Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Assar: Då får det bli en bok nu då, 54 minuter kvar av Earth hour.

• Billabong
    asap skrev 2011-04-14 19:40:18 följande:
    Hörrni, visst var det här inne det pratades om allmän förskola för ett tag sedan? Jag noterade just på den senaste fsk-fakturan att det står något som heter "reducering allmän förskola" och ett belopp på -210 kr. Jag har så värdelöst dålig koll på sådant här, inte alls påläst. Iaf så är det specat som att G kostar 1260, I kostar 840 och så detta avdrag på 210. Hur hänger allt det här ihop? Jag förstår att det är maxtaxa som gör att det inte är 1260 för båda, men spelar det någon roll är det är G som har den fulla avgiften? Och den här reduceringen för allmän förskola, det måste väl gälla Ida som är över 4 år? Varför är reduceringen 210kr, är det vad de 15 timmarnas allmän förskola är "värd"? *helt lost*
    Jag har koll på detta (Surprise!) och kan förhoppningsvis räta ut frågetecknen.

För barn 1 betalar man 3% av månadslönen i fsk-avgift, upp till maxtaxa på 1 260 kr.
    För barn 2 betalar man 2% av månadslönen i fsk-avgift, upp till maxtaxa på 840 kr.
    För barn 3 betalar man 1% av månadslönen i fsk-avgift, upp till maxtaxa på 420 kr.

Fr o m höstterminen det året barnet fyller 3 år omfattas det av allmän försskola och då reduceras avgiften med som jag uppfattat det 30%. (Men det verkar inte stämma med dina 210 kr avdraget från 840, för det blir bara 25%... Nåväl, vi låter det bero.) Så ja, man kan säga att de har värderat de 15 timmarnas allmän förskola till en viss procentuell rabatt.

Eftersom kommunerna är smarta och vill få så mkt pengar som möjligt från föräldrarna har de bestämt så himla fiffigt att barn 1 - som man betalar mest för - ska vara det YNGSTA barnet i familjen. På så sätt blir rabatten för barn som är 3 år eller äldre så liten som möjligt. Vi tycker det är JÄTEKUL att få 25 eller 30% rabatt på J som vi betalar 420 kr för. Det hade ju varit jättetrist att få 25/30% rabatt på 1260 kr istället. *Ironisk till max*
  • Billabong

Och ifall ngn varken läst i samlingstråden eller syskontråden kan jag säga: Hej! Jag har inte skrivit ngt i våra trådar sedan drygt två veckor ungefär. Först åkte jag själv på influensa med muskelvärk i hela kroppen, feber (helt utslagen) som sedan övergick i hosta och allmän förkylning - för att sluta i pollenallergi. När jag varit halvfrisk ngn dag var det sambons tur. Han låg i feber i en vecka och först i torsdags var hela familjen igång med jobb och fsk igen. Trodde att april var en vårmånad där vi kunde räkna bort sjukdomar, men icke.

Har försökt lära ikapp men nej, det var för mkt att ta igen. Tyvärr.

• Billabong

Tack för era sympatier. Jo, nu hoppas vi få vara friska tills nästa vinterperiod *peppar peppar*.
    Har haft så mkt VAB-dagar att vi fått skriva in i vår familjealmanacka vem av oss som VAB:at för vilket barn för att kunna redan ut det när vi sen ska begära tillfälllig föräldrapenning...
    Jag har VAB:at 8,5 dagar och sambon 5. Det hade blivit 3,5 till om det inte var så att en magsjuka prickades in på sambons sportlov... Och alla dessa sjukdagar har inträffat under en tidsperiod på bara 2,5 månad. Lovely! Och sedan våra egna sjukdagar ovanpå detta (där jag visserligen rent tekniskt tagit semester istället).

Sarahkka: Nej, jag har inte hört talas om ngn lagändring om förskolan. Förstår nog inte riktigt heller innebörden, skulle den allmänna fsk vara 35 h i veckan? Alltså att barn vars föräldrar inte jobbar också skulle ha rätten till 35 h i veckan?
    Däremot läste/hörde jag ngt om att det skulle komma ett lagförslag om att föräldrar skulle kunna få vara föräldralediga samtidigt med FP båda två under en viss tid. Men vet inte om det blivit godkänt.

• Billabong
    Limefrukt skrev 2011-04-19 09:39:14 följande:
    Men har inte alla rätt till 20 timmar nu? Eller är det olika beroende på var man bor?
    Det är 15 timmar enligt lag.
    Och det är nog 15 timmar nästan överallt i Sverige. Har uppfattat att undantaget är i Sthlm (30h) och Lund (25h) vid föräldraledighet/arbetslöshet. Allmänna förskolan TROR jag är 15 h även där, men vet inte med säkerhet.
    Vet ni fler orter där det är mer än 15 timmar vid föräldraledighet/arbetslöshet?
  • Billabong

Pysslig: Sådan shopoholic som du verkar vara med skor var jag nog med klänningar och barnkläder i allmänhet när vi bara hade J.

Skor har våra barn alltför lite av. Nu när vinterkylan försvann för ett antal veckor sedan fick jag kompletteringshandla ett par gummistövlar som O kan ha (samt ny regnjacka till O och regnbyxor till J). Solhattar o kepsar har vi också inte i rätt storlek, eller jo iofs kanske ngn av Js gamla passar MEN jag har vissa gränser för hur pass flickiga kläder o annat jag sätter på mina gossar. Så nej.

