• hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Jag har en son på 17 år. Just nu får han 600 kr i månaden. De ska räcka till mobilpott och saker han vill ha. Alla kläder och likande får han av oss. Vi har inga speciella regler över vad han ska hjälpa till med, därav så blir det inte så mycket av med hjäpen. På sommaren ska han klippa gräset, men det blir vääldigt sällan.

Känns som om han borde få lite mer ansvar, både här hemma och vad gäller ekonomi. Inköp av kläder och så....

Hur gör ni andra som har ungdomar i samma ålder? Hur mycket får de i månaden och vad ska pengarna räcka till? Har de sysslor som är deras ansvar hemma?

Berätta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 20:49
    Ni som låter tonåringen få studiebidraget, hur gör ni under sommarlovet och jullovet?

Kan man göra så att pengarna betalas ut direkt till sonens konto istället för till mitt?
  • Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 22:46:27 följande:
    ja men vad bra!! jo da vill man verkligen ha ett xtra jobb hittar man. jag har alltid lyckats trots att jag ibland vart ute otroligt sent. det är bara att ringa runt.

sortera post under jul öppnar vägar till timarbete under resten av året liksaså vaktmästare på sjukhusen. sommarvikarie hos bostadsbolagen. visst finns det xtra jobb om man vill ha och planerar för det.
    Tack för tips!!
  • astalacasta

Mina barn är små fortfarande, men jag tänker nog försöka göra ungefär likadant när de blir stora som mina föräldrar gjorde när jag var i tonåren.

Jag fick mitt barnbidrag/studiebidrag. Det skulle räcka till alla kostnader utom mat, husrum och basic hygienprodukter (busskort var gratis för skolelever).

Mina föräldrar satte över den summan som studiebidraget var varje månad, dvs det var ingen skillnad på jullov, sommarlov etc, utan jag fick den summan tolv månader om året av dem.

Om jag ville ha en lite dyrare vinterjacka eller skor så kunde jag fråga mina föräldrar om hjälp. Men det gjorde jag nästan aldrig, för min mamma hade åsikten att om hon var med och betalade så fick hon vara med som smakråd. Och jag har aldrig gillat att handla med henne, så oftast klarade jag mig helt på mina pengar, dvs studiebidraget och det jag tjänade på extrajobb.

Jag jobbade på sommarlovet, sportlovet, och vissa helger.

När jag var sjutton år så ansåg mina föräldrar att jag var så gott som vuxen, och allt hushållsarbete var i princip delat lika på fyra personer (mamma, pappa, jag och brorsan). Det betyder att jag lagade mat en eller ett par gånger i veckan, var den som oftast hängde tvätt, städade en fjärdedel av huset, lastade och tömde diskmaskinen (fast det gjorde brorsan i ärlighetens namn oftare än jag), rensade ogräs, klippte gräsmattan, skottade snö etc.

• hemlig02

Tack astalacasta för att du svarade! Låter som en bra deal. Kanske jobbigt som tonåring, men bra ur ett vuxenperspektiv!

• sopes alva
    hemlig02 skrev 2010-11-01 22:47:48 följande:
    Tack för tips!!
    mycket handlar om att liga på o singa igen o igen trots att dom säger att dom inte har något elller ber en återkomma senare.

jag har aldrig gått utan extra jobb om jag velat ha ett. och har jag har alltid sett till att vara tillgänglig och inte selektiv bär det gäller visstidsarbeten.

det gäller ju att se till att hjälpa killen att håll amodet uppe så att han inte ger upp om det skulle vara svårt att finna något nån gång.

de större postkontoren kan jag verkligen tipsa om som extra jobb.
  • astalacasta

Kanske ska tillägga att det som var fantastiskt bra med att få mycket ansvar (förutom att jag kunde laga mat, sortera tvätt och andra rätt viktiga kunskaper när jag flyttade hemifrån) var att jag fick motsvarande mängd frihet. Mina föräldrar litade helt på mig, och jag har aldrig tex behövt ha någon särskild tid då jag skulle vara hemma eller blivit tjatad på att jag skulle städa mitt rum. Så länge jag tog mitt ansvar i resten av huset så lät mina föräldrar mig ha en stor portion egen integritet.

• hemlig02
    astalacasta skrev 2010-11-01 23:03:36 följande:
    Kanske ska tillägga att det som var fantastiskt bra med att få mycket ansvar (förutom att jag kunde laga mat, sortera tvätt och andra rätt viktiga kunskaper när jag flyttade hemifrån) var att jag fick motsvarande mängd frihet. Mina föräldrar litade helt på mig, och jag har aldrig tex behövt ha någon särskild tid då jag skulle vara hemma eller blivit tjatad på att jag skulle städa mitt rum. Så länge jag tog mitt ansvar i resten av huset så lät mina föräldrar mig ha en stor portion egen integritet.
    Åh det låter fantastiskt bra!!
  • hemlig02
    sopes alva skrev 2010-11-01 23:03:11 följande:
    mycket handlar om att liga på o singa igen o igen trots att dom säger att dom inte har något elller ber en återkomma senare.

jag har aldrig gått utan extra jobb om jag velat ha ett. och har jag har alltid sett till att vara tillgänglig och inte selektiv bär det gäller visstidsarbeten.

det gäller ju att se till att hjälpa killen att håll amodet uppe så att han inte ger upp om det skulle vara svårt att finna något nån gång.

de större postkontoren kan jag verkligen tipsa om som extra jobb.
    Tack!! Han har tidigare varit gansla dålig på att söka jobb, gärna väntat för länge. Men nu sista tiden har han verkligen varit duktig Tack för tipsen, igen!
  • Lena
    hemlig02 skrev 2010-11-01 21:14:35 följande:
    Hur menar du?

Jag brukar fylla på hans mobilpott om han har slut på både pott och pengar, är det bättre att ge honom ännu mindre pengar då? I 90 % av fallen, så fyller an själv på sin pott, men det händer nån gång att det "skiter sig", då fyller jag på för att känna mig trygg själv
    Jag tycker det är bättre om du skulle sköta det själv och ge honom mindre pengar istället eftersom du ändå rycker in om pengar saknas. Ge honom något annat att ansvara för istället som tex hans klädinköp.
  • hemlig02
    Lena skrev 2010-11-02 08:07:06 följande:
    Jag tycker det är bättre om du skulle sköta det själv och ge honom mindre pengar istället eftersom du ändå rycker in om pengar saknas. Ge honom något annat att ansvara för istället som tex hans klädinköp.
    Ok, nu förstår jag hr du menar!
  • Waldo

Vid 17 tycker jag nog det är hög tid att få studiebidraget.

Jag har en dotter på 15 och hon får sitt barnbidrg som blir studibidrag till sommaren. Det ska gå till allt. Men dyrare saker som vinterskor och vinterjacka är vi med och sponsrar.
    Men framförallt ska det finnas ett sparande med.
     Det betyder att nu när det blir ett studiebidrag så sparas det 200:- per månad, vilket blir till  sommarmånaderna.  Det blir alltså 1000:- för två sommarmånader
    Hon står på så sätt inte utan pengar under sommaren

Nu kommer dottern att börja jobba redan som 15 åring till vårlovet . Så hon kommer att tidigt att få möjligheten att lära sig sparande, pengars värde och värdet av ett arbete.
    Detta arbetet har hon fått via oss föräldrar och jag tror att det är via kontakter man behöver gå idagens läge för att hjälpa sin tonåring få ett sommarjobb.
    Det är ju så vi vuxna till största delen får våra arbeten så varför skulle det vara annorlunda för ungdommarna

Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?