• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-01-28 07:31:03 följande:
    Det är inget jag kommer ihåg. Hade en akta graco vi köpte 05. Har nog alltid varit mellanrum. Det är inget i stolen man tar bort när barnet har växt endel? Vissa stolar är ju så.
    nej, det är en jättetunn dyna och sen är det frigolit/plast under. Nog för att mitt knott har lite mage men ändå. På längden känns den jättestor men just rumphöjden är inte så mycket. 
  • t0va

Nu har vi varit och hämtat mobin, de installerade den på plats men nu när jag kollade hemma så verkar den inte så så hårt som jag önskar. Den står i framsätet och de hade stödbenet kvar, villket gör att stolen lutar med stödbenet mot instrumentbrädan och inte de gummilister som finns på själva stolen. Så den står med 1 punkt mot instrumentbrädan istället för 2. Men visst är det väl säkrare att ha den direkt emot istället för som nu med stödbenet som ändå inte är i ytterläge? 

Tänkte gå ner i garaget och testa lite själv sen när vi fått mötet här avklarat.

Sonen är jättenöjd han fick provsitta lite och sitter som en kung :D

Sen när han fick sitta i sitt babyskydd så försökte han sätta sig upp och blev skitsur när det inte gick. ;)  

• t0va

Nu har jag stått i en timme i garaget och svurit över stolen. Så fel de hade installerat den. Grr... var inte helt enkelt att få till det för när jag spände fast banden och sen skulle dra åt bältet så åkte hela stolen bakåt och hamnade för långt in på sätet. Men nu känns det ok, den sitter hårt fast i alla fall. Ska be sambon om hjälp för att dra åt lite till sen. 

Den står inte helt i linje med strecket som är på men jag antar att linjen ska vara där sitsen slutar och inte där bilklädseln slutar när man tryckt ihop allt.

Testade lite snabbt bak när jag inte fick ihop det fram men där fick jag den inte att stå stabilt. När jag dragit åt banden och stödbenet och ska dra fast bältet så åker stolen in på sätet igen. Men det går nog att få till det med om jag bara får fippla lite.

Sonen var i alla fall jättesnäll och somnade sött i vagnen undertiden. ;)  

• t0va

nästa 3 miljoner frågor... kollade på instruktionsvideon här http://www.carseat.se/swedish-car-seats/installation-videos/maxi-cosi-mobi/

Då tar de först bältet, sen remmarna och sist stödbenet. i manualen står det tvärt om, spelar det någon roll egentligen? Tänkte att det kanske blir bättre för oss om vi tar bältet först så stolen står på rätt ställe och sen drar åt remmarna i baksätet då, i framsätet är det nog smartast att dra remmarna först så den kommer rätt mot instrumentpanelen.  

• t0va
    Miss Lau skrev 2011-01-28 15:31:28 följande:
    Du ska dra åt bältet först, sen underförankringsbanden och sist justera stödbenet.
    ok, så säger inte manualen men det verkar ju smartare. Ska nog ta mig en vända ner i garaget till sen och prova lite till nu när sonen sover ;) 

Verkar ju helt knas att sätta fast stödbenet först inte konstigt att jag inte lyckades dra åt banden ordentligt.
    Jättetack.  
  • t0va
    Miss Lau skrev 2011-01-28 15:40:38 följande:
    Vad konstigt, för så står det i min bruksanvisning och jag har inga problem att få stolen fast som berget!
    Måste dubbelkolla så jag inte fått en stroke men jag är rätt säker på att det stod så. Fast knasigare saker har jag fått för mig ;) 

Det borde inte vara några problem tycker jag, laddar med lite te och smörgås så tar jag en vända till. 

Nu när jag satte den direkt mot instrumentpanelen och inte mot stödbenet som de gjorde från affären så ser jag nästan i backspegel också, helt klart en bonus :D 
  • t0va

nej ingen av oss har fått stroke, jag hittade en manual från 2007-03-16 och där står det som du säger, men i min står det tvärt om. Först benet, sen banden och sist bältet. Står inget datum på min manual men stolen kom från tillverkaren idag så den borde ju vara senast uppdaterat. Ska ta och maila dem och fråga varför det är tvärt om nu. 

• t0va
    Miss Lau skrev 2011-01-28 15:54:38 följande:
    Aha, då måste de ha ändrat. Vår stol är ett par år gammal och i den bruksanvisningen står som sagt det jag skrev ovan. Jag är också nyfiken på varför de ändrat så meddela gärna vad de svarar.
    Ska göra det, jag frågade om bägge sätten är ok, ska prova ditt sätt i alla fall. Det viktiga borde ju vara att stolen står fast ordentligt och jag får det i baksätet. 
  • t0va

Testade att ta bältet först och sen banden och sist stödbenet och nu sitter stolen stenhårt i baksätet, orkade inte prova där fram men det går nog minst lika bra. Jättetack för tipset att ta det åt andra hållet. 

Jag har inte gott om plats som förare men det funkar att ha min normala inställning, skönt att veta för långresor när sonen sitter bak. Tur att ingen annan kör bilen ;)  

• t0va
    Joico skrev 2011-01-29 10:23:30 följande:
    Vad jag vet så finns Isofix bara på sidoplatserna, inte i mitten.

Nix, bältesförlänge finns inte. Men! Man ska inte ha tjocka vinterkläder i bilen. Sätt på sonen en fleeceoverall istället och lägg en filt över. Med tjocka kläder sitter inte bältet rätt.
    Igår när vi hämtade nya stolen så påtalade säljaren att sonen nog frös... *suck* Han hade bara byxor och body på sig men åkte i babyskyddet och hade filtar runt sig. Blev samma i nya stolen. Han åker oftast i vanliga kläder och sen direkt ner i fleeceåkpåsen om vi ska gå från parkering och in någonstans. När han börjar gå själv så får det bli av och på med jacka. Så har jag växt upp med och det har gått bra, visst jag har frusit när vi varit ute och åkt skidor och man sen ska ta av overallen men med filtar så kommer värmen rätt fort. Ifall det nu inte är 30 minus. Men det är ju sällan det året runt här i landet ;) 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!