• Liv2014

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Grattis tuvalina, fantastiskt att höra! Och grattis till många ägg jeannaA lycka till imorgon!

• Liv2014

Fy ul idag endast en äggblåsa i rätt storlek pluss en liten :( detta trots alla tillskott och sunt leverne under det senaste, långt protokoll och ny medicin. Ännu värre resultat än förra gången :(. Nytt ul på måndag men förmodligen avbrutet igen :(

• Liv2014
    Zwillinge86 skrev 2013-09-05 18:08:16 följande:
    Kör korta protokollet från och med igår, vilket är nytt för mig. Har fått för mig att man då sprutar i ca 10 dagar innan ÄP. Vilken dag har ni haft ÄP på vid kort protokoll? Har nämligen sökt ett nytt jobb och har nu blivit kallad på intervju. Problemet är att de vill köra alla intervjuer vid ett tillfälle och det datumet är just dag 10 i min behandling. Blir ÄP den dagen så missar jag intervjun för jag har en halv dags restid till kliniken. Är övertygad om att nya chefen skulle förstå att jag inte kan komma på intervjun om jag berättade om vår ivf, men vem anställer någon som är i full gång med att skaffa barn!? Vill inte behöva berätta detta innan jag fått jobbet, men vet inte hur jag ska lösa situationen annars... Några tips?
    Zwillinge jag hade inte berättat på en intervju. Om du känner att du är ok med att ljuga dra magsjukan kortet. Har du fått kräksjukan vill ingen veta av dig. Är de intresserade låter de dig säkert komma en annan dag istället då.
  • Liv2014
    Zinna skrev 2013-09-05 20:58:13 följande:
    Ni som funderar på ÄD och har landstingsförsök kvar, läs på om att göra dom utomlands och få ersättning i efterskott! Man kan nämligen göra fler då. I Finland får man dessutom rätt till alla äggen vid en ÄD, I Sverige tror jag oftast att man delar på dom med andra personer (iaf var det så förut) 
    Finns trådar om det här på familjeliv skulle jag tro (ÄD i Finland, ersättning från försäkringskassan) 
    Bra att veta! Har också hört ett rykte att om man får ut ägg som blir befruktat och återsätts vid ivf så får man inte stå i ÄD kön för då kan man i princip få barn med egna ägg. Stämmer detta?
  • Liv2014
    Idis skrev 2013-09-05 21:49:49 följande:
    Gjorde ni slut på alla landstingsbetalda ivf för att sedan åka utomlands, göra ÄD och sedan fick ni ersättning i efterhand?
    Precis intressant fråga, betalar försäkringskassan även om man gjort slut landstingsförsöken på ivf?
  • Liv2014
    micke78 skrev 2013-09-05 09:58:15 följande:
    Inte ge upp än Liv!! Du är på dag 8 i dag eller hur?
    Jag hade ju bara två på UL dag 8 jag med (undrar om de var på 10 och 14,5 mm), men det blev ju 5 blåsor på dag 14 efter sprutestart. De var på mellan 10 och 18mm, och de fick ut 4 ägg av dem, alltså ägg ut av två som var på 10 och 11 mm bara också. 
    Det var bara 1 som befruktades och det blev ju 4-cellig på dag två och sattes tillbaka.

Man kan göra som jag - chansa att det blir flera/större, eller avbryta och pröva igen. Jättesvårt val är det. Jag hade ju 2 avbrutna försök bak mig och kände att jag inte hade något att förlora, antingen blir det något av det här eller så blir det ÄD för min del liksom. Jag fick en bevis på att mina ägg var få och inte av den bästa kvalitè (bara 1 som befruktades och delade sig), så for mig hjälpte detta försök mig till att förstå att det rätta för mig vill vara ÄD.

Du gör via landstinget du också eller?
    Om du gör det, så kan du ju försöka få gå så långt som till plock, för då får du också en hum om hur dina ägg är. Det räknas ju inte som försök om de inte sätter tillbaks ägg.

I mitt landsting har man ju bara 2 försök, jag har ju förbrukat det ena nu, och mitt nästa blir ÄD landstingsfinansierat.  

Jag hade ätit allt av vitaminer jag med inkl. dhea i 3,5 måned, var säker på att det ville ge ett bättre resultat pga det, men nejdå. 

Stor kram till dig Liv, jag vet så allt för gott hur du har det {#emotions_dlg.flower} 
    Såååå tråkigt att det inte blev något med ditt bonusägg, hoppades så : (

Jag har inte givit upp än... Långt ifrån, denna gången orkar jag inte ens bryta ihop. Idag var dag 9 för mig, då hade jag alltså sputat i åtta kvällar. De såg dock bara en i bra storlek och en mindre så de sa att de inte såg några ytterligare som kunde växa till sig, såg inga ytterligare inte ens pyttesmå. Såg de inte dina tre mindre ägg först heller!? Inte ens som pyttesmå?

