• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hanne87 skrev 2011-01-29 12:04:33 följande:
    Hej! Jag har läst lite i tråden och tänkte ställa en fråga.. Min son är 8 månader men ganska stor och hans babyskydd funkar till 13 kg men han är för stor för den. Vilken modell skulle ni rekommendera? Kan man köpa begagnat? Billigt är ju bra men såklart går säkerheten först. Tacksam för alla svar :)
    Det som passar i bilen. 
    Britax Hi-way är det många som gillar för den fungerar i många bilar och den tar liten plats. Britax two-way är den som är längst som man kan ha väldigt länge.

Vi fick våran maxi-cosi mobi igår, jag har en 5månaders på nästan 8.5kg och han sitter som en kung. Den stolen är lite större och kan ta mer plats i vissa bilar men det går att ställa in sitt och liggläge medans den är fastspänd. Blev ändå stor skillnad för våran lille, sen när de är större så ska de sitta mer rakt upp hela tiden. Såg någonstans att den stolen var lämplig för enbarnsfamiljer eller folk med stora bilar.

Vi hade bestämt oss för hi-way men när vi provade i bilen så passade den inte, stödbenet är för kort. Eftersom vi vill kunna ha stolen även i far och mor-föräldrars bil så hade det inte heller gått.

Så åk till affären och prova, både i bilen och med barnet.  
  • t0va
    anette 81 skrev 2011-01-29 14:15:35 följande:
    Dottern har alltid vinterkläderna på dig i bilen
    varför då? 
  • t0va
    anette 81 skrev 2011-01-29 14:23:26 följande:
    ska jag plocka av o på overallen när hon bara ska åka till dagis?
    Nej men hon kanske inte behöver ha overallen på sig när ni bara ska till förskolan, eller är det långt att gå utomhus? Om man har vinterkläder på sig vid en krock så skyddar bältet mycket sämre, det sitter inte åt som det ska. Är som att ha tunna kläder och inte dra åt bältet. Tänk dig att du lämnar så du kan få in en knytnäve mellan barnet och bältet. 

Finns filmer om hur det blir, men just nu kan jag inte hitta dem, finns nog någon som har länkarna. Är rätt läskigt faktiskt att se så stor skillnad det blir. Jag testade själv när sonen hade en tjock tröja på sig, tog ut honom utan att förlänga selen och sen satte jag honom igen utan tröja. För att få selen att sitta hårt behövde jag dra åt den väldigt mycket.

Fast sen kan det finnas situationer där det är mycket svårt att inte ha tjocka kläder, om det är många minus och bilen är svinkall. När vi är hos mina föräldrar och inte kan parkera i garage som här så har vi haft babyskyddet inomhus och packar ner sonen innan vi går ut. Nu blir det nog att göra en poncho jag sett att man kan ha. Har han inget över huvudet så drar han loss filten för att försöka äta den ;)  
  • t0va
    Tibell skrev 2011-01-29 15:25:31 följande:
    Okej tack :) det är inte dags än.. Tidigast om 2 år men gärna längre om det funkar :)
    two-way är ju störst och om man kollar i bildtråden här så finns det endel talande bilder. 

Att de inte är bra framåtvända är väl för att de inte sitter fast i bilen som när man åker bakåt utan vid en krock så åker även stolen frammåt och barnet kläms mellan bälte och stol, en lättare stol med rygg blir inte lika tung vid en krock.  Fast affärerna verkar gilla att man kan vända. Var så mycket snack om det nu när vi kollade på stol, inte ens när vi sa att vi skiter i om stolen är vändbar eller inte så slutade de tjata om så bra det var att kunna vända.

Igår när vi tittat lite mer på den nya stolen och testat att sätta fast den så blev jag riktigt mörkrädd så dåligt den satt, ska man påtala det för affären, tänk om jag inte hade spänt om allt. Såg igår när jag krälade runt på alla fyra att säljaren hade satt ena bandet under stolen och rakt över spaken att skjuta sätet, så hade man haft lite mer kraft på den remmen, tex. vid en krock så skulle sätet ha låst upp sig och kunnat flytta sig.

Förutom då att stolen stod lutad mot stödbenet som inte var fullt utfällt och hade 3cm fram till instrumentbrädan. Skrikandes 

Ber man om hjälp att installera ska de väl ändå klara av det? Om inte kan de väl ta med manualen i alla fall.  
  • t0va

Nu har jag försökt lite till att få stolen att sitta bra fram men det går inte. Stolarna verkar inte vara raka fram för när jag dragit åt och sen vickar på bilstolen så åker banden ut på sidorna och bilstolen står löst. 

Läste att det finns folk som korsat banden under kan det vara något jag kan testa?

Sen nu när jag höll på så slet jag av ett plaststycke på sidan av stolen och funderar på om det går att fästa banden i ramen fram vid sätet, eller är det en dålig idee? Kan ta foto imorgon och visa.

Det finns nämligen inget bra ställe att fästa remmarna mer än i ett rör som går från sitsen till skenan bak, går inte att sätta fast något i skenan heller.

Ha stolen bak så sitter den som berget men fram vill det inte. Nog för att sonen ska sitta mest bak men det hade varit bra  om jag kunde få till det fram när han och jag ska åka på längre resor själva. Han håller sig lugn om han ser att jag är där, annars så får han panik när han vaknar.  

• t0va

Tar och fotar imorgon så blir det nog tydligare. Sambon ska med så kanske vi kan hjälpas åt, en dra och en trycker ;) 

• t0va

Nu sitter skiten fast även fram. Jag stod på huvudet och kollade ordentligt hur stolen ser ut under och det är trångt och jävligt med massa rör och pinnar till att ändra läget på stolen. Men jag korsade banden under och drog så de ligger mot stolens undersida. Sen drog jag i banden tills jag blev grön och efter det satte jag fast bältet och sen ner med stödbenet. Det står inte i sitt yttersta läge men nu lutar barnstolen mot instrumentpanelen och stödbenet stöttar upp så det blev mer stabilt. 

Tror vi köper en omgång band till att ha bak för jag har ingen lust att ligga och gräva så varje gång stolen ska flyttas. Bak är det jättelätt att få på och av banden och sätta fast barnstolen.

Nu ska jag bara låna svärmors bil någon dag och prova i hennes också, och sen testa i mina föräldrars bilar när vi kommer dit. Men de har nog öglor.  

• t0va
    thecarseatlady skrev 2011-02-01 10:37:26 följande:
    I dag får ni allt hålla upp tummarna för mig gott folk! Jag ska släpa alla mina bilbarnstolar till en mamma-barngrupp och berätta lite om bilsäkerhet och låta dem testa mina stolar. Jag är livrädd för att hålla föredrag inför stora grupper av människor, men kunde ju ändå inte tacka nej för jag VILL ju så gärna... så nu hoppas jag bara att jag inte tappar talförmågan totalt när jag kommer dit... ;)
    Så smart, tänk om fler kunde göra så. Få höra vettig info från någon som kan och inte folk i affären som gissar. Skrattande
  • t0va
    Joico skrev 2011-02-05 23:30:40 följande:
    Ah det är möjligt. Annars verkar Recaro göra nån form av bältesstol med internsele... 
    Japp recaro gör stolar åt funktionshindrade, en av mina vänner har en sån, fast för vuxna
  • t0va

fast rallyförare har ju 5punkt är inte det pga att det är säkrare än 3? 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!