• Nady

PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)

Detta kan bli lite långt, hoppas att ni orkar läsa =)

Efter många års "ätstörningar" som jag kallar det, oregelbunden mens, generande hårväxt etc etc; fick jag diagnosen PCO. En förklaring till min enorma hunger och mitt extrema sötsug. Skönt! Men ändå förkrossande.

Går upp 10 kilo bara jag ser en pizza, jättesvårt att stå emot godsaker, ja och vanlig mat också för den delen.

Mår jättedåligt av min övervik (ca 20 kg för mkt iaf) men mår nästan sämre av att inte få äta det jag vill. En pingpongmatch med känslor i skallen varje dag som delas med njutning, skamkänslor och förtvivlan.

Jag och min man längtar efter ett gemensamt barn. Vi är helt oskyddade nu och har varit det sedan augusti. Vi vet om problematiken med att bli gravida. Men jag tror han tar det med mer ro än mig. Kanske för att han inte riktigt förstår. (vi har båda varsitt barn sen tidigare)
    Jag försöker att inte tänka för negativt, eller att gräva ner mig för mkt. För jag tror det kan blockera bara det.

Jag har ännu inte fått någon medicinering för min PCO eller övervikt, visste knappt att det fanns, iaf inte för övervikten. Är ganska emot att stoppa i mig medicin över lag, utan vill försöka att gå ner i vikt på naturlig väg.

Ibland får jag världens motivation. och börjar träna äta kalorisnålt och det går bra...ett tag.. sen kommer en svana när jag "bara ska unna mig lite idag" och "jag börjar igen emorgon" och innan jag vet ordet av så är de där 7-8 kilona jag lyckats tappa, tillbaka i ett nafs, kanske med något extra dessutom.

Jag vet ju hur man ska göra för att gå ner i vikt, men jag kan inte hålla mig kvar. min  hunger tar över.

någon mer som har det som jag? ska vi stötta och försöka peppa varandra, iaf kanske bara dela tankar och funderingar.

kämpa tjejer :)

• Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)
  • Jennie1987

Här är ännu en som har PCO-S och som kämpar med vikten!
    Vill verkligen gå ner i vikt, och har sen september i år ätit enligt LCHF, inte jättestrikt, men ändå lyckats få in tänket litegrann.
    Mår jättebra av att äta maten, har gått ner i vikt (undviker av olika skäl vågen, så jag har inga siffror på hur mycket jag gått ner), det känns på kläderna och min omgivning har sett en förändring :)

Just nu tränar jag ingenting, mer än att jag går till och från jobbet, totalt 1 timme om dagen.

Jag tog ut min P-stav i mars 2007, och ingen mens på 1½ år. Då sökte jag till min vårdcentral där dom konstaterade att jag hade PCO.
    Fick ingen hjälp, pga min "låga ålder".
    Sökte privat läkare och fick hjälp med Pergotime. Och senare även Puregon+Ovitrelle.
    Det har funkat sådär. Fick två ägglossningar av fem kurer med Pergotime.
    Puregon+Ovitrelle gav ingen ägglossning.

Känns hopplöst, och jag tror att mycket beror på min vikt. Att det inte funkar.
    Jag har ett alldeles för högt BMI för att få göra IVF.
    Så det är bara att satsa hårt och försöka kämpa sig neråt!

Längtar till januari, då börjar jag på både spinning och chigong (stavning?).
    Ska bli skönt att komma igång med nåt "på riktigt"! :)

Lycka till alla fina, starka tjejer!!!

• Corri

Hej tjejer!
    Fick diagnosen PCO för ca 11 år sen. Spelat fotboll och  alltid varit aktiv. Sen nu på senare år har jag gått upp i vikt. Även fast jag äter "normalt" och rör o tränar på mig hyfsat.

Så nu i våras tröttnade jag på att ha mage o känna mig småmullig - så jag kollade upp med mina föräldrar som är läkare o be de höra med sina kollegor om detta.
    Så visst! Det är ju så att vi som har PCO vi skall hålla oss till kolhydratfattig kost. Det finns mindre studier ang detta.Så jag har testade detta o vips så gick jag ner alla mina överviktskilon. Och nu äter jag väldigt sällan potatis,pasta o ris, bröd etc
    Och jag mår mycket bättre och håller mig mättare mycket längre!

Så jag tycker att man kan göra ett försök iafGlad

Lycka till!