J har i dagsläget ett par nya tygskor för säsongen, hon kan fortf. ha gympaskorna vi köpte i höstas (liknar de Assar har till I, men jag är snålare och köpte Stadiums egna märke - PointZero?) samt ett par gummistövlar. Hon ska få ett par foppatofflor också för hon älskade sina sådana förra sommaren och har redan börjat prata om att hon behöver nya sådana. Det kanske blir några andra sandaler också, men inte säkert.

O och G har bara gummistövlar och Js gamla skor. G har fått Vincent läderskorna och O de Gore-texaktiga gympaskorna. Nu är det bara så att dessa skor de ärvt är inte skorna J hade för två år sedan, vilket vore mest logiskt eftersom det skiljer nästan två år på barnen. Nej, det är förra årets skor. Och de kommer med största sannolikhet INTE räcka mkt längre än till midsommar. Så jo, jag tänker invänta och hänga på låset när det blir sommarrea.
    De kommer få sandaler också, men jag tror inte de får några foppatofflor i år.

Vad gäller skors stabilitet så instämmer jag helt med Somna och johlinn i hur bra skor ska vara - gäller inte bara barn utan även oss vuxna för den delen. Bara böjliga framme vid tån och då inte hur mkt som helst heller. De ska inte gå att vrida runt alls (såsom man gör för att få ur vatten ur handtvätten) vilket tyvärr de flesta tygskor går.

johlinn och MrsFisk: Glädjs extra mkt med er över era killars språkutveckling och kommunikationsiver!

Här är det TVÅ små 21-månaders som emellanåt bortskänkes.... Himla humör på eftermiddagarna nu efter påsklovet. Där får man för att man väljer att jobba deltid och hämta barnen tidigare för att hinna umgås med dem innan de blir för trötta. Jo men visst, tjena! Inser att de säkert har det minst lika jobbigt själva med sina känslostormar, men det är itne alltid man kommer ihåg att det är så för dem.

• Billabong

Assar: Ja, då får vi se till att köpa gummistövlar som inte ser ut som pedagogernas om några år, för det känns som om att de snart också skulle kunna ha samma storlek som en vuxen med något mindre fötter. Jag tror att vi kommer ha tre barns om behöver skor i samma storlekar till nästa vår, eller kanske redan till vintern. Synd, för just skor är en fördel att kunna ärva eftersom de kostar en del...

Jag har också hört på mitt gamla sommarjobb av ortopedteknikerna att just Ecco inte är bra då de är alldeles för mjuka, böjliga och vridbara i sulorna. Detta var dock... ett gäng år sedan, så kanske har de förbättrats sedan dess. Och som sagt, det är oftast inga priblem med fotoriktiga (läs ut fot-oriktiga) skor för oss som inte har några problem/felställningar på fötter, knän, höft, rygg osv. Men får vi problem så bör vi tänka oss för vad vi sätter på fötterna.

Barba: J har haft växtvärk och om jag minns rätt även ngn av bröderna. Och ja, då har hon fått Alvedon eller Ipren för att kunna sova. Det har kunnat bli ett par tre/fyra kvällar i rad eller så, men ingen längre period. Jag minns själv hur ont det gjorde just när man skulle sova när jag hade växtvärk i 12-årsåldern så jag tycker du ska ge henne det. Stäm av med BVC eller så om du tycker det pågår för länge.

• Billabong

Ela: De är väldigt läraktiga de där 3,5-åringarna.

Assar: Är faktiskt lite överraskad över att han väljer en bysse istället för ett verktyg som sovkompis!

Här har O alltid nallar i sängen, oftast även vissa av Gs eftersom den sistnämnde brukar roa sig med att slänga över sina ner i Os spjälis. Vilka nallar är det inte så noga med, men de han ser i slutet av dagen vid vällingen och på vägen tills ängen ska följa med ner i sängen. Plus de som redan var i sängen. Så ibland blir det trångt.
    J är numera inte i behov av ngt alls i sängen när hon sover. Eller så är det en fas nu där det inte är viktigt, det kan ju ändra sig många gånger om.

Har haft en skön dag med shopping på egen hand i stan och sedan både lek och arbete hemma i trädgården under både eftermiddag och kväll. Imorgon kommer min mamma o hennes sambo, min mamma stannar kvar för min egen sambo åker till Polen med sina elever imorgon kväll och är tillbaka först på onsdag. Skönt att slippa rodda allt själv i tre dygn.

• Billabong

Missade Gs sovkompisar: de TRE napparna. För några månader sedan räckte det inte längre att ha en i munnen, nej det behövdes en i handen med, och sedan en till... Blir nog en tuff utmaning att vänja honom av m napparna till juletid...

• Billabong

Mössor och regnjacka?!

Idag skickade vi barnen till fsk med shorts, solhattar och solskyddsinsmorda armar och näsor. Collegejackorna tog med, just in case...

Igår var det utomhusbadspremiär i den ena uppblåsbara plaskpoolen. Stor succé, liksom efterföljande fika på en filt i gräset för tre nakenfisar. Tyvärr var jag iväg i Malmö hela dagen och kom inte hem förrän kl. 20, men jag fick iaf mms-uppdateringar.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13