• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

snooslove skrev 2011-03-20 12:52:12 följande:
    Har ej läst hela tråden men  sticker bara in här och undrar. Vår dotter är 2 1/2 år, vi har en skit stol, dotterns ben får inte plats mellan stolens slut och baksätes ryggstöd. så hon får sitta hop knurvad. .
    Vi har en bil med inte så jätte långt sits så tänkte om någon här vet en bra bilbarnstol som har kortare sits så barnets ben får plats ?.. Vi har tänkt köpa ny länge för denna e så jävla hård tycker vi. och dum på andra sätt så vad rekomenderar ni.?

Vill ju att flickan ska kunna få plats med sina ben ! 
    Two-way kanske är ett alternativ att prova så kan hon sitta skräddare och få plats med benen. I bildtråden www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html finns lite bilder på barn i stol och där ser man att man får sitta med benen böjda när barnen blir äldre. 
  • t0va
    mjuik skrev 2011-03-20 22:10:38 följande:
    Det är väldigt synd faktiskt. Det borde ligga i deras intresse att veta såna tycker jag.
    Hon tyckte att vi skulle använda babyskyddet så länge som möjligt.

Jag har kollat lite på hi-way men tycker den ser så kal ut, inte så ombonad.

Vad finns det för andra märken? Det finns så många märken att välja på.
    Du verkar ha koll på det här. Det uppskattas verkligen.
    Vi har en maxi-cosi mobi, bytte när sonen var ca 5.5månader och vägde kring 8kg. Jag kollade med experterna på säkerhetsbutiken om detta med vikter. Vi provade hi-way men den hade för kort stödben för att funka i våran bil och vi behövde en ny stol till en långresa. Svaret vi fick var att stolar från 9kg är ok att ha även om barnet inte väger 9kg, det som är viktigt är att barnet är tillräckligt lång för att selen ska sitta rätt. 

Vi provade britax multi-tech som också är från 9kg och det är samma sak där, sitter selen rätt är det ok. Sonen sitter som en kung i sin stol nu.

Hur lång är hon och vad väger hon nu?  
  • t0va
    mjuik skrev 2011-03-20 22:33:14 följande:
    Då är frågan hur nära i vikt man ska vara. Gränserna måste väl finnas av någon anledning?

Hon är 65 cm och väger strax över 5 kilo nu.
    så här sa robert i mailet

"Om två förtsättningar finns, så kan man använda stolen fast barnet är för lätt. Kan barnet sittar upprätt utan stöd? Man vill inte att barnet ska ha jobbigt i stolen.

Fyller barnet upp selssystemet? Alltså, är barnets axelhöjd i nivå med, eller strax ovanför, sprundhöjden där internbätet kommer fram. Om barnet har rätt höjd för bältet så är stolen OK för bruk."

Sen när jag pratade med dem på telefon så förklarade de att orsaken till att vissa stolar är från 9kg och andra 0kg är att det finns 2 testdockor, när den från 0kg inte sitter bra i stolen man ska testa så tar man den för 9kg och då står det från 9kg även om det funkar från 0kg. Hade tydligen med längden på dockan att göra, att selen inte kommer rätt.  

• t0va

Jag blir mer och mer nöjd med vårat val att köpa nitro och inte ozone. Nu har vi använt nitrosittdelen ett par gånger och inte city jet:en och sonen sover som en kung. Han har fått för sig att det bara duger att sova på sidan eller egentligen på sidan fast med huvudet nedåt och det blev inte helt lätt i den ergonomiska sittdelen. 

Fast att nå korgen blir svårare nu, men det är en kanonvagn trots det. :)  

• t0va
    Åsalind skrev 2011-03-21 09:43:20 följande:
    Mammahela: ja, jag börjar inse att det vi trodde var en supersmart lösning från IF, bara var en kortsiktig, dum lösning...:) Vi tänkte att vi skulle spara lite förrådsutrymme genom att kunna lämna tillbaka stolarna allt eftersom och sen hyra nya när lillasyster kom. Dumma som vi var tänkte vi ju inte alls på att kolla storlekar på stolar, att det faktiskt kan skilja mycket på hur länge man kan använda dem. Och vi visste ju naturligtvis inte att dottern skulle lägga sin tillväxt på överkroppen... Men, men, man lär sig.

Men, som sagt, nån som har en bra jämförelse mellan en two-way och en multitech? Nu ska det fasen göras research ordentligt! :)
    Finns bilder i bildtråden, någon har en jämförelsebild mellan de olika stolarna. Two-way är den som man kan ha längst, som de andra skriver så tar nackstödet i axlarna innan barnets huvud kommer över kanten. 

Jag insåg att vi kunde få det problemet med babyskyddet som har likadant huvudskydd som multi-tech, att när axlarna tar i så är det en bit kvar innan huvudet kommer över kanten. Då används inte hela stolens längd.