• Corri
    Corri skrev 2010-12-16 21:58:56 följande:
    Hej tjejer!
    Fick diagnosen PCO för ca 11 år sen. Spelat fotboll och  alltid varit aktiv. Sen nu på senare år har jag gått upp i vikt. Även fast jag äter "normalt" och rör o tränar på mig hyfsat.

Så nu i våras tröttnade jag på att ha mage o känna mig småmullig - så jag kollade upp med mina föräldrar som är läkare o be de höra med sina kollegor om detta.
    Så visst! Det är ju så att vi som har PCO vi skall hålla oss till kolhydratfattig kost. Det finns mindre studier ang detta.Så jag har testade detta o vips så gick jag ner alla mina överviktskilon. Och nu äter jag väldigt sällan potatis,pasta o ris, bröd etc

Lycka till!
    Glömde skriva att jag har fått ägglossning nu på senare tid utav att ändra min kost!
  • Jennie1987
    Corri skrev 2010-12-16 21:58:56 följande:
    Hej tjejer!

Lycka till!
    Vad inspirerande att höra att du lyckats gå ner alla dina extrakilon med hjälp av kolhydrat fattig kost! Måste förstås kännas jättebra!
    Jag hoppas att lchf ska vara svaret för mig :)
    Och grattis! Vad härligt att din ägglossning kom igång!!
    Är ju rena drömmen!
    Tack för pepp!!
  • littlemisstrouble

ingen annan som får mardröms huvudvärk när ni ändrar i kost och försöker med dieter? jag får det så för mig känns det hopplöst varje gång jag försöker med någon nytt. lchf tror jag skulle funka jättebra om det inte vore för migränen som kommer som ett brev på posten direkt.

Planering är a och o......
  • Lizettan

Hej Hej! Här kommer en till tjej med PCOS och har problem med vikten!.. Är 20 år och har alltid haft problem med vikten sendan jag kom i puberteten.. Fick min diagnos för ett år sedan då min mens hoppade väldigt mycket.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, men ännu inget positivt  resultat. Får ju inte heller någon hjälp då jag har ett BMI över 30..

Men började med Viktväktarna i oktober och har nu gått ned 8 kg. Har tidigare varit med Viktväktarna utan något direkt resultat. Men det nya programmet med Propoint är något som funkat jätte bra för mig, då  man ska dra ner på kolhydraterna även på viktväktarna vilket passar oss som har PCOS.

Var hos gynekologen för några dagar sedan och då kunde man inte se några äggblåsor på mina äggstockar längre.Trodde det kunde bero på min viktnedgång, och ändå har jag långt kvar.. Så hoppas nu på att min mens ska komma tillbaka och bli regelbunden.

Men jag som har varit skeptisk till Viktväktarna tidigare, rekomenderar det verkligen till er som har PCOS, då jag tycker det är ett mycket häslosamt och varaktigt sätt att gå ner i vikt..
    Inget quick fix..
    / Lizett

• FrökenD

Jag hatar PCO!!!!
    Ibland tänker jag bara att jag ska låta bli o skaffa barn för de kommer ändå aldrig gå....
    men nästa dag vill jag..... de e fan påfrestande det här...... usch.
    Har metformin iaf... funkar bra mot sötsuget.... har inte gått ner ett jävla hekto.
    buhu!

• Yrja M

Lillabus81: Jo, jag får lätt huvudvärk när jag ändrar kosten men det brukar fungera bättre om jag "fasar in" den nya dieten istället för att "rivstarta".

Lizettan: Intressant med "nya" viktväktarna. Vad ska/får man äta då?

• littlemisstrouble

På måndag morgon är det diet som gäller. Fler som har börjat eller ska börja som har bra tips på att gå ner i vikt men samtidigt må bra när man gör det. Jag är som sagt lite rädd för att min migrän ska skena under viktnedgången.

Planering är a och o......
  • Lizettan

Mollina:
     Man får äta allt, men sånt som innehåller mycket kolhydrater är "dyrare" i points väg, jämfört med hur det var i det gamla programmet där man fick äta hur mycket potatis och pasta för endast 2 points.
    Så viktväktarna har fattat detta med kolhydraterna nu och tycker det passar mig som har PCOS, för man väljer kanske hellre något som är "billigare" i points väg som inte innehåller lika mycket kolhydrater...

Men det som jag har lärt mig mest om är portionernas storlek vilket jag nog aldrig har haft koll på innan. 
    Och även att jag äter faktiskt mer och oftare än vad jag har gjort innan..

För mig har viktväktarna funkat nu och det är inget jag tycker är jobbigt att följa, tvärt om för nu har jag själv kontrollen över min vikt.!

Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)