• hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Jag har en son på 17 år. Just nu får han 600 kr i månaden. De ska räcka till mobilpott och saker han vill ha. Alla kläder och likande får han av oss. Vi har inga speciella regler över vad han ska hjälpa till med, därav så blir det inte så mycket av med hjäpen. På sommaren ska han klippa gräset, men det blir vääldigt sällan.

Känns som om han borde få lite mer ansvar, både här hemma och vad gäller ekonomi. Inköp av kläder och så....

Hur gör ni andra som har ungdomar i samma ålder? Hur mycket får de i månaden och vad ska pengarna räcka till? Har de sysslor som är deras ansvar hemma?

Berätta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 20:49
    Ni som låter tonåringen få studiebidraget, hur gör ni under sommarlovet och jullovet?

Kan man göra så att pengarna betalas ut direkt till sonens konto istället för till mitt?
  • Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?
  • avocadomacka

När jag var 16 fick jag min studiebidrag själv. Köpte ALLT själv, alltså busskort, skor, kläder, nöjen, telefon mm.

Mat fick jag hemma förstås...

När jag insåg att pengarna inte räckte långt så skaffade jag ett jobb på ICA och tjänade 3-4000 kr/månaden och klarade mig gott och väl :)

Man gör sina barn en tjänst om man lär dem ansvara för sina egna pengar... 

• hemlig02
    Waldo skrev 2010-11-02 10:26:04 följande:

Men framförallt ska det finnas ett sparande med.
     Det betyder att nu när det blir ett studiebidrag så sparas det 200:- per månad, vilket blir till  sommarmånaderna.  Det blir alltså 1000:- för två sommarmånader
    Hon står på så sätt inte utan pengar under sommaren

Smart att ha ett sparande så att de har pengar även under sommarmånaderna! Två flugor i en smäll kan man säga, att lära sig spara är ju jättebra! Tack för det tipset!
  • Bellisen

Jag fick, precis som många andra här i tråden, mitt barnbidrag från att jag var 13 och började sjuan, och sen studiebidrag när det övergick i det. I början så köpte jag massa nya kläder eftersom jag började sjuan och ville ha nya coola kläder, hehe. Då handlade jag upp mina pengar rätt snabbt, mamma lånade mig ett par hundra så nästa barnbidrag fick jag ge tillbaka det. På så sätt kändes det alltid som att jag fick så lite eftersom jag slösade upp pengarna och fick betala tillbaka flera hundra. Så efter ca 3-4 månader så började jag fatta galoppen och blev mer sparsam!

Då har jag för mig att barnbidraget bara var 950 också, och jag sparade 100 varje månad automatiskt så jag hade pengar till loven och sådär. Blev inte fett, men jag hade sommarjobb genom kommunen och sådär!

Jag fick verkligen betala allt, utom mat och hygienartiklar. Mina föräldrar hjälpte inte till att betala dyrare saker heller för då fick jag spara till det. Dessutom kände jag inget behov av att köpa dyra jackor och skor. Men såklart jag kunde få nån grej då och då, och mormor kunde ge mig lite grejer också. Men det var ingenting jag räknade med om jag säger så! :P

Vi hade inte direkt någon överenskommelse vad jag skulle göra för pengarna men jag hjälpte till att plocka ur/i diskmaskinen, gick ut med hunden, städade lite ibland, sorterade min egen tvätt, städade mitt rum och passade min lillasyster. Men som sagt, det här hade inte direkt något samband med pengarna. Hade jag däremot vägrat hjälpa till hade nog mamma dragit in mina pengar kan jag tänka mig.

Tycker det här var skitbra! Att lära mig förstå pengars värde redan i unga år kan jag verkligen rekommendera! Jag tycker du verkar ha en bra inställning när det gäller pengar till din son, det är så många föräldrar idag som ger deras barn allt de vill ha så de blir otroligt bortskämda. Snacka om att göra sina barn en björntjänst. Nu när jag är student och inte har hur mycket pengar som helst så klarar jag mig väldigt bra ändå eftersom jag är sunt ekonomisk, tack vare mina föräldrar! Skrattande

Haha, oj vad långt det blev, sorry! Tungan ute

• Majsan70

Som svar på frågan hur vi gör på sommarlovet då studiebidrag inte betalas ut på två månader, vill jag svara att då får han pengar av  mig som sen skall betalas tilllbaka när lönen från sommarjobbet kommer i augusti.

• hemlig02
    Majsan70 skrev 2010-11-02 19:03:30 följande:
    Som svar på frågan hur vi gör på sommarlovet då studiebidrag inte betalas ut på två månader, vill jag svara att då får han pengar av  mig som sen skall betalas tilllbaka när lönen från sommarjobbet kommer i augusti.
    Tack för det tipset! Hur gör ni om han inte får nåt sommarjobb då?
  • Majsan70
    hemlig02 skrev 2010-11-02 19:07:37 följande:
    Tack för det tipset! Hur gör ni om han inte får nåt sommarjobb då?
    Att inte få sommarjobb finns inte i vokabuläret. Han har sommarjobbat sen han var 16.  Det SKA jobbas helt enkelt. Nu är han 19 nästa sommar så nu får han fixa annan typ av jobb.

Dottern som fylller 16 i februari skall ut o säka sommarjobb redan då.
  • hemlig02
    Majsan70 skrev 2010-11-02 19:14:14 följande:
    Att inte få sommarjobb finns inte i vokabuläret. Han har sommarjobbat sen han var 16.  Det SKA jobbas helt enkelt. Nu är han 19 nästa sommar så nu får han fixa annan typ av jobb.

Dottern som fylller 16 i februari skall ut o säka sommarjobb redan då.
    En jättebra inställning! Önskar att det inte fanns i vårtat vokabulär heller, ska sträva efter att få bort det!
  • Majsan70
    hemlig02 skrev 2010-11-02 19:18:03 följande:
    En jättebra inställning! Önskar att det inte fanns i vårtat vokabulär heller, ska sträva efter att få bort det!
    Jag håller tummarna för att ni får renasat i vokabuläret då.
  • hemlig02
    Majsan70 skrev 2010-11-02 19:19:02 följande:
    Jag håller tummarna för att ni får renasat i vokabuläret då.
    Tack!! Skrattande
Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?