• Mini Angla

Hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?

Som rubriken säger... hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?

Berätta gärna om ni tycker att det var en bra ålder eller om ni skulle göra annorlunda om ni fick chansen.
    Jag är också nyfiken på hur ni valde ut person att sitta barnvakt, så berätta lite om det också om ni vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 11:41
    Och ni som ännu inte haft barnvakt får gärna kryssa i vid vilken ålder ni tror att ni kan tänka er ha barnvakt första gången.
  • Svar på tråden Hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?
  • canmamma

Jag svarade över året, men kom på att det ju inte var sant. (F'låt.) Jag tänkte på första gången vi lämnade till barnvakt på kvällen och det var väl runt 15 månader. Första gången sonen hade barnvakt någon timme på dagtid var han nog 9 eller 10 månader.

• Marie30

Mormor barnvakt några timmar när äldsta var 4 mån för vi skulle på begravning. Sova över hos nån annan utan oss har inte våra barn fått göra förrän runt 1,5 år. Lillasyster är nu drygt 2,5 och hon har ännu aldrig haft barnvakt över natt utan storebror. Jag är väldigt snål med mina barn! 

• Fiyali

8 månader, vilket den lilla flickan blir den 24 nov.
    Den 27 ska jag och mannen ut och äta middag tillsammans :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Fiyali

Första flickan lämnade jag bort en gång vid tre månader. Till min syster som själv försökt få barn hur länge som helst, och precis gått igenom en skilsmässa. Hon tillbringade mycket tid med oss, så hon var absolut en given barnvakt!
    Hennes längtan efter att få vara barnvakt var det som gjorde att jag lämnade henne. Men den kvällen var inget rolig, det var alldeles för tidigt för mig, men jag tvekar inte på att min dotter fick hur mycket kärlek som helst den kvällen!
    Nu med andra barnet har jag därför väntat, sa först en halvår, men var inte redo då, så det blev åtta månader, och då är det min mamma som ska passa. Hon är den som varit närmast oss under dessa åtta månader och den person som träffat dottern på mest regelbunden basis.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Miew

Första barnet var lite mindre än en månad. Det var precis innan jul och det skulle storhandlas. Jag vägrade ta med honom till affären då det gick mycket RS just då i våra trakter. Det var farmor som hade honom i några timmar, det gick jättebra och han ammades inte så det var smidigt.
    Andra barnet var öve halvåret innan hon lämnades någon längre stund med någon annan än mig. Hon var så sjukt mammig och ammades fasiken dygnet runt.
    Tredje var väl ca 14 månader. Ammas fortfarande vid 17 månader, plus att vi nu bor helt taskigt till så vi har ingen i närheten längre.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • mandelblomma

tre månader var killarna när vi tog tonårinarna och åkte själv med dem på en shoppingdag några timmar. Moster och hennes man var barnvakt. samma moster och make var barnvakt sen två dygn när maken och jag åkte bort på en weekend. Då var tonåringrana också hemma.

• Pemmel

1,5 var hon. Sov över natt hos sin mormor och morfar. Det gick väldigt bra. Men det hade förmodligen gjort det om vi lämnat tidigare också och hade vi haft behov av det så hade vi det.

• miacia

Första gången mina föräldrar fick vara barnvakt när vi skulle åka och handla på IKEA mm (ca 2 timmar) när han var närmare 2 månader. Vi hade innan tillbringat mycket tid tillsammans med dem på landstället, så mina föräldrar var ganska vana med honom. Nu när han är 4 månader har vi haft barnvakt totalt 5 gånger, två av gångerna har mina föräldrar tagit barnvagnspromenader medan vi har städat hemma. Förmodligen ska jag lämna honom lite längre stund på kvällen för att sova hos dem när han 5 månader, då både min man och jag upptagna på var sitt håll. Men då kommer jag dit senare på kvällen och sover sen. Vi hoppas att det kommer gå bra.

• Mini Angla

Spännande att läsa alla era små passningshistorier.
    Verkar som att de flesta är nöjda med barnets ålder. Och några verkar känna som jag... Vill inte lämna ifrån mig dottern än! Hon är 5 månader.
    Själv kryssade jag för 9 månader. Då tror jag att jag kan tänkas vara redo att lämna henne själv en längre stund med någon hon är trygg med, och som respekterar våra regler och rutiner.

Innan dess får gärna mor/farföräldrar eller övriga nära vara själva med henne för att lära känna, men då vill jag vara i närheten så att inte lillan blir rädd/avskräckt. Skynda långsamt tror jag på :)

En till fråga:
    Hur har ni hanterat eventuellt tjat om att få vara ensam med barnet/barnen? (Typ: När du slutar amma så kan hon sova här.....)

Själv blir jag fullständigt livrädd och håller flickan än hårdare och inser att jag absolut inte är redo Tungan ute

• Aurora Borealis

Första gången var dottern en vecka, jag och mannen gick en språkkurs och dottern var hos mormor som bor mellan oss och dit vi skulle. Hon var där ca 2 timmar och sov hela tiden, sen var det samma i ett par veckor någon av gångerna vaknade hon och fick då bröstmjölk i flaska. Vi har från början kört både amning och flaska paralellt, så det var inga problem.

Hon har dock fortfarande inte sovit borta över natten, hon är drygt 2 år.

Svar på tråden Hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?