• LillTussa
    tinis77 skrev 2010-11-25 22:08:18 följande:
    Min son har blivit en riktig trafikpolis! Idag när vi var på väg in på dagis kom en pappa med sin treåriga son. Han stannade sin volvo 240 och öppnade framdörren, där satt barnet framåtvänd. Man såg typ luvan sticka upp.. Min äldsta son ropar högt och ljudligt: "Sitter ditt lilla barn framåt? Det är farligt att sitta framåt när man är liten." Jag tyckte att det var en aning pinsamt så jag skyndade mig in på dagis.. Vet inte om pappan hörde.
    Sonen har dessutom frågat ut de flesta av sina dagispolare om hur de sitter i bilen, svarar de framåt så får de en lektion i bilsäkerhet...
    Haha! UNDERBART!!!! Solig
  • LillTussa

Hade ingen aning om förvaringsfacken! Ska kolla i bilen (har ford galaxy).. Men bra veta! Tur man kan hitta bra tips o råd lite här och var! Här har vi hämtat massor! hihi..

Tackar o bockar! 

• LillTussa

Hej! Letar nu bra pris på two-way, har hittat på babyproffsen för 1895. Låter som ett helt ok pris, vad gav ni som har stolen för den?

• LillTussa

Nu inser jag varför stödbenet till cosmic-s är numera fast jmf med den tidigare modellen cosmic-xtp.

När jag i stressande stund (2 skrikande barn) och efter en runda med magsjuka i bilen (oh ja, I HELA BILEN) hade satt fast ett spädbarn och satt fast stol och barn och börjat gå mot förarplatsen insåg jag att stödbenet stod bredvid bilen! Jäkla skit om jag kört och nåt hade hänt!! 

Vilken mänsklig riskfaktor det är att ha ett stödben som inte är fast!! (men nu jävlar har man lärt sig att dubbelkolla och dubbelkolla igen!)

• LillTussa
    Joico skrev 2010-12-18 23:18:38 följande:
    Hade du monterat stolen lutande mot framförvarande ryggstöd  alltså?
    Ja, snacka hjärnceller borta i stressen! (hade alltså en dotter som spytt ned hela bilen plus bilbarnstolen, vart tvungen att plocka bort klädseln tillfälligt eftersom vi skulle hem och allt var nedspytt! Man tänker inte särskilt mycket när man har två skrikandes barn, varav ett som spyr och man är stressad.. Det där benet brukar ju som alltid sitta där, man tänker inte på att det åker loss när man måste loss med internbältena.. SUCK! 

Nästa stol SKA ha fast stödben (eller inget alls) för att undvika sånt här! (Fast nu lär man ju dubbelkolla att man dubbelkollat liksom)
    Och det märkliga är att jag var så konfundersam varför stolen inte lutade som den brukar.. Slet och drog och innan jag insåg varför...
    Jäkla tur är vad det var!

Nej, ut med det kräkande barnet igen, in med stödbenet igen och fast med stolen.. FAST stödben, ja tack!

(så alla ni som läser, tänk på att kolla kolla kolla när ni är stressade o måste ur och tillbaka med stolen av div anledningar) 
  • LillTussa
    Joico skrev 2010-12-19 01:06:38 följande:
    Lugna puckar Det är absolut ingen världskatastrof! Inoffociellt så kan jag säga att det inte är någon större fara att montera utan stödbenet. Stödbenet ska förstås användas i normalfallet men det är också bra om stolen lutar mot något. Duoflex/Cosmic får inte monteras fristående på stödbenet. Alltså - att montera utan stödbenet är inget att stressa upp sig för. Ingen fara.
    Nej, men jag kände mig så urusel ska jag säga! Den är monterad rätt nu i alla fall! Och ska INTE ur när jag är stressad, då går jag fan nästa gång!
  • LillTussa
    Joico skrev 2010-12-19 01:19:29 följande:
    Haha
    Hur kunde de lossna? Har för mig att benet sitter ganska hårt (eller iaf inte kan ramla av) fast ändå, iaf på Duoflexen. Men jag kan minnas fel också
    Jo men drar man ur stolen tillräckligt fort så kan det lossna, åka ur liksom..
  • LillTussa
    tobiq skrev 2010-12-24 23:05:19 följande:
    Hej! Ni som är kunniga, måste fråga er. Vi har en Acta Graco Cosmic Comfort till tvååringen, på något outgrundligt sätt har plasthöljet där man knäpper bältet spruckit för ett ett tag sen och nu är plasten borta helt, det är alltså bara metallen kvar, funktionen är exakt den samma dock. Var hos återförsäljaren och frågade om det var någon fara ocvh hon trodde inte det, men tyckte att vi skulle få det lagat ändå. Nu är dock kvittot helt borta så nu måste vi veta om det spelar någon roll om plasthöljet är där eller ej. Bältet är ju knäppt och det är helt "plant" baktill, den delen som sitter mot magen alltså och inte vassare än tidigare alls. Vad tror ni?

En annan fråga, vi har en 4-månaders som HATAR sitt babyskydd så vi vill byta till en ny stol så fort det bara går. Måste barnet kunna sitta själv innan man byter och vilka stolar funkar tidigt? Hon är nog redan runt 68 cm lång, så hon är ju stor för sin ålder.
    Alltså, det är borde ju vara fabrikationsfel så det är ju rimligen inte butiken som ska stå för det utan Akta? Rätta mig om jag har fel?
  • LillTussa
    NoLe skrev 2010-12-25 00:42:06 följande:
    Det går bra att få ut utdrag från såpass lång tillbaka i tiden. dett underlättar dock om ni kan datum allternativ köpesumma. vissa banker tar en avgift för kontoutdraget, swedbank tar nog 200 tror jag.
    Spelar ingen roll om det är fabriksfel när stolen är över ett år gammal (fabriksgarantin gäller bara ett år) det är ju akta som står för det men all kontakt sköts via butiken.. Har nyligen varit med om något liknande dock inte samma fel som ts.

Om du nu inte hade planerat att byta förrän om en-två månader tror jag inte det är några som helst problem. bytte själv vid 6månader på min son och det fungerade jätte bra. beror väl mycket på barnet hur pass stadigt det är.
    Men konsumentköplagen ger väl rätt till reklamation upp till 3 år från köptillfället om man kan visa på fabrikationsfel?

Tycker sånt här är så rörigt, man vet inte vad som är rätt o fel, och vissa butiker är ju mer generösa än andra..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!