• Frazze

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Och så börjar det bärma dig mens igen då! Tror inte det har tatt sig denna månaden heller tyvärr Men som vi alla kämpare vet, så är det bara att kämpa vidare. Känner konstig molvärk i äggstockarna (tror jag) och blir givetvis livrädd att nåt ska hända så att jag inte kan fortsätta försöka. Ja att typ äggstockarna ska krympa el nåt sånt ja jag vet inte vilka scenarion som kan hända.

Sen har jag fråga till er som kör med lutinus och har kört med lutinus. Jag kör ju med det nu och vad jag kan komma ihåg av alla de 100ggr som jag använt det (el mer 20 ggr kanske) så har jag aldrig haft så att den har lösts upp och riktigt runnit ut som flytande. Min har kommit ut mer som en torr massa (ursäkta ingående lite äcklig förklaring) men denna gången så rinner den verkligen ut. Vad är det som gör att det gör så? Någon som vet? Ni som blivit gravida, hur kände ni? När jag blev gravid med sonen så minns jag inte att jag kände något. Men det är ju snart 2 år sen! Sist när det var ofostrig graviditet så började det mola ordentligt 5 dagar efter äl. Tacksam för svar!

• Frazze
    Trixxx skrev 2017-07-14 22:11:44 följande:

Förlåt, det framgår säkert någonstans i tråden men jag är så trött och sliten att jag inte orkar leta.

Hur använder man Lutinus på eget bevåg så att säga? Har sett någon annan göra det också men har inte riktigt förstått hur det har funkar och vad exakt som det är bra för...? Jag har pytteliten äggreserv (AMH 0,15, aldrig fått ut mer än tre ägg på högsta doserna varav endast 1 gått att använda, dock aldrig plussat). Har 5 doser från 4 misslyckade IVF:er (och nästa runda som jag startar i augusti) och tänkte vara kreativ med dom om det skiter sig.

Har även en drös Menopur oöppnat i kylskåpet som jag tänkte använda på lägre dos men får googla runt ordentligt innan men är mest nyfiken på progesteronet som jag konstaterade via test hos werlabs var väldigt lågt...  

Be om att få letrozol och kör en Japanare som de kallar det. Man tar letrozol och menopur hemma på eget bevåg. Lutinus är ju progesteron som man för in för att förstärka progeateronet i kroppen. Så fort ägget har fäst så börjar ju progesteron att bildas i kroppen. Lutinusen hjälper till med lite extra. Man tar det från dagen efter äl. Jag kör på bara för att jag känner att jag gjort allt jag kunnat då.

Hoppas du lyckas nästa gång på ivf.
  • Frazze
    Trixxx skrev 2017-07-14 22:54:22 följande:

Tack snälla för svar och tips ska försöka få tag på letrozol. :) Så det finns ingen anledning att ta Lutinus i "förebyggande syfte" så att säga?

Hoppas naturligtvis att jag inte kommer behöva tänka på det här, men är realistisk. Just tackat nej till ÄD och insisterat på att använda mitt sista landstingsfinansierade försök till en icsi då två av mina tre ägg blev befruktade med flera spermier sist. Om det ändå skiter sig så kör jag några vändor hemma innan kosan styrs utomlands för ÄD.

Nej man kan inte ta Lutinus i förebyggande syfte, utan bara efter försök. Har du inte fått det vid dina ivf försök?

Här är jag mest bara ledsen! Får ont i ryggen när det börjar närma sig mens. Det strålar frammåt mot livmodern vilket gör att det känns som molvärk. Men så fort jag ändrar position el det så försvinner molvärken. 4 dagar kvar till mens om det nu inte kommer tidigare! Suck!
  • Frazze

Oj! När jag gick upp nu idag, så fick jag som kramp i äggstockarna och uppåt där. Vad kan det vara? Usch jag får panik! Tänk om mina äggstockar fullkomligt har gått i pension nu? Borde ju få mens i alla fall då jag tagit letrozol och mina östrogenplåster och bidrottninggele och E-vitamin. Kör dubbel dos letrozol nästa gång på eget bevåg. Gyn har ändå semester tror jag. Ringer på måndag och kollar!

• Frazze
    smurf11 skrev 2017-07-16 10:15:43 följande:

Hej!

Jag vill gärna vara med i den här tråden om det går bra. Vi har nu gjort två Ivf försök med maxdos Gonal-f 450.

Det första blev avbrutet. När vi kom till kliniken hade tre av mina fyra äggblåsor lossnat redan. Den som var kvar var utan ägg.

