Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Fio: Visst var det duktigt gjort av de två barnen att knata på så tappert.

Ela: Wow! Jag inväntar också otåligt besked om jämställdhetsbonusen för 2009 och 2010. Fick du alltså brev hem med summan angiven? Jag kollar febrilt på hemsidan men där syns ingenting... Vi har fortf. ca 60 SGI-dagar kvar på sambon som ska tas ut av honom framöver men räknar med en rejäl slant i år - TROTS att vi blivit "lurade" av TRE handläggare som skulle vara särskilt insatta i jämställdhetsbonusen. Nåväl, vi får väl bjuda på de tusenlapparna vi inte får ut.
    Och ja, det gäller som johlinn skrev för barn som är födda fr o m 1 juli 2008.

Olimpia: Det verkar gå trögt men åtminstone åt rätt håll i sakta mak... Får alla alltså samma summa föräldrapenning i England, oavsett vilken inkomst man haft?

Barba: Finfin tårta du gjort till J! Grattis till 2-åringen, även om det nog är i efterskott (?)

johlinn: Så bra att det såg så bra ut med Es hjärta. Och vilken effekt det gav att höja hans hormondos!

Sarahkka: Vi har också Trygg Hansa. Enligt vår försäkringsmäklare är Skandia bättre men de vägrade helt att ta emot G, så nu behåller vi TH ändå. Han blev förresten godkänd fullt ut som försäkringstagare nu i förra veckan. Bortsett hans allergier då...

Igår var även G feberfri efter en 3-timmars förmiddagssovning (tillsammans med sin mamma ) och alla barnen skulle till fsk idag och vardagen återgå.
    Vid 3-tiden i natt skrek J i högan sky (som vanligt) och jag gick upp och tog henne till pottan, noterade att jag kände mig konstig men var så sömndrucken att jag inte hajade riktigt då. Vacklade halvt på sidan genom allrummet in i Js säng och somnade med henne. Vaknar vid 6.20 av att O skriker i rummet bredvid för att han tycker att det är morgon. Och jag bara känner hur hela världen snurrar, Kan inte ta mig ur sängen. Kryper sedan till vårt sovrum och känner mig som jag hinkat i mig 6-7 drinkar (vilket nog var närmare 10 år sedan det hände i verkligheten). Känner mig helt vimmelkantig så fort jag försöker sätta mig upp.
    Får ringa och sjukanmäla mig och ligger pall i sängen hela förmiddagen, sover och vaknar till om vartannat. Vid lunchtid försöker jag komma ner till köket men får ge upp för det snurrar för mkt. Ringer 1177 som säger att jag ska söka läkarkontakt. Ringer min läkarmottagning som säger att det inte låter bra o att läkaren ska ringa upp senare i em. En halvtimme senare mår jag rätt ok om än väääääldigt spak med mitt låga blodtryck, fortf. lite yr och inte har ätit sedan igår. Hämtar med sötsaker tillbaka till sängen och framåt 14 kan jag ta mig upp.
    Virus på balansnerven. Jaha, tjena. Väldigt dumt ställe för ett virus att sätta sig tycker jag, Föredrar de vanliga med snuva, halsont eller hosta. Mår iaf ok idag och känner att jag nog ska försöka pallra mig till jobbet imorgon för att försöka stävja ekonomisk konkurs för familjen.

• Billabong

Assar: Eftersom jag är bosatt i Skåne sedan -98 så kanske jag råkat snappa upp uttrycket "ligga pall" omedvetet. För som du skriver så låter det helt fel nu när jag läser om mitt inlägg. Ligger knockad var det iaf som var innebörden.

Exakt, trevligt att känna sig rejält på snusen för en gångs skull. Men trist att det är så dyrt med sådana drinkar/karensdag...

Allmän förskola är för alla barn fr o m höstterminen barnet fyller 3 år. Den är avgiftsfri, till skillnad från syskontimmarna man har som föräldraledig, så vi hade en diskussion om detta för ngn månad sedan eller så (när du var gravidtrött om kvällarna ) och vi ansåg att juni m familj blev lurade som fått info om att de inte fick byta till allmän förskola utan att behöva söka om platsen på den fsk hon redan gått i flera års tid. Vilket var felaktig info och nu får de rätt - bortsett från att de tvingas betala för ett antal månader i onödan.

