Ersättning vid psykiska diagnoser?
Får man ut ersättning för psykiska diagnoser, isåfall vilka?
Får man ut ersättning för psykiska diagnoser, isåfall vilka?
Man kan inte få något för ärr va? Har funderat på att kolla upp det, men har ju ingen diagnos, gick i samtal några månader och fick setralin utskrivet efter mitt andra självmordsförsök. Mkt ärr från rakblad.
För ärr kan man få:)
De däremot va en knepigare fråga:/ Asså om du åker skidor o bryter benet o får fula ärr så kan man ju faktiskt hård dra det o hävda att även de är självförvållat. Men ja vet faktiskt inte. Ja hoppas man kan få de, eftersom det är ju inget man gör för att de e så jävla kul!
Gör så! Men personligen hade jag inte använt mitt riktiga namn. E väl lite paranoid men ja tänker att dom då tänker typ: aha! Hon tänker kräva pengar från oss!! De ska vi stoppa!!! Moouuhahaha!
Det fungerar troligen inte så, men jag hade inte vågat chansa;p
Ja man kan kanske fråga lite allmänt först, men om det visar sig att man kan få ersättning så måste dom ju skicka papper nånstans. Kanske dumt att ge ett annat namn då Börjar fråga utan att uppge namn överhuvudtaget tills jag har fått svar
Berätta gärna vad du fick för svar!
Du kan få pengar för självförvållade ärr. (iaf trygg hansas gamla barnförsäkring) Jag har fått det.
Så länge du fått läkarvård så är det godkänt (i mitt fall räckte det till och med att jag hade regelbunden kontant med min psykolog och doktor så fick jag för ärr, behövde inte ha uppsökt läkare just nu det var färska sår).
Eftersom ärren beror på en sjukdom är det "godkända" ärr enligt trygg hansa. Men som sagt, du behöver haft någon kontakt med läkare.
Jag vet iallafall att på trygghansa ska ärren vara äldre än ett år o ska ha krävts läkarvård.
Vad jag har hört så kan man även få en plastikoperation från landstinget, men då ska ärren vara minst 2 år gamla.
Jag har hittills fått 424.000 kr för min diagnos: Borderline Personlighetsstörning. Jag fick 42.400 kr för medicinsk invaliditet och 381.600 kr (i förskott) för ekonomisk/förvärvsmässig invaliditet. Om 2 år ska dom komma med ett nytt beslut och då kommer jag förmodligen få mer då dom 381.600 kr bara var ett förskott då dom inte kunde ta ett beslut just nu. Det tog 6 månader allt som allt från det att jag skickade in sjukdomsanmälan och alla journaler tills jag fick pengarna. Jag har Länsförsäkringar. Barn och ungdomsförsäkring. Jag fyller 25 i år.
Har Folksam olycksfallsförsäkring, vilket inte ersätter depression eller liknande. Glömde fråga om min livförsäkring jag har där, då kanske det skulle vara bättre om man tog livet av sig så familjen fick pengar för det, rent ekonomiskt iallafall
Folksam ger ingenting för nånting, förutom livförsäkring. Har ringt och kollat nu.
Hej o hallå! Hur har det gått för alla med ersättningar osv? Jag får besked i nästa vecka!!:D håll tummarna!
Väntar på svar från Länsförsäkringar ang min dotters diagnos GAD