Det andra försöket blev det bara en äggblåsa. Vi chansade ändå och där fanns ett ägg som blev befruktat, men inte delade sig riktigt.

Jag undrar varför det inte delade sig?

Så nu föreslår de en lågstimulation med Letrozol nästa gång!

Men jag funderar på om det inte fungerar med letrozol så kanske Menopur skulle fungera. Men vi testar med Letrozol först. Jag har nämligen det kvar sedan förut. Jag tog det för ett år sedan. Den månaden blev det inget men månaden efter blev jag gravid men tyvärr missfall vecka 6.

Jag vill gärna läsa era historier trots lågt AMH!

Kramar till er alla!

Hej Smurf11.

Tråkigt att även du tillhör oss som kämpar för att få barn. Tänk att det är så många av oss,men ändå verkar forskningen inte vara särskillt framskriden i varför vissa av oss får lågt amh i låg ålder.

Det jag har hört är att Menopur inte får fram så många äggblåsor, men det ska tydligen bli bättre kvalitet på äggen. Vet ej om detta stämmer! Gonal-f ska ge fler äggblåsor men kvaliten vet jag inget om. Menopur är faktisk gjord på urin från gamla nunnor typ. Medans gonal-f är mer kemiskt framställd.

Jag har gjort nåt "hemma försök" och mixat letrozol ich menopur. Kallas typ Japanen. Det gav rätt ok utdelning med 2 ägg. Men tyvärr blev det inget av det

Jag körde letrozol när jag blev gravid med sonen. Då hade jag kört Japanen månaden innan.

Karriären började med ivf korta protokollet. Menopur 450IE fick börja från mensens första dag äp minns ej vilken dag. Fick ut 4 st ägg, 2 st tog sig och fördes tillbaka. Jag blev gravid första försöket! Hon dog tyvärr i magen i v 24, vilket förmodligen var en defekt från själva ivfen. Sen körde jag korta protokollet 1 gång till fick ut 3 ägg, 2 st tillbaka men det blev inget. Tredje ggn så långa protokollet med Menopur (körde det alla gångerna) fick ut 7 st ägg men bara 2 som tog sig ändå. Blev ingenting den gången heller. Sen bestämde vi oss för äggdonation för jag orkade inte med stressen med mina egna ägg. Vi åkte till Riga och körde en omgång. Jag blev gravid men mf i v 6 el 7. Sen så tänkte jag boosta kroppen och åkte till Sverker Hubbinette i sthlm och han skrev ut östrogenplåster etc detta var 1a dec 2015 och vi tänkte köra andra omgången äd i februari 2016 men det tog 2 veckor så var jag gravid på egen hand med letrozol och östrogenplåster och en rad med vitaminer. Nu jobbar vi som sagt på nr 2 med letrozol, men jag är orolig att det är försent. Men än ger jag inte upp! Nästa månad så tänker jag på eget bevåg köra dubbel dos med letrozol om jag inte får tag i min gyn.

Hoppas min historia ger dig lite hopp! Sluta aldrig kämpa. Kram
  • Frazze
    Gluttan1981 skrev 2017-07-14 17:56:35 följande:

Hej, nä det gick inge bra idag.. De kunde se en hinnsäck men inget mer. De säger att det är för tidigt men jag vet ju hur detta kommer att sluta...

Ytterligare en ofostrig graviditet..

Ska tillbaka om 10 dagar..

Kram på er kämpar! <3

Åh nej Gluttan! Ja don't we know it! Man vill inte behöva kämpa så hela tiden och sen misslyckas när man ändå blivit gravid. Jävla kropp som inte hänger med! Jag är ju lite äldre än dig, men fan 39 är ändå för ungt för att ha en pensionerad ofungerande kropp Hoppet är ändå det sista som överger en. Jag hoppas att du ändå får goda nyheter om 10 dagar! Kram
  • Frazze
    smurf11 skrev 2017-07-16 12:29:30 följande:

Ja det är verkligen tråkigt det är så många som får genomlida detta. Man blir ju helt galen, det enda man tänker på är hur och när man ska försöka.

Beklagar missfallet, vad ledsamt.

Men ni fick alltså en liten sedan, vad underbart.

Jag har tre barn sedan tidigare med mitt ex. 

Oron är väl att åldern nu, 43 år är för gammal.

Men jag vill inte ge upp. 

Hur tar du Letrozol, vilka dagar?

Hjälper österogen?

