• LillTussa

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Överbandsfürern skrev 2011-03-21 14:08:27 följande:
    Skit också
    Hade ju tänkt byta ut cosmicen mot en two-way. Men Cosmicen är bredare än two-wayen så det gick som dåligt  med de planerna
    VI kan nämligen inte ha någon stol i framsätet eftersom man enligt Mercedes inte får koppla ur airbagen, så vi måste ha alla i baksätet.
    Den bilen vi har är stor och steget större, ja då blir det en minibuss typ.

Hmm, får tänka om.
    Sonen kan nog sitta i Zenton fram till hösten i vilket fall. Men frågan är hur länge dottern får plats i cosmicen, fy f-n vilken dålig stol det är.
    Nu är jag nog lite virrig, men spelar det någon roll om cosmicen är bredare än TW om du ska byta? 

Har också problem med cosmicen nu, får den inte att sitta pall i framsätet och då har vi ändå varit många kockar på soppan. Men ingen får den att sitta som den ska, och då står det att det ska passa i bilen. Aaarghh!

Sanslöst att man inte ska kunna koppla ur en airbag, och Mercedes som ändå ska vara "ett bra bilmärke".. 
  • LillTussa
    MammaHela skrev 2011-03-22 09:09:19 följande:
    Paraflaxen skrev fel

Two-wayen är bredare än Cosmicen, så alltså får inte TW plats i baksätet.
    Ah okej! Då är jag med igen!
  • LillTussa
    t0va skrev 2011-03-22 12:00:18 följande:
    Då skulle jag valt besafe, speciellt när hon är så liten. Min son satt skit i tw då känns det ju inte säkert heller. 
    Jag fick höra av försäljare att TW helst ska användas när barnen är 18 mån och över. Annars kan de sitta knasigt i stolen. Och enligt min erfarenhet så var den personen ganska rätt ute. Emil t ex som är 8 mån sitter inte bra i TW, men Ellie som är 22 mån sitter som en kung!
  • LillTussa
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-28 20:23:59 följande:
    !  Nej, en ny bil får det bli. *låter som en upphakad gammal lp-skiva*
    Vi köpte också ny bil, större modell. 

Ett tips jag kan skicka på vägen är att ni kollar att stolen som ska vara fram (om ni har någon tilltänkt) passar mot instrumentbrädan i den nya tilltänkta bilen. Vi står nu med bil och stol som sannerligen inte vill sitta fast som den ska! Nytt försök imorgon på babyproffsen..
    (och då satt stolen som berget i förra bilen och bak i nya, men funkar absolut inte fram)

Funkar det inte då, då köper jag ny stol. Är så jävla less detta fixande, dolande, puttande, mja-ande, fipplande och stolen fortfarande inte vill sitta fast.. SUCK O SNARK!!!
  • LillTussa
    ÄNTLIGEN! NU sitter vår acta graco cosmic xtp som den ska i bilen, efter mycket god hjälp av säljare på babyproffsen i skellefteå! Tack för bra säljare o fiffiga människor!

Det som var det stora problemet var att då det saknas öglor i golvet framför passagerarsätet fram så tvingas man köra banden bakåt under stolen, det blir lite annars än om man haft öglorna med banden. 

Vi löste det på ett bättre sätt (dock ej lika optimalt såsom om vi hade haft lastöglor i golvet)  genom att en av oss satte sig i baksätet och den andra drog spännbanden (som man spänner med) bakåt under stolen, sen fick vi en bättre dragkraft nedåt-bakåt, och bältena kan dras åt hårdare. 

Vi satte dessutom fast stolen först med kilen på sätet ordentligt med ordinarie bilbälte, sedan genom att en tryckte stolen framåt mot brädan och den andra drog från baksätet så gled stolen in i position. Hade aldrig kommit på det själv.

Nu sitter stolen inte kätt mot instrumentbrädan (fattas 2-3 mm) eftersom det praktiskt taget är omöjligt, men den går inte att rucka på varken i sidledes eller framåt-bakåt vilket var det stora problemet innan. Dock berättade säljaren att många stolar inte går att få kätt mot instrumentbrädan men att det inte påverkar vid krock då det är så lite som fattas, huvudsaken stolen sitter som berget i övrigt, blir det en smäll så tar ändå instrumenbrädan upp stolen. Om jag ville är det tillåtet att sätta glidskydd (medföljer stolen f ö) mellan utrymmet stol och instrumentbräda, glidskydden är lätta och kan inte skada vid krock. 

