Limegrön - Ha ha, vad roligt att ni kör med "lilla klockan".
D älskade ju verkligen den när han var mindre. Kanske ska återinföra väckarklockan, de andra orkar jag fasiken inte så svag i armarna som jag är.
icka - Ja, Lime har hel rätt, vår David har litet huvud, under -3 på kurvan men han har alltid haft det. Det kan vara ärftligt som nån sa (Mr F har litet huvud) men det är samtidigt en sak som läkarna vill utreda med D. Två av de medicinska riskerna är att hjärnan växer men inte skallen, det kan också vara kopplat till något syndrom. MEN jag tycker inte du ska oroa dej så länge det inte är andra grejer som spökar också. För Davids del är han sen i talet och har halvtaskig grovmotorik. Alla de tre grejerna gjorde att läkarna ville utreda.
Och apropå utredning hade vi ett otroligt positivt möte med en sjukgymnast igår som skulle utvärdera Ds motoriska utveckling. Efter en timmes lek/tester tyckte hon att han ligger helt i nivå med andra i sin ålder. Han har ev lite svaga muskler (tonus) och han har rörliga leder (inte överrörlig). Men över lag helt normalt. Hon frågade vilka andra utvärderingar vi ska göra och jag nämnde dels fragilt X (genom DNA-analys) dels autism. Då skrattade hon faktiskt! Hon sa att hon jobbat i 40 år på barnhabiliteringen med bl a autistiska barn och kunde inte så några sådana tendenser alls hos D. Fatta hur skönt det är att höra en sån grej om ens barn som man gång på gång fått höra hur mycket som är fel och hur sen han är på det ena med det tredje. På förskolan säger de också att om det inte vore för att de visste att vi går på utredningar så skulle de tänka att han var som vilken nästan-3-åring som helst, men som är sen med talet.
En stor sten har fallit från axlarna samtidigt som vi självklart fortsätter utredningarna. Men ändå, när en expert med många, många år inom området säger en sån sak så känns det ju som att man kan lita på det. Så vi får väl se framöver. Nu väntar vi på svar på DNA-analysen och de kommande veckorna väntar psykologträff, hörselkontroll, EEG-undersökning. Fatta vad det har rasslat på i utredningen sen vi flyttade! Thank you vårdgarantin.
Apropå vård så var vi till VC igår. Det var halsfluss + svinkoppor = penicillin.