Tack för ditt inlägg!

Ja hon räknades inte som missfall utan döfödd då vår lilla. Hon hade en blodkärlsmissbildninh som växte ut ur knät som brast och hon förblödde saktai magen. Förmodligen när de behandlar ägget så har det blivit skadat på vägen. Ja vi fick en liten kille som snart fyller 1 år Han är vårt allt den lille klimpen.

Jag tar letrozol dag 3 -7 1 gng om dagen runt kl 09.00-10.00 samma tid varje dag. Blev gravid i mars men det var en ofostrig graviditet så det blev kraftigt mf i Maj. Efter det har jag tagit 2 enkla doser med letrozol och jag väntar mens på onsdag. Om nu inget mirakel har skett och jag är gravid utan att känna ett dyft någonstans. Ingen känning what so ever! Så jag inväntar mens! Ska ringa gyn imorgon för att se om han ok att jag tar dubbel dos en månad och testar det. Östrogenet ska väl hjälpa med ägglossningen tror jag, men jag hae inte kollat dessa två månader om jag haft äl och jag har ingen äl flytning haft alls, så jag funderar på om jag haft det alls. Har ömma äggstockar (tror det är de i alla fall) så de kanske stannar kvar och blir cystor istället? Ja man vet ju aldrig! Vi får hoppas att vi lyckas snart! Kram
  • Frazze
    Tuvstarren skrev 2017-07-16 13:08:59 följande:

Hej!

Tänkte att kanske någon i denna tråd kan svara på min lilla fundering. När jag var på min klinik sa de att mitt AMH värde var lite lågt för min ålder, jag är 39. Mitt AMH är på 3,66 vid senaste kollen. Jag fick då en hög dos Gonal F 300 ie. Mitt FSH är på 4,8. Det är kanske rätt men efter att ha läst en del om det så känns det som att många har ett lägre AMH värde än jag men att det anses normalt/bra. Min gynekolog sa även hon att mitt AMH värde var ok och sa inget om att det skulle ligga lågt för min ålder. Jag har gjort utredningen på annan klinik än jag ska göra IVF-en.

Är lite rädd att jag ska bli överstimulerad. Detta är mitt första försök. Jag har normalt BMI och resten av proverna/ultraljud etc var bra.

Någon som har någon tanke kring detta? Tänkte fråga kliniken men intressant att höra andras tankar också innan.

Oj med det amh då dkulle jag då visst inte säga att det är lågt. Jag låg sist på 0.1 el lägre så det är näst intill omätbart. Jag skulle säga att du med enkel dos letrozol skulle lätt lyckas bli gravid av dig själv om du ens skulle behöva det.

Min gyn säger att amh endast visar hur lätt du kommer bli stimulerad. Med mitt amh så skulle jag nog inte få göra ivf idag. Men du skulle inte behöva någon högre dos för att bli stimulerad. Önskar dig all lycka!
  • Frazze

En fråga till er tjejer! Någon som haft som lätt molande värk i era äggstockar efter att ha använt letrozol? Mitt håller på från äl fram till mensen. Kan det vara att jag inte släpper äggen utan att de stannar kvar och blir cystor? Väntar mens nu på ons el tors så i helgen börjar jag med letrozol igen. Tänker testa med äl stickor denna gången. Blir det inget utslag på dem så kör jag dubbel dos månaden efter.

• Frazze
    smurf11 skrev 2017-07-18 10:49:31 följande:

Jag minns inte om jag kände något! Så jag kan inte svara på det. Får tänka på det nästa gång jag använder Letrozol. Hoppas att du inte får mens och att du är gravid!

Jag har bara kört enkel dos Letrozol. Men kliniken sa nu att jag ska ta dubbel.

Är bara orolig att det blir för hög dos med dubbel dos?

Har du använt dubbel dos förut?

Och fick du inte bra med blåsor av enkel dos eller?

Hej svej! Nä jag tror inte man kan bli överstimulerad med dubbel dos utan bara att det hjälper bättre med ägglossningen. Är givetvis inte säker, men jag har fattat det så. Jag är kluven om jag ska ta enkel el dubbel dos denna månaden. Jag vill rådfråga gyn först innan, för jag är orolig att han inte kommer skriva ut mer letrozol till mig Han är lite speciell så! Man vet aldrig hur han tänker. Vart går man då för att få tag i mer? Jag känner att mensen är på väg. Det molar alltid på ett speciellt sätt när det är dags.Men kämparandan finns kvar så det är bara att jobba på
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH