• Lantani

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Har en gammal klasskompis som har två barn. Den ena är knappt 1 år yngre än Alvin, alltså lite mer än 1,5 år. Fick reda på att de har honom framåt i bilen, eftersom han är väldigt åksjuk.. Så tråkigt Bvc hade tydligen sagt att de skulle testa att vända honom framåt och se om det blev bättre, suck. "synd" att hon inte går till mitt bvc, då hade bvc tanten nog fått höra ett och annat från mig!
    Mina barn hade minsann fått sitta bakåt ändå, hellre barn som mår dåligt och kräker än ett barn som dör vid krock..

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani
    sara1981 skrev 2011-05-11 15:39:59 följande:
    Snabb fråga:
    Vet att det är olika på olika bilar, men generellt, tar two-way mer eller mindre plats än Mobi? Är den enkel att montera?

Funderar på att byta redan nu isf, för att få lite bättre plats i bilen. Samt att Mobin är lite svår att få fast ordentligt i framsätet där jag helst vill ha bilstolen...

Har en skoda octavia. :)
    Jag kan inte svara på hur twoway är i storlek jämnfört med mobin, men vi har däremot en two way och en skoda octavia (från 2008).

Two wayen tycker vi inte alls tar upp mycket plats fram, har en hi-way bakom, som jag tycker tar stooor plats (inte bekvämt att sitta i framsätet med den bakom).
    Iallafall så för att få two wayen att sitta fram måste man spänna fast stolen som vanligt, men med lite mellanrum mellan stolen - instrumentpanel. Sen får man tycka hela passagerarstolen framåt (här hjälps jag och sambon åt, en håller "spaken" och den andra puttar på stolen från baksätet.
    Då sitter den verkligen hårt fast, gör man inte såhär så kan man ricka ganska bra på stolen och det känns inte alls säkert.
  • Lantani
    Thegran skrev 2011-05-22 08:21:27 följande:
    Vilket banyskydd rekomenderar ni? Brio primo eller acta graci logico s? Vilket av dessa är lättast och minst?
    Primon är minst och lite lättare.
    Vi har haft båda och jag gillade helt klart logicon bäst, den var liksom formad så att den låg bra mot höften när man bar den. Tycker primon var mycket mer obekväm att bära. Barnet satt även bäst i logicon enligt mig.
  • Lantani
    Thegran skrev 2011-05-22 09:50:05 följande:
    Vi har en ford focus - 06.
    har inte riktigt bestämt om babyskyddet blir fram eller bak, det beror lite på hur det passar. Bilen är inte speciellt rymlig invändigt, så vi ska pröva oss fram och se vad som blir bäst.

är primon lika "lång" som actan? alltså, om man skulle montera den i tex framsätet, tar den lika mycket plats från sätesrygg till instrumentbräda, eller är den kortare även på det håller?

har prövat en logico i bilen i går, och då får vi inte rum med dotterns two way, eftersom den inte fungerar att ha i mitten (den ska ju luta mot sätena framför, och vi är två st som kör bilen så vi måste flytta sätet och då fungerar det inte med en stol som ska lutas mot) Har en cosmic åt henne också, som kan stå i mitten tack vare stödbenet så i annat fall får hon ha den istället medan bebis har babyskyddet...
    men tänkte om primon är kortare, då kanske den ev ryms i passagerarsätet trots att dottern sitter i sin stol bakom passagerarsätet.

haha, hänger ni med i mina funderingar? :)
    Kan inte two wayen stå fram och babyskyddet bakom? Så har vi haft det i vår octavia.
  • Lantani
    Nikaz skrev 2011-05-22 12:48:38 följande:
    Skulle ni vända en Britax Two-way så den blev framåtvänd?  Eller är det bättre att köpa en ren bältesstol eller vad dom kallas?
    Nej inte two way framåt, köp vanlig bältesstol istället, inte alls lika dålig bältesstyrning.
  • Lantani
    Macina skrev 2011-06-17 21:33:03 följande:
    Det finns ju en bälteskudde som jag har använt. Men det känns ju kanske inte helt säkert? 
    En stol är ju kanske lite bättre.  
    Helt klart en bra bakåtvänd stol. Ingen framåtvänd iallafall!
    Jag skulle kika på two way från britax!
    Mycket hellre en begagnad bakåtvänd, än en som är framåtvänd (oavsett begagnad eller ny).
  • Lantani

Sonen har ju en two way nu och lillasyster fick sonens hi-way.
    Testade sonen på 2,5 år i hi-wayen innan idag och gisses vad trång den kändes.
    Visst en bit kvar till öronen går upp till kanten, men det kändes små smal, nu när man är van vid two wayen till honom.
    Min förhoppning är ju att vi slipper köpa fler bakåtvända stolar till dessa två barnen iallafall, men nu vet i skjutton. Känns som att lillasyster kommer växa ur hi-wayen (eller iallafall på bredden) innan storebro är klar med two wayen. Tur att det är ett bra tag dit ;) men annars får det väl bli en two way till lillasyster ockå sen.

• Lantani

Vi ska köra till Göteborg imorgon och lilltjejen som fyller 1 år verkligen hatar att åka bil! Vi har ca 30 mil till göteborg.
    Någon som har tips på bra underhållning? Hon gillar inte ens att åka bil 3 mil, då skriker hon ungefär hälften av tiden i bilen..

• Lantani
    norgesessan skrev 2011-07-27 08:07:37 följande:
    Det måste vara en av dom knasigaste annonser jag har sätt.... Utan del av bältet och klädsel?? Om hon behövde det till en annan stol, varför sälja den nyaste?

