• hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Jag har en son på 17 år. Just nu får han 600 kr i månaden. De ska räcka till mobilpott och saker han vill ha. Alla kläder och likande får han av oss. Vi har inga speciella regler över vad han ska hjälpa till med, därav så blir det inte så mycket av med hjäpen. På sommaren ska han klippa gräset, men det blir vääldigt sällan.

Känns som om han borde få lite mer ansvar, både här hemma och vad gäller ekonomi. Inköp av kläder och så....

Hur gör ni andra som har ungdomar i samma ålder? Hur mycket får de i månaden och vad ska pengarna räcka till? Har de sysslor som är deras ansvar hemma?

Berätta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 20:49
    Ni som låter tonåringen få studiebidraget, hur gör ni under sommarlovet och jullovet?

Kan man göra så att pengarna betalas ut direkt till sonens konto istället för till mitt?
  • Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?
  • Lena
    hemlig02 skrev 2010-11-01 19:48:58 följande:
    Tilägg: Om hans mobilpott är slut och även pengarna, så brukar jag fylla på den åt honom ändå. Känns viktigt att han kan ringa om det skulle vara nåt....
    Det är ett utmärkt sätt att lära honom att inte ta hand om pengar. 112 kan han alltid ringa och ni kan ringa honom. Det får räcka.
  • duvetmia
    hemlig02 skrev 2010-11-01 19:56:17 följande:
    Jo han går i skolan. Varför undrar du det?
    Tänkte om han fick studiebidrag.

När jag var 17 (2 år sen så jag minns det väl!) fick jag hela studiebidraget av mina föräldrar. Det skulle räcka till kläder, nöjen osv. Mamma gav mig även rikskuponger så jag behövde inte betala mat själv om jag var på stan (mest för att vi bodde på landet utan bussar så jag inte kunde åka hem och äta om jag var hungrig).

1050 kronor räcker. Mina föräldrar betalade min vinterjacka när jag behövde en ny, annars köpte jag alla kläder själv. Jag hade alltid pengar, men kanske inte till allt. Kunde shoppa om jag ville, men kanske inte nya 1000kronors jeans varje gång.
  • hemlig02
    Lena skrev 2010-11-01 20:12:31 följande:
    Det är ett utmärkt sätt att lära honom att inte ta hand om pengar. 112 kan han alltid ringa och ni kan ringa honom. Det får räcka.
    Jo jag vet! *skäms lite faktiskt* Men kommer förmodligen att fortsätta med det, för min egen trygghets skull!
  • Jackie85

När jag var 17 år fick jag mitt studiebidrag plus att jag arbetade extra. Jag fick betala alla kläder själv förutom möjligtvis större inköp såsom ny vinterjacka m.m då föräldrarna lade till lite extra. Disken tog jag varannan dag och mamma varannan (bodde med henne själv), dammsugade gjorde vi nog ungefär 50/50 också. Tvättade gjorde mamma, men inte till den grad att hon vek in mina kläder utan hon tvättade det och sedan tog var och en hand om sitt. Jag var storrökare på den tiden jag var 17 så mina pengar gick till cigaretter, mobilen, öl samt kläder och smink. Tur att man vuxit upp...

• Lena
    hemlig02 skrev 2010-11-01 20:19:50 följande:
    Jo jag vet! *skäms lite faktiskt* Men kommer förmodligen att fortsätta med det, för min egen trygghets skull!
    Du kan ju alltid ringa honom. Att låta honom sköta det kommer antaligen ge honom en nyttig läxa snabbt. Han kommer inte vilja vara utan pengar så då kommer han hushålla med dem bättre, alternativt betala mer för ett abonnemang som ger mer saker för en fast månadskostnad.
  • duvetmia

Jag hade inga sysslor hemma. Inte mer än att städa mitt rum iallafall. Sen dammsög jag resten av huset ibland, plockade i och ur diskmaskinen, gjorde rent kattlådan osv men det var inte efter något schema eller så.

• hemlig02

Ni som ger studiebidraget, hur gör ni de månader när man inte får nåt bidrag? Typ på sommarlovet? Eller på lullovet då man väl bara får ett halvt bidrag...

• hemlig02
    Lena skrev 2010-11-01 20:26:12 följande:
    Du kan ju alltid ringa honom. Att låta honom sköta det kommer antaligen ge honom en nyttig läxa snabbt. Han kommer inte vilja vara utan pengar så då kommer han hushålla med dem bättre, alternativt betala mer för ett abonnemang som ger mer saker för en fast månadskostnad.
    Men jag vill gärna känna mig säker på att han kan ringa till mig om han behöver. Det känns bäst för mig! Men det händer väldigt sällan att han inte har pengar till att fylla på, så det är inte ett problem alls egentligen.
  • duvetmia

Fick aldrig halvt bidrag på jullovet tror jag. På sommaren fick jag hjälpa till hemma med smågrejer som jag fick pengar för.

• Lena
    hemlig02 skrev 2010-11-01 20:36:01 följande:
    Men jag vill gärna känna mig säker på att han kan ringa till mig om han behöver. Det känns bäst för mig! Men det händer väldigt sällan att han inte har pengar till att fylla på, så det är inte ett problem alls egentligen.
    Men då är det bättre att han får mindre pengar och mindre ansvar. Det han ska betala ska han även ansvara för utan tillskott från dig.
Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?