Jämställdhetsbonusen ja. Fick någon av er brev i början av februari från FK? FK har i sina register själva koll på vilkan som kan vara berättigade till bonusen. Fick ni inget brev (en av er) så är ni inte berättigade till bonusen. Fick ni brev men missade att skicka in senast 1 mars så har ni tyvärr missat den. Jämställdhetsbonusen tickar på för varje år, så man kan absolut få medan man har SGI-dagar kvar för barnet.

• Billabong

Tack för sympatierna. Jag är glad att det gick över relativt fort för det var rysligt obehagligt och jobbigt att inte kunna ta sig varken till toalett eller köket.
    Pyttis: Lovar att ta det lugnt, för ngn tinnitus vill jag inte ha som följdeffekt.

Fio: Inte riktigt samma slags illamående som vid åksjuka. Här var jag bara extremt yr och kände att jag ville må illa av den anledningen, men känslan av att bara vilja få ligga ner på sidan och blunda för att man skulle må bättre var densamma. Vid åksjuka vill man ju helst kliva ur/stanna fordonet som rör sig, men allt var ju redan stilla i detta fallet.

Ja, du måste skicka in pappren i tid sedan när du får dem från FK för att få ut din jämställdhetsbonus, det sker inte automagiskt (roligt ord). Missar man en enda dag så är pengarna borta.

asap skrev 2011-03-15 21:09:12 följande:
    Pyttis - Jaha, tack för info. Jag vet inte - jag kollade på min kommuns hemsida nu och där står det att allmän förskola gäller 8-11 må-fre. Men syskontimmarna på vår förskola är tis-tor 8.30-13.30, om de inte ändrat det sedan Ida gick syskontimmar sist. Och om det är så, så tror jag hellre vi betalar och har lite bättre tider och lunch på fsk, 8-11 varje dag är jag inte sugen på....
    Ja vill man inte ha 8-11 som den allmänna förskolan gäller och/eller om man vill ha barnen på fsk på loven så får man betala som vanligt. Däremot blir det ju lite rabatt på avgifter när de är 3 år (dras nog automatiskt).
    I vårt fall fanns det inga fördelar med att betala för fsk eftersom det inte ges några andra tider än 8-11 för syskontimmarsbarnen. Inte heller får vi ha våra barn på fsk under loven eftersom sambon är lärare...
    8-11 var verkligen ingen höjdare, stressigt att hinna äta frukost hemma och stressigt att hinna hem med hungriga barn vid lunchen, men ändå hade jag nog inte ansett det värt 2500 kr/månad för att ha de bättre tiderna. Ni kanske kan göra som vi gjorde när vi hade de tiderna: att föräldern som jobbar lägger sitt schema lite med senare morgon så att han kan ta barnen till fsk på morgonen? Underlättade enormt i familjelogistiken på morgnarna.

Förresten, för att vara berättigad till jämställdhetsbonusen så måste båda föräldrarna tagit ut sina reserverade 60 mamma/pappa-dagar. För de dagarna är inte bonusberättigande och måste ha använts upp först. Dagarna ligger kvar och tickar på år för år tills man kommit upp i det, så man förlorar inte på det på så sätt. Mer än att det finns risk att riksdag/regering väljer att ta bort jämställdhetsbonusen (som det varit lite tal om...).

Olimpia: Ok, men full lön i 5 månader är ju jättebra iaf! Tycker inte riktigt lika synd om dig längre.
  • Billabong
    johlinn skrev 2011-03-15 23:08:36 följande:
    Sara - sorry, missade ditt inlägg! Lät superläskigt, skönt att du är bättre!!!
    Gullig du är! Ingen fara, jag tar inte illa upp för att man inte kommenterar min tillfälliga hälsosvacka.
  • Billabong
    Älgen skrev 2011-03-15 23:24:33 följande:

Liten grävde fram våra spel för nån vecka sen, så nu kör vi schack på kvällarna. Lite jobbigt är det för pappan som inte klarar av när hästen inte hoppar som den ska eller när lillen pangar ut sina egna spelare osv. Men sonen älskar det. Men TP väntar vi med nåt år

Persefone: jag är inte expert inom alal FK-områdena men svarar på det jag kan.

Jag funderar på att gå ner till 75%, är så less på mitt jobb och inser att tiden bara rusar iväg, snart är ju liten stor medans jag tillbringar dagarna på annat håll.
    Men om vi skulle få ett barn till nån gång så är kanske inte det så smart att gå ner till 75% ur SGI synpunkt. Är det nån som vet hur stor skillnad det borde bli? Alltså jag kan procenträkning men hur mycket är maxtaket för föräldrapenning?
    Eftersom min lön inte är i närheten av maxtaket så har jag inte den blekaste, men det bör väl stå på deras hemsida ganska lättillgängligt. Det jag däremot vet är att det är olika gränser för vanligt FP poch tillfällig FP, eftersom men kan få mer i FP än tfp.