Och för 200??? Kan hon inte lika gott slänga den?
    Jag har sett precis en lika dan för ett bra tag sedan på tradera.. Skulle inte förvåna mig ifall det är samma stol och säljare, som bara inte blivit av med den!
  • Lantani
    Finesse skrev 2011-07-27 21:21:19 följande:
    Men hi-way står nästan på two-way.. 
    Så var var det med samma stolar i en skoda. Jag vågade inte sätta dom så, känndes liksom som att man inte kunde spänna hi-wayen så hårt som man borde, eftersom den tog i two wayen.. Så nu måste tyvärr en sitta bak och en fram.
  • Lantani
    sweetiise skrev 2011-07-29 21:46:10 följande:
    Nej tyvärr har du ju rätt. Min svärfamilj i Frankrike har inte alls samma syn som oss på detta. Babyskydd är bakåtvända där men så fort babyn väger 9kg "kan man ju vända dem". Snacka om att jag tycker att det är obehagligt att ha min dotter i bil där. Hon har varait där två ggr. Första ggn var hon 9mån och nu i maj när vi var där var hon 20mån.

Min mans föräldrar har köpt "en bra stol" som de ser det. En framåtvänd stol där barnet sitter fast med ett fempunktsbälte - ok - men där själva stolen sitter löst fast i bältet som en bältesstol - hua! Vad säger man? Satt o surfade runt hemma innan vi skulle åka dit första ggn med henne (då hade de inte köpt stolen än) för att kunna föreslå någon till dem. Men det finns ju typ inga bakåtvända! Skrämmande! Speciellt som trafiksituationen i södra Frankrike är väldigt annorlunda än här!
    Tråkigt med sådan instälnning. Hade de varit mina svärföräldrar, ja då hade stolen fått stå oanvänd och vi tagit med vår ner dit när vi skulle hälsa på, eller köpt en bakåtvänd stol och ha där alltid.
    Jag hade aldrig någonsin satt mina barn framåtvända oavsett vad andra säger och var vi är, då hade jag stannat hemma.
  • Lantani
    sweetiise skrev 2011-07-30 21:30:06 följande:
    Det är lättare sagt än gjort. Det är en kulturkrock som är svår att hantera. Min man är fransk och även om han tycker som jag så skulle han inte tycka att det var ok att trampa på svärisarna på det sättet. Att köpa en stol och ta med ner kostar jättemycket och min mans syster fick barn samtidigt som vi och hon skulle tycka att det vore extremt oförskämt eftersom hennes pojke åker i samma slags stol. Har redan fått andra kommentarer som "duger inte den franska mjölken?" osv.
    Kan tänka att det måste vara jobbigt, men jag hade inte gett mig en tum.. Barnen åker bakåt (när de är så små), annars stannar dom hemma!
  • Lantani
    infragilis skrev 2011-07-31 13:43:48 följande:
    Det är lika rekommenderat att köpa begagnat som det är att vända småbarn framåt. Gör det inte om du inte verkligen känner och litar på förra ägarna.
    Fast jag väljer mycket hellre en begagnad bakåtvänd bilstol än en ny billig framåtvänd tex. Även fast jag är mycket emot att köpa begagnat i vanliga fall, det beror ju lite på vilken ekonomi man har!
  • Lantani
    Takhiza skrev 2011-08-01 21:03:35 följande:
    EN FRÅGA TILL ER SOM KAN DETTA MED BILBARNSTOLAR:

Jag har en liten kille som blir 4år i februari. Han sitter i framsätet, bakåtvänd såklart, och bakom honom i baksätet sitter lillebror bakåtvänd. Min son är 105cm lång och väger 19kg. Hans stol är godkänd till 18kg och tack vare lillebrors stol som tar mycket plats bakom, sitter han väldigt ihoptryckt. Det ser nästan ut som att hans huvud ska gå i vindrutan där fram (vi har en Ford Mondeo kombi)

Frågan är.... vad gör man nu? Jag kan inte sätta honom bakom förarsätet för jag är lång och kan inte ha stolen längre fram, jag har dessutom inte stödben till stolen och han väger för mycket för den. Ska man köpa ny bakåtvänd och ha i baksätet och lillebror fram? Eller är det dags för bältesstol istället då han är så lång och relativt tung? Så svårt sånt här! Skickat mail till NTF men inte fått svar ännu.
    Jag skulle flyttat fram lillebror och köpt en two way och satt storebror i därbak.
    Min son sitter fram i two way och lillasyster bakom, men innan vintern kommer sonen få flytta bak och lillasyster fram, huvudet får ju nämligen inte gå närmre framrutan än 10 cm och snart börjar sonen komma upp i de avståndet.
  • Lantani
    crazi cow skrev 2011-08-12 18:04:02 följande:
    det funkade inte med multitechen, sonen var för lång, han tog i axlarna så det blir att sitta kvar i twowayen istället.
    Skulle jämföra med den nya stolen från axkids men den fanns inte i västerås, men på barnens hus hjälpte de mig att få kontakt med en återförsäljare i sthlm och han sa att de har samma invändiga mått så då går ju inte den heller.
    Hur stor är sonen?
  • Lantani

Jahopp nu har sonen börjat inskolning till dagis och då ska man svara på frågan om det är okej att åka buss/taxi. Buss får han åka men inte taxi (med tanke på att det säkerligen inte har några stolar).

• Lantani

Snälla var finns en film på skillnad mellan bakåt/framåtvänt åkande? Länken i ts funkar inte, då användaren tagit bort filmen!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!