Fick också bra info gällande two-wayen som vi har bakom actan, att den lutar lite mot nackstödet. Det är ok så länge vi har stolarna men det är för passagerare fram man avråder från att stolen ska luta mot nackstödet. Blir det en smäll kan det skada den som sitter framför, men gäller nu ej när vi har stolen där fram. Men att tänka på om man ngn gång skulle skjutsa ngn där fram på ordinarie vis. 

Hoppas jag kunde hjälpa ngn med denna info om ni får krångel med stolar!  
  • LillTussa
    mjuik skrev 2011-03-31 11:16:40 följande:
    Varför inte använda krokarna?
    De är ju till för att fästa bilstolar i.
    Som jag förstått finns bara krokarna bak o inte fram.

Alla bilar har inte krokar fram, inklusive oss själva. Jävligt irriterande..
  • LillTussa
    mjuik skrev 2011-03-31 12:28:12 följande:
    Ja de är bak. Men man ska fästa banden bak och dra fram. Varför ska man inte då använda krokarna som redan finns där?
    Misery skrev 2011-03-31 11:53:15 följande:
    Jag läste fel. Ber om ursäkt. D visar hur du ska fästa beslagen som du sen drar fästbanden igenom. Men om man inte har nå såna beslag så kan man pula under bältet under skenan och fästa dem där.
    Men vi har ju redan krokar.

Fan vad jag känner mig blåst ju nu =)
    Har du krokar fram alltså?
  • LillTussa
    mjuik skrev 2011-03-31 14:00:41 följande:
    Hon i affären sa att jag ska sätta i krokarna bak och sen dra under. Det är mest det jag hakat upp mig på. Att hon sa en sak som inte står i instruktionen men som jag tycker är logisk.
    Annars maila säkerhetsbutiken o fråga om du vill ha bra svar. Jag är osäker på hur man ska göra eftersom vi inte använt krokarna utan skenan som är under stolen..
  • LillTussa
    EnStoltMamma skrev 2011-04-05 13:45:18 följande:
    någon som har tips på bra bil när man har barn som sitter bakåtvända? just nu har vi en Audi som jag är helnöjd med. men vi vill nu ha en kombi.. någon som vet hur audi kombi är? rymliga eller små? eller passat? vi kommer nog köpa på firma och se till att iaf prova ställa in bilstolen för att se.. men den ska så småningom ryma mer än en bakåtvänd :P
    Vi hade en skoda octavia och de är ganska likvärdiga audi-kombi pga det är i princip samma kaross. Trånga när man ska ha flera stolar. Passat likadant. 
    Vi hade svårt att hitta rymlig kombi så vi köpte en sjusitsig historia när familjen växte och vi skulle ha två bakåtvända + en som sitter vanligt+ 2 vuxna. Hört att volvo funkar bra! Sen vet jag inga fler, möjligen kanske nån ford är rymlig? Eller SAAB kanske?

Bäst är ju att prova på plats! Men det är ett jitter för biltillverkarna har ju direkt inte bilbarnstolar i åtanke när de designar familjebilar.. :-/
  • LillTussa
    TheMother skrev 2011-04-07 13:34:11 följande:
    Går det att få fast basen till Akta Graco logico S i baksätet på Saab 9-5?
    Nu har vi (maken) bara försökt en gång visserligen, men upplever att sätet är för mjukt för att det ska gå, men vi kanske missat nåt?
    Om det inte går, vilket är säkrast: att att spänna fast babyskyddet med bälte eller att använda Brios bas som har isofix? Eller är det likvärdigt?

Egentligen vill jag ha stolen i framsätet men då går det ju inte att spänna fast basen pga att saab satt en plastknopp på bältet precis där spännet hamnar ?!?
    Man ska inte byta baser emellan olika märken på stolar.

Vi hade en plastplopp på vår skoda  och jag satte bara ploppen under flärpen där bältet ska gå. Inga problem, kan du inte göra så? Eller är det för kort bälte? Bältet ska vara dubbelt, kanske har du satt den enkelt och då kommer ploppen på fel ställe?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!