Och om jag går ner i tid nu, hur länge innan bf bör jag jobba heltid igen för att få upp min SGI igen?
    Du ska ha för avsikt att jobba heltid igen i minst 6 månader för att den ska höjas. Det behöver ju dock inte vara heltid utan det kan bli 90% om du känner att det är en ok nivå.
    Jobbar du heltid nu? Har du FP kvar? Då kan du ju skydda din heltids-SGI genom att ta ut FP upp till heltid.

Och räknas havandeskapspenning in som månader man jobbat om man måste skrapa ihop dagar för att höjja SGI´n?
    DET där vet jag tyvärr inte heller. Har läst i olika trådar på FP här på FL och sett olika uppfattningar/tolkningar på det. Det som är kruxet är väl just det där med AVSIKTEN. För HP söker man ju aktivt och har då inte avsikt att jobba, men samtidigt är det ju inte så att man har som avsikt att få HP utan att man faktiskt inte kan jobba... Där hade jag ringt/skrivit till FK och ffa velat ha skriftligt på vad som gäller, helst med en tydlig hänvisning till ett regelverk.

Om någon orkar svara är jag tacksam. Eller, ringer man bara till FK och så räknar de på allt åt mig? Eller finns det nån stans man faktiskt kan läsa om sånt här på ett begripligt sätt?
    Vad är det du vill att de ska räkna på åt dig? Vilken din dagsersättning blir? Det finns beräkningar för det på FKs hemsida.
    Älgen skrev 2011-03-15 23:25:20 följande:
    Glömde ju säga, hoppas Sara blir bättre snart! Inte kul med ständig fylla. Hur kunde de konstatera att det var virus? Är du yr även när du ligger?
    Konstaterandet gjorde läkaren via telefonsamtalet med mig, sannolikt i kombination med att det är ngt som "går här i staden" i dagsläget. Nej, om jag låg blickstilla var jag inte yr, men jag var tvungen att byta sida lite då och då och efter jag bytt tog det en liten stund innan jag mådde lika bra igen som jag gjort när jag legat länge åt samma håll.
    Så glad att det var en förhållandevis snabb variant som gick över på ganska exakt ett halvt dygn. Är inte helt tipp topp än, men nästan.
    Och tack!
    Älgen skrev 2011-03-15 23:26:42 följande:
    Är det någon här som prenumrerar på någon föräldratidning? FUnderar på att unna mig lite lyx i vardagen men kanske ska man ta en tidning som handlar om annat än barn då? Nån som har bra förslag?
    Har haft MAMA ett tag för ngt år sedan, men tyckte den var för glättig. Med superduperdyra prylar som de tipsade om att köpa. Och ffa väldigt sällan förebilder som reportage-mammor utan det var ytliga media-personligheter.

Vi Föräldrar är en tidning jag tror att vi fortfarande har, men det var länge sedan ngt nytt nummer trillade ner i brevlådan inser jag... Seriös men lite väl mkt bebisfokus.

Favorittidningar är annars resetidningar (SURPRISE!). Vagagbond är den jag tycker bäst om, även om inte heller den är helt perfekt. Kanske en inredningstidning? Eller vad du nu är intresserad av...
  • Billabong

MrsFisk: Ett HALVÅR!? Låg han knall och fall och hela världen snurrade i ett halvår?! Fy f#n. Stackars din pappa. Är så lättad att mitt gick över på ett halvt dygn, även om jag inte är helt på topp idag men iaf på jobbet.

• Billabong

Jag är ännu mer lättad över mig light-version av viruset när jag läser mer om din pappa, Mrs Fisk.

När det gäller beach 2011 så kommer jag vara halvnöjd på playan. Mitt problem är huvudsakligen för mkt hud kvar på magen. Tveksamt om träning råder bot på det... Får väl göra ett testförsök att avhjälpa det meha träning nu de månader som är kvar iaf.

Och förresten,

KA CHING!
    Drygt 10 000 jämställdhetsbonuspengar kommer in på skattekontot.

(Får vara nöjda med det även om vi blivit lurade på ca 2000 )

• Billabong

juni: Ja, man får ju det.

Förresten, jag såg att det finns små tåhättor att köpa som tillbehör till Bobby car, det kanske skulle lösa problemet för er, juni?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13