Vi stod och valde mellan multi-tech och maxi-cosi mobi eftersom hi-way inte passade i våran bil, och jag valde mobin för den inte har något nackstöd så det går att ha den till öronen kommer till kanten. Så bäst är att titta på bilder där samma barn sitter i bägge stolarna så man ser skillnaden. Men kom ihåg när du kollar att axlarna kommer slå i nackstödet innan öronen kommer till kanten.

I affären sa ingen om det till mig så det var här jag fick veta det.  
  • t0va
    mjuik skrev 2011-03-22 11:14:43 följande:
    Nu har vi varit och provsuttit i affären och provställt stolarna i bilen.
    Båda tar ohygglig plats i bilen så vad det gäller det spelar det inte så stor roll vilken det blir.

Jag tyckte att dottern satt mycket bättre i izi kid x3 än i hi-wayen. Han i affären tyckte att jag skulle tänka på framtiden och om hur hon sitter om två år. Är det logiskt att tänka så? Jag tycker det känns konstigt att välja bort stolen hon sitter bäst i nu med motiveringen att hon kanske sitter bättre i den andra om två år.
    Ska man inte välja den som är bäst nu?

Sen är det det där med att den ena är godkänd till 18 kilo och den andra till 25.

Det är inte enkelt det här.
    Hur gammal är hon? 

Det beror kanske lite på också hur du känner för att göra senare, ifall hon blir över 18kg innan det är dax att vända, eller om hon innan vändningen inte får plats med benen.  Den har ju rätt höga kanter längst ner så det blir svårare att sitta skräddare som jag sett att många barn gör i hi-way. 

När vi köpte stol åt sonen när han var ca 6månader så resonerade vi så att vi tog en som han satt bra i nu och förhoppningsvis sitter bra i några år till. Sen när han växt ur den så köper vi en annan ifall det finns något på marknaden då som gör att han kan sitta bakåtvänd ett tag till. Vi har inte tänkt ha fler barn heller, annars kan ju det också vara något man planerar att nästa barn kan ta den stol man har nu och första barnet får en ny om några år. Så gott man nu kan planera sånt ;)

• t0va
    mjuik skrev 2011-03-22 11:40:04 följande:
    Hon är 5,5 månad nu. Det är inte riktigt dags att byta än men snart.

Jag tänker att om hon växer ur stolen innan det är dags att vända får vi väl köpa en till bakvändstol. Det blir visserligen dyrare men när det handlar om säkerhet så spelar pengar ingen roll.
    Vi vill ha flera barn i framtiden så då måste vi ändå köpa en till stol. Det har jag inte ens tänkt på innan du skrev det. Då kanske det inte är dumt att köpa en som bara går till 18 kilo ändå.
    Då skulle jag valt besafe, speciellt när hon är så liten. Min son satt skit i tw då känns det ju inte säkert heller. 
  • t0va
    LillTussa skrev 2011-03-22 12:06:54 följande:
    Jag fick höra av försäljare att TW helst ska användas när barnen är 18 mån och över. Annars kan de sitta knasigt i stolen. Och enligt min erfarenhet så var den personen ganska rätt ute. Emil t ex som är 8 mån sitter inte bra i TW, men Ellie som är 22 mån sitter som en kung!
    Var så min magkänsla sa också, även om säljaren inte sa det. Fast de ville sälja på mig den dyraste stolen, och när det inte gick så var vändbart det absolut bästa... Jag köpte inget alls då utan läste på mer och sen gick jag in i affären och sa "en sån ska jag ha" :) 

Jag tror vi skaffar en TW att ha sen när han kan sitta i det och har som extrastol när farmor har sonen eller mina föräldrar har honom. Vi vet att hans mobi går in i mina föräldrars golf och passat men det skulle vara skönt att slippa plocka ur den ur våran bil, vi är ändå där rätt så mycket på sommrarna och han lär åka med oss allihopa. Så slipper vi byta bil med varandra.  
  • t0va

Någon som vet vart man kan köpa extra förankringsband till maxi-cosi mobi? Jag och sonen ska åka iväg till mina släktingar och då flyttar jag honom fram men jag har ingen lust att ta bort banden förrens han ska sitta bak igen. Så om vi ska åka med mina släktingar är det lättare att ha extra band att sätta i deras bil, men jag hittar inget man kan köpa. 

• t0va

Fråga 2, när stolen står i framsätet är det svårt att se i höger backspegel, någon tipsade om dessa 2 speglar. Är det någon här som har koll på ifall det kan hjälpa, känns inte kul att ha svårt att se i backspegeln, men samtidigt vill jag inte ha sonen bak när vi ska åka på långresa själva. Speciellt nu när han har en separationsfas och blir väldigt ledsen ifall han inte ser mig. Funkar på småresor i stan för då är det inte hela världen ifall han piper ett par minuter men under 35mils resa så blir det rätt så stressigt. 

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Innerbackspegel/ 
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Panoramaspegel/

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!