• hemlig02

17-åring, månadspeng, ansvar mm?

Jag har en son på 17 år. Just nu får han 600 kr i månaden. De ska räcka till mobilpott och saker han vill ha. Alla kläder och likande får han av oss. Vi har inga speciella regler över vad han ska hjälpa till med, därav så blir det inte så mycket av med hjäpen. På sommaren ska han klippa gräset, men det blir vääldigt sällan.

Känns som om han borde få lite mer ansvar, både här hemma och vad gäller ekonomi. Inköp av kläder och så....

Hur gör ni andra som har ungdomar i samma ålder? Hur mycket får de i månaden och vad ska pengarna räcka till? Har de sysslor som är deras ansvar hemma?

Berätta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-01 20:49
    Ni som låter tonåringen få studiebidraget, hur gör ni under sommarlovet och jullovet?

Kan man göra så att pengarna betalas ut direkt till sonens konto istället för till mitt?
  • Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?
  • hemlig02

Tilägg: Om hans mobilpott är slut och även pengarna, så brukar jag fylla på den åt honom ändå. Känns viktigt att han kan ringa om det skulle vara nåt....

• Majsan70

Mina ungar är 18 och 15 år gamla. Får Studiebidrag och sitt Bb själva och skall köpa kläder själva och allt annat de vil för dessa pengarna. Jag hjälper till med dyrare skor och ytterkläder. Sonen har även försäkringspengar som han tar ut varje månad.

Ansvar tar de precis som oss vuxna i hemmet. De skall diska gå ut med hunden, hjälpa till med lillasyster, ta ut sopor laga mat, tvätta...ja allt som ingår i ett hem helt enkelt.  Fickpengarna har aldrig varit beroende av prestationen hemma..den utgår jag från att de skall göra oavsett.

• phillipha

När jag var 17 år fick jag studiebidraget+250kr av mina föräldrar och det skulle räcka till allt -mobilen, kläder, fika, saker- Mat och hygienartiklar fick jag hemma. Viterjacka/skor fick jag hjälp till alt fick jag det i julklapp/födelsedagspresent.

Jag har inga direkta sysslor men jag skulle hålla ordning på mitt rum, lägga ut min tvätt om jag ville ha den ren mm. Jag hjälpte dock till med både mat och tvätt om mamma bad om hjälp.

Jag tycker att en 17 ska kunna fixa kläder å lära sig hushålla med pengar själv! Annars gör man dom en björntjänst!

• hemlig02
    duvetmia skrev 2010-11-01 19:51:22 följande:
    Går han inte i skolan?
    Jo han går i skolan. Varför undrar du det?
  • Maac

Från det att jag blev tonåring fick jag mitt barn/studiebidrag in på mitt egna konto. Så fick jag hushålla med det efter bästa förmåga.

Mina föräldrar hjälpte till med vinterkläder och skor, och liknande saker som behövs men är riktigt dyra. Vanliga kläder fick jag bekosta själv. Minns att jag sparade i åtta månader för att köpa en riktigt dyr tröja jag verkligen ville ha.

Hade inga sysslor hemma, inga som jag följde iaf. Men det hade nog varit ganska bra att ha, visste inte så mycket om hur nåt skulle skötas i ett hem när jag flyttade hemifrån vid 19.

• hemlig02
    phillipha skrev 2010-11-01 19:54:05 följande:
    Jag tycker att en 17 ska kunna fixa kläder å lära sig hushålla med pengar själv! Annars gör man dom en björntjänst!
    Jo, det är just det jag käner att jag kanske gör.... Därför jag vill ge honom lite mer pengar per månad och låta honom själv ansvara för klädinköpen kanske
  • SeTa

En sjuttonåring bör väl få sitt barnbidrag och själv ta ansvar för alla inköp den behöver? Och självklart hjälpa till hemma med diverse hushållssysslor.

• hemlig02
    SeTa skrev 2010-11-01 19:59:07 följande:
    En sjuttonåring bör väl få sitt barnbidrag och själv ta ansvar för alla inköp den behöver? Och självklart hjälpa till hemma med diverse hushållssysslor.
    Vad tycker du att studiebidraget ska räcka till då? Räcker det med studiebidraget eller bör man ge lite extra?
  • 4mychildren

När jag var 16 så fick jag studiebidraget, och underhållet från pappa. Jag flyttade när jag började gymnasiet då skolan låg på annan ort. Så jag fick använda underhållet till mat och hushålls artiklar m..m. och studiebidraget till kläder, nöjen, telefonen, ja lite allt vad man ville ha. Och ja, jag fick ju hålla rent i mitt studenthem då själv såklart. Men jag vet att om jag hade bott hemma så hade jag fått hjälpa till med städa, tvätta mina kläder och diska m.m. också för det fick mina bröder göra. Och dom fick också sina studie pengar till kläder o.s.v. Då fick vi inga extra pengar av mamma, då pengarna var slut så var dom slut. men bröderna fick ju inte underhållet av pappa då eftersom mamma behövde de till att köpa mat och grejor till dom eftersom dom fortfarande bodde hemma.

Det är min erfarenhet.  

Svar på tråden 17-åring, månadspeng, ansvar mm?