• LillTussa

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

peikko skrev 2010-12-26 22:16:11 följande:
    Precis så känner jag också, men jag kan inte göra mer än att visa länkar och information om varför barnen ska åka bakåtvänt och inte heller på en liten kudde när dom är såhär små.
    Det känns jobbigt att veta att barnet inte åker säkert.
    Du har inte fb som du kan lägga upp lite länkar till? Jag gjorde så åt en bekant som jag visste hade sina barn lite väl osäkert i bilen. Huxflux satt de plötsligt bakåtvänt igen!
  • LillTussa
    peikko skrev 2010-12-26 23:05:45 följande:
    Jag har mailat länkar och film. Får se om det hjälper, förmodligen gör det inte det.
    En del tänker inte längre än näsan räcker tyvärr..
  • LillTussa
    peikko skrev 2010-12-26 23:09:56 följande:
    Visst är det tyvärr så!
    Det här är ju mitt eget barn det handlar om dessutom... Men, "vi har olika åsikter" tydligen.
    Oh lätt att jag bara satt in en stol och sagt att därmed basta! Annars körs inte barnet i bilen. 

Jag tullar inte på brandvarnare, barnstolar eller annat som faktiskt kan rädda livet på min skatt nån dag! (men som tur har jag en sambo som tänker lika så jag har inte det problemet)

Du kan ju hänvisa till motormännens undersökning som visar att inget bakåtvänt barn dog under 2009 som var inblandade i dödsolyckor.

Det finns flera olyckor som visat att bakåtvända barn klarat sig flera gånger utan större skador, tyvärr den sista nu så blev det allvarliga skador men den klarade då livhanken..  
  • LillTussa
    peikko skrev 2010-12-26 23:25:47 följande:
    Vi lever inte ihop, så jag kan inte göra något mer än vad jag gjort redan.
    Hos oss åker barnet bakåtvänt i en riktig stol, och kommer så att göra länge länge till.
    antar att ni inte kan samarbeta så bra eller? Bra kommunikation?

Jag hade nog köpt en bra stol (framåtvänd eller helst bakåtvänd) och satt in i bilen och sagt att "se här vad jag hittade, på superpris, tänkte sonen/dottern kunde ha den hos dig eftersom jag redan hade en sån bra" Fiffla lite på sanningen, och det är ju för ditt barns säkerhet du gör det.
  • LillTussa
    peikko skrev 2010-12-26 23:39:52 följande:
    Nej det finns inget samarbete eller bra kommunikation längre.
    Han har en stol, som köptes när vi levde ihop. Men tydligen duger inte den längre.
    trist, ja, jag vet inte hur man kan göra.. Men du har väl antagligen försökt prata om det antar jag?

Ja, man får ju försöka ligga på och förklara att man inte gör det för att jävlas utan för att det ligger i barnets intresse. Kudde är ju värdelöst när de är så små.. Hellre en framåtvänd barnstol än bara kudde om man inte får igenom bakåtvänt..
  • LillTussa
    peikko skrev 2010-12-27 00:16:37 följande:
    Ja, jag har försökt... Får väl ge mig på det igen.
    Ja, att använda kudde redan nu förstår jag inte. Visst den är godkänd från 15 kg, men det är ju inte bara vikten som spelar in!

Tack för dina svar i alla fall!
    Jag hoppas det går bra för dig och din lilla! Håller tummarna att ni kan kommunicera om detta i alla fall!
  • LillTussa
    Finesse skrev 2010-12-30 16:16:14 följande:
    Har inte fattat det där heller.. det stod trilogic på dotterns logico-s oxå.. 
    Är inte en med 3-punkts bälte o den andra 5? (om jag tänker rätt nu)
  • LillTussa
    Finesse skrev 2010-12-30 20:18:27 följande:
    Nej.. det med 3 punkts är ju akta graco autobaby II..
    aah! okey! hade blandat ihop det.. man gör ofta det i bilbarnstoldjungeln!
  • LillTussa
    danosani skrev 2010-12-30 20:56:26 följande:
    Bara jag som tycker att bas med graco-babyskydd tar jättestor plats!? Trodde det skulle vara en baggis att få in i baksätet men icke :(
    De tar stor plats, men det beror också till stor del på vilken bil du har. Hade lite problems med skodan men har nu en ford galaxy och där är det nemas problemas! (Fast vi har inget problem med andra stolar heller för den delen och det var ju planen när vi bytte bil.. )
  • LillTussa
    danosani skrev 2010-12-31 09:03:30 följande:
    Älskar Mobi på alla punkter. Förutom att den tar stor plats och vår tvååring snart vuxit ur den. Vi har precis köpt en Two way att byta till.

Vår bilverkstad (Skoda) rekommenderade inte att stänga av airbagen fram? "De KAN ju smälla ändå i enstaka fall". jaha?! Vi kommer inte få plats med stol+babyskydd utan framsätet tyvärr.
    Vi stängde av airbagen på skodaverkstad och de sa inte ett knyst om det. Gick smidigt.

Den enda gång det hänt att airbagen löst ut var när man trodde att airbagen var urkopplad och den löste ut ändå. Alltså mänsklig faktor. Annars har det aldrig hänt.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!