• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

cicci85 skrev 2011-01-12 16:55:59 följande:
    Jag har aldrig hört nån som varit missnöjd med Mobin! Jag valde mellan dem och tog Multi-techen, min 2-åring satt bättre i den. Men när de blir äldre har ju Mobin mycket bättre benutrymme, i den kommer ju ju kunna ha raka ben, i MT kommer sonen nog få korsa benen.
    Jag tror ni blir nöjd med båda, ta den du gillar bäst
    Låter jättebra, jag gillar tyget i britaxen bättre men mobin såg ut att fungera bättre i våran bil, att den går att ha bakom mig är ett gigantiskt plus. Måste bara kolla med sonen också hur han sitter, han passade nämligen på att somna medans jag kikade på stolar så vi får ta en tur förbi imorgon när han är piggare och provsitta. 
  • t0va

Villken färg är bra för att dölja fläckar? 
    På babyproffsen har de helsvarta och helröda stolar, http://www.maxi-cosi.com/se-sv/sakerhet/toddler/mobi men nu har jag fått tag på en butik i sthlm som har http://shop.textalk.se/shop/thumbnails/shop/10208/art8/h8381/1848381-origpic-2d99e5.jpg_0_0_100_100_300_450_85.jpg

och http://shop.textalk.se/shop/thumbnails/shop/10208/art8/h8381/1848381-origpic-f48120.jpg_0_0_100_100_300_465_85.jpg 

Vårat barn kräks massor så det blir väl att köpa en extra klädsel sen, ska ta reda på vad det kan kosta. Babyskyddet är rätt så lätt att tvätta men nu när det blir mer att kräkas på så lär det bli många fläckar. 
    Jag gillade inte den bruna, men ju mer jag tittar nu på bilderna så tycker jag den är rätt så snygg, svart känns som om det blir varmt lättare också. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet?  

• t0va

Nu var vi och testade mobin med sonen, han var så arg hela vägen dit men när han fick provsitta så började han skratta och blev på jättebra humör, så det var ett bra betyg. Vi hade tur också för jag frågade igen om villka färger de hade inne, pratade med sambon om vi inte skulle ta röd ändå om de hade den inne och sonen satt bra. Men nu fick vi veta att de får in svarta nästa vecka eller ev. veckan därpå och det fanns en obokad stol. Så vi slog till direkt, blir en mobi i black reflection. Fast när vi kom ut till bilen och satte sonen i babyskyddet så började han skrika igen och var skitarg. Tror han ville att vi skulle ha tagit en röd och fått med oss den direkt. ;) 

Hade de inte haft en ledig nu så skulle vi fått vänta till v.11 inte 8 som de sa till mig igår. Så länge kan vi inte köra med babyskyddet för sonen avskyr det, han försöker sätta sig upp hela tiden.

Blev ett huvudstöd också, så åker inte huvudet iväg så långt åt sidan när han somnar. Känns bra investering i alla fall, många vuxenpoäng Flört 

• t0va
    Line80 skrev 2011-01-13 22:44:17 följande:
    åh kul att ni hittat en stol som passar allas behov! Fanns det huvudstöd till den eller är det Britax huvudkudde du köpt?
    Britax kudden är det, maxi-cosi har tydligen inget huvudstöd, men de har solskydd och lekbord, får väl se om det är något som behövs. Rent spontant så saknar jag solskydd även om man kan ha det på fönstrena. 
  • t0va
    yes79 skrev 2011-01-14 09:51:39 följande:
    Vi har ett extra huvudstöd i mobin som det står maxi cosi på så det finns :)
    oj, ja det kanske är något liknande då. Affären som verkade ha koll sa att det inte fanns, eller så kanske de menade att de inte har något.
  • t0va
    danosani skrev 2011-01-14 10:13:01 följande:
    Oh, jag tycker att Mobi är huuuur bra som helst! Väldigt informativt av mig kanske, men jag kommer helt enkelt inte på några nackdelar Började med den vid 8 månader och kommer kunna ha den iaf ett tag till (lång 2-åring). Hon har väl 1 dm till öronkanten nu och är 95 cm lång. Så löjligt smidig att använda.
    Jättebra, det kändes bara så rätt när sonen skrattade så fort han fick sitta, trots att jag drog åt remmarna hårt som man ska. Vi testade inte i svärmors bil men jag har svårt att se att den inte ska funka. 

Glömde kolla när den satt i bilen hur den är att dra åt, tycker ni som har den att det är lätt att spänna selen? Jag blir tokig på emmaljunga babyskyddet, där måste jag vrida den utåt så jag får utrymme att dra i remmen, blir ju svårt när stolen sitter fast.  
  • t0va

Till oss sa de att besafe tar massa plats så vi provade inte ens. Hi-way och maxi-cosi mobi var de som tar minst plats men mobi och multi tech tar mer plats i sidled. 

• t0va
    tobiq skrev 2011-01-14 20:12:16 följande:
    Tack för svaren om Be Safen! Vad konstigt att alla tycker så olika:S Har även läst här i tråden att många tycker att Cosmic Comfort är liten, och informatören från NTF sa att det var en av dom rymligaste stolarna som finns.
    Be Safe är ju rätt dyr så om den inte är något att ha så känns det ju som onödiga pengar.
    Är inte High-way liten då? Har hört att Two-way är rymligast. Men som sagt, vi vill ha in den bakom förarsätet så det är viktigt att den tar lite plats.
    Tips är att åka och prova, i eran bil kanske det fungerar att ha den bakom förarsätet. Vi testade hi-way och det fanns inte en chans att det skulle gå att ha den i baksätet utan att framsätet inte gick att använda, mobi däremot fungerar och det finns tom. lite plats att dra bak förarsätet. Så det kan skilja beroende på hur bilen ser ut. 
  • t0va
    t0va skrev 2011-01-14 22:00:47 följande:
    framåtvänd stol för 15-49kg, finns med hjul också ;) 
    uni-roller.com/ 
    Verkar vara för barn med särskillda behov, hittar den på massa sidor med hjälpmedel i alla fall. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!