Jag har inte påbörjat mina landstingsförsök ännu. Är cirka 4 månaders kö dit och kommer bli kallad i början av oktober. Så jag har gjort två privata så länge. På stället jag gör betalar man bara cirka 5 tkr om det inte leder till äggplock. Så jag kommer oavsett fotrsätta med stimuleringen och sedan nytt ul på måndag (dag 13, då har jag sprutet 12 kvällar). Min kille fick lämna ett spermaprov idag för hans tidigare visade viss nedsatt rörlighet. Är hans fortfarande dåligt kommer de ta ut det även om det bara blir ett, vilket de tror, annars så avbryter de. Känns sugit att hans simmare kanske inte är i toppkvalitet heller, då är det ju svårare att lyckas på egen hand. Vi blev ju dock gravida för drygt ett år sedan vilket sluta i missfall. Blir fler ägg på ivf än i en vanlig cykel så är ju inte heller det något bra alternativ. De kommer inte låta oss göra fler försök på denna kliniken. Egentligen skulle jag kanske vilja ta ut det ändå, men det får jag nog inte, för att få lite koll på kvalitén.

Jättebesviken men tanke på att jag kört tillskott och dhea i tre månader (med ca 2 v uppehåll under nedregleringen) samt inte druckit alkohol och ätit nyttigt. Och fick egentligen sämre resultat än förra försöken. Då fanns det ev. två större ägg och tre små.

Gjorde korta första gången och långa nu, läkaren sa idag att långa hade visat sig bättre för patienter som oss och att jag nu fått absolut högsta dosen så det var optimalläget nu... Vet inte om det är dhean som inte alls passar för mig eller om det bara är en tillfällighet.

Så nu måste jag fundera på om jag när jag kommer till landstinget skall berätta om mina privata försök men tanke på vad jag provat och vad jag inte vill prova igen eller om jag inte skall säga något om det med tanke på att de då kanske inte vill låta mig försöka med ivf utan sätter mig direkt i ÄD kön. Samt om jag skall fortsätta med dhean eller inte, lutar åt inte just nu...

Har du landat i ÄD tanken nu då eller kommer du göra fler privata försök? Jag har inte riktigt landat i denna tanken ännu även om det känns som ett fantastiskt alternativ om det inte funkar själva. Men som det känns nu så vill jag nog ge det ett eller två år med egna försök och ivf:er, om jag orkar...

Kramar

• Liv2014

En annan fråga gällande ÄD kan man bara göra det innan man har kommit i klimakteriet för att det skall bildas en slemhinna i livmodern etc. eller kan hormoner tillsättas för detta? Jag undrar alltså om man har bråttom även om man i skall göra ÄD eller om man kan låta tiden gå och försöka ett tag trots att det finns en risk för förtida klimakterium?

• Liv2014

Ursäkta många inlägg idag... Är det någon som precis som mig gjort privata försök i väntan på ivf hos landstinget. Jag undrar i så fall om de kan neka en på grund av dåliga resultat på de privata försöken? I så fall kanske man inte skall tala om att man gjort privat. Sjukhus delar ju inte journaler så de vet ju inte detta. Men det tråkiga då är ju att man inte vill prova sådant igen som man vet inte fungerade så bra tidigare...

• Liv2014

Annanas har jag hört är bra att äta vid embryoåterförig för att det finns ett enzym i dem som gör livmoderns lite klibbig som gör att embryon fastnar bättre har jag hört. Men är det först efter återföring man ska börja äta eller redan innan?! Är väl bra att det är sticky i livmodern redan när de sätter in det eller?! Hmm funderar alltså om jag ska börja äta innan eller är det dåligt av någon anledning? Funderar också på 1/3 barnalby som jag hört många tar. Ska kolla med läkaren isf, men är det först efter återföring det med? Får förhoppningsvis tillbaka ett eller två embryon imorgon om de nu delar sig som de ska. Har bokat in akupunktur innan och efter. Akupunkturens roll är väl också att öka blodflödet, kanske bli för mycket med barnalbyl då också? Andra tips? Har tex för mig att jag hörtatt paranötter ska vara bra? Och hört att stillasittande dagen för återföring inte är bra, men vad innebär det? Långpromenad direkt efter eller bara att inte ligga på soffan hela dagen? Om det nu blir återföring kan man träna under ruvningen och situps är det ok? Glad att jag kommit så här långt i alla fall, hoppas att det kan går hela vägen. Tar tacksamt emot tips från er mer erfarna ruvare!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH