k girl skrev 2010-11-09 09:43:09 följande:
Farmor tjatade om det ganska mycket. När han var kanske 1-2 månader gammal frågade hon om när de börjar äta vanlig mat, "så att någon annan kan passa" (jag och min man svarade unisont sex månader). Hon trodde att man senast började ge vid tre månader. När han var sex månader frågade hon om han fortfarande sov med oss, och när jag svarade jakande så sade hon att det var ju inga större problem om han kom och sov över nu då, för han kunde ju sova med henne och farfar. Jag och barnafadern har snackat mycket om detta och han är lika snål med sonen som jag är, så jag sade snällt att vi hade diskuterat det: "Det är inte aktuellt med barnpassning innan sonen är över året, och när det då sker, så kommer det att vara någon eller ett par timmar, inte över natten, och dessutom kommer det att ske hemma hos oss där han bor." Jag fick upprepa det ett par månader senare och hon svarade lite surt att "jag erbjöd mig bara". Tanken har faktiskt slagit mig att han fyller ett om ett par veckor och då lär väl tjatet börja om igen.
Vi fick en rätt speciell och känslig kille och både jag och min man har känt att vi inte vill lämna honom till någon som inte förstår sig på honom, uppfattar hans signaler och svarar på hans behov. Vi har inte ens velat att en person som inte förstår att han skriker för att han vill komma upp i famnen, och det beror inte på att han är varm och han kommer inte att somna om bara för att man gungar honom lite, ska gå ut med honom i vagnen. Vi vill naturligtvis inte heller lämna honom till någon som vi upplever är lite vårdslös och oförsiktig med honom. Då den personen är den som man nog skulle tänka på först när man säger barnvakt, så är det enklare att säga nej rakt av. Om och när förfrågningarna börjar om kommer jag att vara väldigt tydlig med att vi vill ha barnvakt för vår skull när det är aktuellt - sonen har naturligtvis inget behov av att ha barnvakt och vi har inte tänkt låta någon vara barnvakt bara för barnvakteriets skull.
Så svaret på frågan är: nej, vi har inte haft barnvakt ännu och det lär dröja ett tag innan det är aktuellt.
Det enda som hjälper är väl att vara tydlig och knsekvent, som du ju verkar ha varit! Samt, vara överens med barnets far (om han finns med i bilden).
Jag vill inte heller ha barnpassning för barnpassandets skull (eller för barnpassarens skull), det ska vara för att vi behöver det. För att vi vill göra något för bara oss, eller för att vi verkligen inte kan ha henne med oss.
Det ska bli kul att se vad vi får i julklapp av den som tjatar. Jag har gissat på teaterbiljetter eller liknande