffat förut har pratat om ev autistiska drag hos D, så vi får väl se. Jag tycker det är skönt att utreda ordentligt hur som helst.

• Mrs Firren

Galia - Vi körde med bodys länge, länge vilket var perfekt eftersom D började gå så sent, sen var vanliga tröjor smidigare. Jag hittade ganska många märken i stl 92, men som du säger är det stopp sen. Har inte hittat bodys i större storlekar än så.

• Mrs Firren
    MrsFreckles skrev 2011-10-11 13:23:49 följande:
    Det var lange sedan jag skrev har - vill bara rekommendera den sk LeapPad (market LeapFrog). Ar som en ipad fast for barn, med kamera, video, spel och massor avv apps man kan ladda ner - och de lar sig skriva, lasa mm. M fick en i 4-arspresent och hon ar stormforjust. Nu slipper jag lana ut min iphone..

Bra tips! Precis nåt sånt vi funderat på till D i jul. Eller också en vanlig padda.
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13