• hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Jag har en son på 17 år. Just nu får han 600 kr i månaden. De ska räcka till mobilpott och saker han vill ha. Alla kläder och likande får han av oss. Vi har inga speciella regler över vad han ska hjälpa till med, därav så blir det inte så mycket av med hjäpen. På sommaren ska han klippa gräset, men det blir vääldigt sällan.

Känns som om han borde få lite mer ansvar, både här hemma och vad gäller ekonomi. Inköp av kläder och så....

Hur gör ni andra som har ungdomar i samma ålder? Hur mycket får de i månaden och vad ska pengarna räcka till? Har de sysslor som är deras ansvar hemma?

Berätta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 20:49
    Ni som låter tonåringen få studiebidraget, hur gör ni under sommarlovet och jullovet?

Kan man göra så att pengarna betalas ut direkt till sonens konto istället för till mitt?
  • Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?
  • hemlig02
    Lena skrev 2010-11-01 21:04:25 följande:
    Men då är det bättre att han får mindre pengar och mindre ansvar. Det han ska betala ska han även ansvara för utan tillskott från dig.
    Hur menar du?

Jag brukar fylla på hans mobilpott om han har slut på både pott och pengar, är det bättre att ge honom ännu mindre pengar då? I 90 % av fallen, så fyller an själv på sin pott, men det händer nån gång att det "skiter sig", då fyller jag på för att känna mig trygg själv
  • hemlig02

Ingen som vill berätta hur ni gör under sommarlov och jullov?

• Icnivad

Jag fick hela barnbidraget/studiebidraget fom. att jag var 12 år.
    Då har jag fått köpa inköp av kläder och liknande själv.

Under jullovet får man studiebidrag. Det är inga problem.
    Det är tre månader (eller två" under sommaren som man inte får pengar.
    Och då var det så här för mig: Skaffa sommarjobb, ta ansvar, elelr var utan pengar hela somaren!
    That's it.

Då fick man lära sig ta ansvar, och lära sig penars värde.
    jag tycker det var superbra.
    (Nu är jag 20 år)

• sopes alva

men herregud han ska väl klara sig på studiebidraget  då jag förutsätter att han går i gymnasiet!!! sen större utgifter som vinterkläder etc kan ni väl hjälpa till med men mer än så kan jag itne tänka mig att han ska behöva hjälp med om han inte är totalt oansvarig

• sopes alva

OCH under sommar och jullov ska han väl jobba extra jobb!!det är väl dags för hon om som 17åring att göra det???!!!

• hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 22:24:11 följande:
    men herregud han ska väl klara sig på studiebidraget  då jag förutsätter att han går i gymnasiet!!! sen större utgifter som vinterkläder etc kan ni väl hjälpa till med men mer än så kan jag itne tänka mig att han ska behöva hjälp med om han inte är totalt oansvarig
    Varför den otrevliga tonen? Obestämd
  • hemlig02
    Icnivad skrev 2010-11-01 22:22:34 följande:
    Jag fick hela barnbidraget/studiebidraget fom. att jag var 12 år.
    Då har jag fått köpa inköp av kläder och liknande själv.

Under jullovet får man studiebidrag. Det är inga problem.
    Det är tre månader (eller två" under sommaren som man inte får pengar.
    Och då var det så här för mig: Skaffa sommarjobb, ta ansvar, elelr var utan pengar hela somaren!
    That's it.

Då fick man lära sig ta ansvar, och lära sig penars värde.
    jag tycker det var superbra.
    (Nu är jag 20 år)
    Ok, låter bra! Under jullovet får man halva studiebidraget, iaf var det så förra året!
  • Jordgubbssmak

Mina barn får sitt studiebidrag och det ska räcka till nöjen och om det är något särskilt de vill ha som
    vi inte anser är ett behov. Utöver det betalar vi 150:- påfyllning imånaden för gratis sms och fria samtal inom familjen. Vi står också för alla kläder de behöver, hygienartiklar och frisör när det behövs.
    Det har samma deal över de månader de inte får studiebidrag.
    Jag vill att de städar sitt rum men ärligt gör de inte ett jäkla dugg för pengarna precis... :/

• Icnivad
    hemlig02 skrev 2010-11-01 22:26:26 följande:
    Ok, låter bra! Under jullovet får man halva studiebidraget, iaf var det så förra året!
    Jasså. Så var det inte för mig. men nu är det ändå 2 år sedan jag tog studenten, så det kanske har ändrats.
    men man kan alltid få jobb på jul-lovet också! :)
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 22:24:54 följande:
    OCH under sommar och jullov ska han väl jobba extra jobb!!det är väl dags för hon om som 17åring att göra det???!!!
    Han har höstlov och jobbar extra nu. Duktigt  av honom att fixa! Men det är ju ingen självklarhet att man lyckas få ett extrajobb, kan vara svårt!
Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?