• LillTussa

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

danosani skrev 2010-12-31 09:20:55 följande:
    Tack! Får hoppas att de har huvudet med sig då! Vore ju hemskt annars.

Vem är bäst att ha fram, lång tvååring eller bebis? Finns det något att tänka på ur säkerhetssynpunkt?
    Jo de ska visst också montera in nåt motstånd som gör att om airbagen ändå har kontakt med utlösaren så lyser lampan direkt. Nån säkerhetsgrej var det i alla fall..

Vi har bäbis fram, just för att jag vill ha lite koll på honom. Lillan kan man ju surra med om det är nåt. Sen när han är större åker han bak, tills vi måste ha fram ett barn pga bilbarnstolen som är godkänd endast 18 kg bak.. Vi ska också köpa TW nu. 
  • LillTussa
    Lantani skrev 2011-01-01 11:09:20 följande:
    Hmm ni som pratar om skoda, har ni lämnat in bilen på verkstad för att koppla ur airbagen?

Vi har nämligen en oktavia från 08 som man kan stänga av med nyckel, men era bilar är kanske äldre, utan nyckelavstängning? När vi köpte bilen så sa han där att det var helt säkert att stänga av med nyckel.
    Våran var från 2001 och man var tvungen lämna in den för urkoppling. Men det var inte svindyrt om jag minns rätt, 5-700 kr? Därikring. Jag trodde det skulle kosta flera tusenlappar men blev glatt överraskad.
  • LillTussa
    danosani skrev 2011-01-01 16:35:40 följande:
    Sicket fusk, här kostar det 1200:- för en urkoppling. Eller gjorde iaf i somras när vi kollade Sen kostar det väl lika mycket att koppla in skiten igen.. Haha
    Nästan värt att planera in en urkoppling på airbagen när man är på resande fot på semestern?

Vi sålde bilen dock, vi växte ur den med 3 barn.. (Kopplade ur den 2009, sålde bilen i år) 
  • LillTussa

Alla ni som haft problems med att få TW att sitta ordentligt, har ni sportsäten då? Skålade alltså? Eller är den verkligt så knepig att få sitta fast ordentligt?

Vi hade funderingar på tw i baksätet,, känns knössligt att köpa en och så ska den inte sitta ordentligt utan en massa krångel? 

• LillTussa

Okej, tack för alla svar. Blir nog en sån ändå, ska ändå prova innan vi bestämmer oss. Börjar närma sig köp snart, lilleman börjar snart sitta stadigt och har knockat 9 kg redan. Så det är nog 1-2 mån bort. (Syster ska sitta i TW och han hoppar över i cosmicen)

• LillTussa
    Jempa L skrev 2011-01-23 09:35:48 följande:
    Jag har mailat blockets kundservice om att de borde införa en ny kategori, typ lådbilsbygge. Jag var lite arg och skrev att de borde kräva att folk skriver tillverkningsdatum eller helst av allt fotar datumstämpeln. (Som ni ser ovan så är det ju inte svårt!) Jag skrev att om folk ändå bemödar sig att ta ett foto på stolen, som nästan alla ändå gör, så är det inte svårare att vända stolen och ta ett kort på stämpeln också. Eller åtminstone att de länkar till bilstolsinformation hos tex NTF.
    Fick till svar att de skulle lyfta fram frågan och att det möjligen behövdes striktare regler.

Kanske behövs det fler personer som mailar innan det händer något?
    Jag har mailat 2 ggr  i fjol om att man bör ange när stolen är tillverkad när man gör annonsen samt länkning till NTF tidigare. Då fick jag till svar att de inte kan ta ansvar för sånt.. Kanske har det kommit fler mail som gjort att de ändrat lite attityd då? *hoppas*
  • LillTussa
    Jempa L skrev 2011-01-23 19:33:00 följande:

Maken letar firmabil, och har mer eller mindre bestämt sig för en. Men nu undrar jag om det ska stå på fordonsuppgifterna på transportstyrelsen om bilen har passagerarairbag? Om jag söker på våra privatbilar så står det att de har passagerarairbag, men på den här firmabilen så står det ingenting om airbag öht. Betyder det att den troligtvis saknar airbag? Måste ringa o kolla med säljaren förstås, men ställer frågan ändå.

På alla bilar jag kört har det stått på själva instrumentbrädan framför passagerarsätet om airbagen är där. Det är oftast en märke präglat precis framför sätet där det står "airbag". Kanske märket är 2x1 cm stort. 

Men kolla upp det. Är airbagen urkopplad är ju liksom märket kvar, men då lyser det oftast en lampa på instrumentpanelen att den inte är aktiv.
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-01-24 22:25:39 följande:
    Enligt lag måste man sitta i godkänd skyddsanordning (såsom bilbarnstol eller bältesstol) till 135cm. För att få sitta framför aktiv airbag måste man vara 140cm ståendes på marken, man får inte räkna med bilstolen som längd - dvs att barnet är 130 och sen räknar man +10cm när de sitter på kudden, utan längden ska vara på backen..
    Man måste inte sitta på kudde OCH vara 140cm för att sitta framför aktiv airbag.

Om man är över 140cm så är krockkudde OK, är man under 140cm så bör du koppla ur krockkudden annars kan den göra mer skada än nytta.

Hmm, det vet jag faktiskt inte. Längden på 140cm gäller oavsett hur stolen är ställd... Det borde ju vara så att när stolen är i botten, så att säga, så är det "grundinställningen".
    Har det inte också med ålder att göra? Om jag inte minns fel läste jag nånstans i någon broshyr (om det var på bilfirman kanske?) att barnet också helst ska ha fyllt 12 år pga att benstrukturen i ansiktet inte klarar airbagens smäll.
  • LillTussa

Hittade en two-way för 1295 igår! Så nu står den så fint i hallen! Ellie älskar den redan och ser ut att sitta som en kung i den.. 
    Fråga: När de sover och huvudet har tendens att tippa framåt i stolen, har ni kört på nack-kudde då eller hur har ni löst det? 

• LillTussa
    cicci85 skrev 2011-03-04 14:56:27 följande:
    Vi hade en sån här kudde: www.bigbaby.se/produkt.php?id=187
    Om huvudet ändå ramlar ner satte vi en nackudde framför huvudet, under hakan... Ellie är sånt fint namn, det hade vi som förslag men det blev en Lucas
    Tack för tipset!

Vi hade Lukas också som ett namn, men det blev en Emil till slut.. Hihi..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!