Inlägg från: Piggley Wink |Visa alla inlägg
  • Piggley Wink

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tjena! Måste bara säga att chokladbiscottin (tror det var hormonstinns recept) blev helt underbara! Jag vågade inte ha hela mandlar utan grovhackade dem (det var flera små barn som skulle äta) men det funkade bra det med! Nästa steg blir saffransbiscotti (tror det var Puchahontas som tipsade om dem) till jul!

H juni 07, syskon november 10
  • Piggley Wink

Fiji: Det är just därför de har uppfunnit självscanning i mataffären. För att man snabbt ska komma ur butiken när man handlat färdigt och innan barnen börjar krångla

Lime: Jag höll på så på nätterna när jag var liten, pappa var hemma med mig och tyckte det var så praktiskt när jag sov länge på dagen för då kunde han få mycket gjort när han renoverade huset...

H har fuskat när hon ska stå på ett ben, hon ställer sig gärna vid en vägg eller liknanade... I morse skulle dockan sitta på hennes axlar (som hon älskar att göra på pappa) när hon tog på sig stövlarna. Då var det en baggis att stå jättelänge på ett ben, för hon var ju tvungen att hålla dockan i båda benen så den itne trillade ner

Nu öppnade sig himlen så jag blir nog ett par minuter sen till frisören, vill inte gå ut!

Återkommer med recept i em!

• Piggley Wink

Här kommer recepten. Tror de kommer från hormonstinn och Puchahontas ursprungligen. 

Chokladbiscotti
    Det här behövs till 50 st:
    150 g sötmandel (ca 2 dl)
    75 g smör eller margarin
    3 1/2 dl socker
    3 ägg
    6 dl vetemjöl
    1/2 dl kakao
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    75 g hackad choklad

Gör så här:
    Rosta mandeln i en torr stekpanna och låt den svalna. Rör smör och socker poröst och tillsätt äggen ett i taget under vispning.
    Blanda 6 dl mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i smeten. Tillsätt den hela mandeln och grovt hackad choklad.
    Blanda samman till en deg och dela i fyra bitar. Tillsätt ev. mer mjöl. Forma till längder och lägg på plåt med bakpapper.
    Grädda i 20 minuter i 200°. Skär längderna i sneda bitar och lägg med snittytan upp. Sänk ugnsvärmen till 100° och torka biscottin i ca 40 minuter tills de är torra.

• Piggley Wink

Saffransbiscotti
    ca 40 st

2 ägg
    1,5 paket saffran
    100 g sötmandel
    100 g smör
    1 dl socker
    4 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Hacka mandeln grovt.
    Vispa ihop saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet.

Blanda ner hackad mandel, mjöl och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg.

Fördela smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200 gr i 15 min.

Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Sätt in dem i ugnen igen för att torka mitt i ugnen i ca en timme på 75 gr.

• Piggley Wink

Pyttis: Det är bara att gå hem och baka... fast du är ju så imponerande principfast så du väntar kanske till advent? Jag har ingen karaktär alls så jag tog jus t lite överbliven tårta till lunch Fast man kanske får tröstäta när man väntar på att Barba2 ska komma ut? Hoppas det!

Här är ett bedrägerimål om Tradera http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.490448-kvinna-friad-i-bedragerimal Lite skumt men man vet ju inte heller hur många paket hon skickat. O hon skickat två verkar det konstigt att båda försvunnit men om hon skickat massor kanske några försvunnit.... Svårt det där!

• Piggley Wink

Olimpia: Hs pusselkarriär startade med Hello Kittypussel. 20-bitars var väldigt lagom i somras, innan har hon liksom inte kunnat sitta stilla tillräckligt länge för att fatta grejen De hon fick var köpta i Norge så jag har inget inköpstips tyvärr.

Förresten så funderar H mycket på andra länder nu, i veckan funderade hon över "Förskoland" Annars är det mycket Legoland...

• Piggley Wink
    Somnat skrev 2010-11-16 08:05:49 följande:
    Lilla hjärtat! There's always time for a little tårta!
    Såklart det är!
  • Piggley Wink

Har inte orkat läsa ikapp, men jag vill bara säga till Somna att H hade förmodligen vattkoppor i höstas. Hon fick två prikar i nacken som såg ut som de på bilderna när man googlar. Ingen feber, inget kliande... De kan tydligen få hosta av vattkoppor också stod det på 1177 har jag för mig

Stackars Anna som inte har nån snopp!

På BB fanns flera kvinnor med slöja av olika modeller. Lantisbarnet H ser inte sånt så ofta och fällde kommentaren "Varför har hon klätt ut sig så?". Hennes kompis var i Göteborg med sin mamma och sa "Mamma, jag är rädd för spökena" när det kom kvinnor med heltäckande slöja. Ojojo, vi måste nog åka till stan oftare för att bilda dottern lite...Skäms

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13