Ersättning vid psykiska diagnoser?
Får man ut ersättning för psykiska diagnoser, isåfall vilka?
Får man ut ersättning för psykiska diagnoser, isåfall vilka?
Bra fråga. Ja har ansökt iaf:) varför vill du veta?:)
Jag har fått GAD som diagnos och det ger mig ju lidande, kan inte alltid arbeta o.s.v så därför undrade jag. Vet att en jag känner fick en hel del pengar för att hon är bipolär.
Okej:) jag e bipolär o väntar på besked om ja får pengar. Får ja fråga hur mkt hon fick? Ring o fråga:) du kanske inte behöver uppge namn o person nr, utan bara fråga lite "annonymt" (e inte alls paranoid;))
Kanske inte så bra att säga det om du får ett hopp som kanske inte uppfylls, men jag vet att hon fick över en halv miljon.
Kan man inte arbeta till följd av sin diagnos, dvs man blir sjukskriven så ska man få ersättning precis som för vilken annan sjukdom som helst. Men man får ju inte ersättning bara för det faktum att man har en diagnos.
Det kan ju även hända att man istället för sjukskrivning/sjukersättning får någon form av åtgärd från arbetsförmedlingen och därför får en annan typ av ersättning. Ersättning får man dock bara för utebliven inkomst/arbetsförmåga.
Du skriver att du inte alltid kan jobba... det innebär att du iaf kan jobba ibland? Då är frekvensen av arbte, dvs hur ofta du kan arbeta avgörande. Kanske kan du få någon form av deltidsersättning.
Ja ville mest bara veta vad man kan få. Så man vet på ett ungefär, typ, så där.. :)
SaraSara: det är skillnad på o söka för att få ersättning för själva diagnosen o hur vida man kan arbeta eller ej:)
Vart söker man om en sån grej då? Är det försäkringsbolaget man har eller?
Har aldrig hört talas om detta ens
Ja det kan man få. Jag var sjuskriven under flera år (men ansökte så sent så fick för 3 år tillbaka bara).
Var sjukskriven för depression och fick ersättning för 2½ års sjukskrivning + ärrersättning efter ärr som orsakades pga depressionen.