Inlägg från: Limefrukt |Visa alla inlägg
  • Limefrukt

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Mrs Firren skrev 2011-11-12 06:27:03 följande:
    Guld! Ska hålla utkik.
    8/12 i Valbo!
    *~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Limefrukt

Blomster: Mitt tips är annars att inte vispa muffinssmeten alls! I alla fall om man gör amerikanska muffins, så blir de bättre om smeten är lite klumpig.

• Limefrukt
    chiqita skrev 2011-11-17 21:40:01 följande:
    Lime: Oj, inte vispa alls? :-O Låter ju helt konstigt när jag i otaliga recept läst att man ska vispa, åtminstone äggen, längre än man tror att man ska göra det..  
    Absolut enklaste receptet som inte går att misslyckas med

Blåbärsmuffins 6 st.stora el. 12 st små

2 ägg
    2 dl socker
    1 dl flytande margarin
    2 dl vaniljyoghurt
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    4-5 dl vetemjöl
    frysta blåbär

Blanda först de flytande ingredienserna, och blanda sedan i de torra (mjölet allra sist), men vispa INTE. Smeten får gärna vara lite klumpig. Strö över de frysta blåbären medan du skedar upp i muffinsformar. Om du rör ner dem i smeten eller tinar dem så blir hela smeten blå.
    Grädda ca 25 min (för stora muffins, små kortare tid) i 200° (180° varmluft)
  • Limefrukt

PS. det går att använda grundreceptet och omvandla till chokladmuffins eller vilken smak du vill

• Limefrukt
    cilla67 skrev 2011-11-20 11:47:33 följande:
    A önskar sig också nåt mysko som han benämner " kaninmössa" och som enligt uppgift bara har en tofs... "Licia har en sån, tycker den fin..."
    Tofsen är nog en sån där garnboll som föreställer en svans?
    Och så är ögon, nos och öron broderat på?
  • Limefrukt
    Somnat skrev 2011-11-19 13:03:46 följande:
    Åh, kan ni inte lägga in receoten i Recept-tråden så jag inte behöver leta så när jag behöver dem? Också, menar jag. Jag tycker det är bra om de ligger i vanliga trådar också så man liksom får ett sammanhang till dem.
    Sorry, glömde det. Nu har jag åtgärdat det och lagt till receptet på världens godaste frosting också Tungan ute
  • Limefrukt
    johlinn: Oj, vad hemskt! *kram* Då måste njusvikten vara ganska långt gången då? Min ena kisse har levt med njursvikt i tre år nu, men vi lyckas hålla den i schack med sträng diet. Men vi upptäckte den tidigt...

ego: Idag var vi på bvc och mätte och vägde och pratade om A:s utslag. Bvc-sköterkan sa att oavsett vad eksemen beror på så är det samma behandling, d v s smörja med kortiosonkräm. Men jag insisterade på en allergiutredning, om jag vet vad hon är allergisk mot så kan man ju undvika de sakerna! Sköterskan gav med sig och skulle skriva en remiss till barnspec. Konstigt att man måste tjata om sånt!?
    A har ju aldrig varit riktigt bra i magen heller. Och så har vi det här med sömnproblemen... I natt var det 3:e natten på rad som hon skulle vara uppe flera timmar i sträck. Och igår hade hon vägrat sova middag på dagis. Så då tror man ju liksom att hon efter två nätters sovstrejk skulle vara tillräckligt däckad i natt - men istället var hon uppe mellan kl 1 och kl 4! Jag blir galen snart!  Och bvc-sköterskan föreslog bara att vi skulle läsa in en saga på band och spela upp den för henne när det är sovdags! Hoppas de är vettigare på barnspec!
    Nu har jag gått omkring och varit luddig i huvudet i två dagar - man känner sig liksom lite småfull hela tiden... Obestämd
  • Limefrukt

Ang. magen så började hon prata om gluten, men hon var inte så entusiastisk över att utreda saken....

• Limefrukt
    Somnat skrev 2011-11-25 09:53:31 följande:
    Bra initiativ, Ela!

Lime:
    Måste man gå via bvc om man ska få en celiaki-utredning, då? *noll-koll mamman*
    Ingen aning *noll-koll mamman #2*
  • Limefrukt
    Somnat skrev 2011-12-04 20:33:15 följande:
    Jag ville bara tala om att jag är väldigt bra på att baka kanelbullar. I alla fall kanelbullar som luktar väldigt gott. *lämnar lite utrymme där nu kan komma med beröm*

Känner doften ända hit! Mmmmmmm!
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13