Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Persefone: Jag har tvärtom aldrig någonsinn förut hört talas om att man INTE måste ha egna blöjor med till dagis!

Blomster: låter bli att besvara din tillbakatagna fråga. Men skönt att du kunnat fatta ett beslut om inköp av bilbarnstol utifrån dagens rekognicering här i tråden.

• Billabong
    ilja73 skrev 2011-01-26 21:26:59 följande:
    Sara:
    Tjejen på FKs kundcenter sa att man inte kunde ta halv SGI-dag och halv LN-dag. Trodde hon, hon lät inte helt hundra. Jag får ta och ringa igen eller fråga på chatten när den är öppen.
    Hm, ang att säga upp sig under visstidsanställning. Hoppas att det är ok att ta ut föräldraledighet trots att man har visstidsanställning. Jag menar, jag vill ju inte föda barn på arbetstid...

Hoppas att O och G klarar sig från magsjuka. Annars låter det ju skönt med så lugn dag på fsk
    Snick snack! Så tröttsamt med folk som spekulerar och ger intryck av att veta ngt men inte kunna regelverket!
    Du bestämmer själv om du vill ta ut en halv LN-dag tillsammans med din halva SGI-dag. Det är helt enligt regelboken att göra så - såvida du var med barnet minst 4 timmar - dvs den ersättning du tar på SGI-nivå.

Hur mkt har du lämnat? Vill du  ha förslag på upplägg för dina/era inskolningsveckor så bara fråga och ge info om alla tider osv.
  • Billabong

Oj, råkade posta för snabbt!

Föräldraledighet är en lagligt reglerad tjäsntledighet som är helt oberoende av vilken anställningsform man har. Så är man anställd har man rätten till ledigheten. Punkt.

Och tack, det verkar som att O och G klarat sig *PEPPAR PEPPAR*
    Snoriga och dana är de, men det är heeeeeeeeeelt ok i jämförelse.
    Lika lugnt och skönt på fsk idag. De får verkligen bra uppmärksamhet från pedagogerna nu när de är få och O har tinat upp rejält, busat, spexat och flirtat med pedagogerna och inte alls varit så avvaktande längre utan på strålande humör! Så härligt att de får se vilken supercharmig kille han är nu! I början var han mest arg, ledsen, klängig, vrålande och tvär.

• Billabong

Verkar som att förskolorna i Sthlm har mycket gott om budgetmedel!  Många timmar till föräldralediga/arbetslösa och gratis blöjor till alla små! Behövde man sedan inte ens betala enligt maxtaxan för sitt barn som föräldraledig (dvs 1260 kr/månad) så blir jag liiiiiite putt.

• Billabong
    oyra skrev 2011-01-28 14:12:48 följande:
    Sara nope, 840 kr per månad för 30 timmar dagis i veckan. 700 kr i månaden för att få lov att parkera bilen på gatan. Staden ger och tar
    Så om man är billös som småbarnsförälder drar man högsta vinstlotten i stadens lotteri!?

840 betalar vi för andra barnet.
    Sedan är de så finurliga att de sätter det YNGSTA barnet som barn nr 1, alltså det man måste betala "fullt" för.
    Varför? Jo, för att man får ju 30% rabatt på barn som är 3-5 år gamla och omfattas av allmän förskola. Och självklart vill man minimnera den rabatten i reda kronor. Så vid får 30% rabatt på Js av gift - som ligger på 420 kr. Alltså kostar hon oss då 296.

Hade de varit liiiiiiiite snälla så hade vi fått 30% rabatt på de 1260 kronorna istället och fått betala 300 kronor mindre. Nåväl, jag tycker det är jätteroligt att betala 2500 spänn i månaden för att dessutom behöva hatta mellan olika förskolor när vi lämnar och hämtar våra barn - eftersom vi självklart inte får platser på samma fsk!

Överdriver lite, men ska erkänna att det stör mig att det är så grymt orättvisa regler. eller rättare sagt att tillämpningen av reglerna kan få skilja sig åt så mkt.
  • Billabong

Trinis: Självklart! Välkommen in i vårt glada gäng.
    Iofs lät jag kanske inte så glad i mitt inlägg ovan, men är det vanligtvis!

Vi har en presentationstråd som finns länkad i TS, kika gärna in där för att lära känna oss allteftersom du möter på oss här i tråden.

• Billabong

Tack oyra! Det känns GENAST mkt bättre nu när jag får lite medlidande!

Men J fick iaf frukost efter ett drygt halvårs kämpande från majoriteten av 15-timmars föräldrarna...

Men, ni betalar väl inget för Fs timmar på fsk nu när ni är f-lediga med V? Han går väl sina "allmän förskola-timmar"? Eller inte? Förresten, är de också 30 timmar i Sthlm?
    För J var faktiskt gratis under höstterminen. Iofs var det lagligt reglerat. Hade kommunen varit riktigt snikna hade de gjort som man gör i junis kommun där man måste säga upp sin plats och söka om den, för att kunna byta fsk-avgiftstariff.
    juni: Apropå det, jag tycker verkligen att ni borde ta upp detta med BUFs ledning? Låter oerhört diskriminerande. Och är det samma regler de ggr man går från "vanligt fsk-barn" till syskontimmar? nej, då behöver man väl inte säga upp sin plats och söka om den? Sannolikt inte heller om man är arbetslös och sedan får jobb... SÅ det låter som att de hittat på en fulig för att fortsätta få pengar från familjer som får syskon till sina 3-5-åringar.

• Billabong
    oyra skrev 2011-01-28 14:29:55 följande:
    15 timmar i veckan, inte månaden, så klart.
    Nej, riktigt så snålt med timmarna på fsk för J var det iaf inte!
  • Billabong
    oyra skrev 2011-01-28 14:37:31 följande:
    Hmmm allmän förskola? Har jag inte funderat på. Från 3 år? Vi har betalat samma hela tiden, men jag tror att det finns heltidstaxa och en halvtidstaxa, skall det bli gratis (har jag snabbt googlat mig fram till) får man bara gå 15 timmar, tre timmar per dag, inga lov, så jag tror inte så många utnyttjar det helt enkelt. Jag vet inte ens om den allmäna förskolan erbjuds på de vanliga förskolora eller om det är någon helt separat verksamhet.
    Precis så är det. Allmän förskola är 15 timmar - även i Sthlm alltså - och den gäller fr o m höstterminen det året barnet fyller 3 år. J har alltså haft det så under höstterminen 2010.
    3 h/dag (precis som om vi hade betalat), och inga lov (precis som om vi hade betalat - eftersom min sambo är lärare ). Så för oss var det självklart att välja gratisalternativet eftersom vi redan hade de premisserna för J. Skönt att slippa betala 1260 kr under en termin iaf.

Roligt att chatta med dig, så här. Det var länge sedan.
    Hur är det med dig och barnen? Hoppas ni har det bra. Är det inskolning för V efter sommaren eller senare i vår?
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13