• Lantani

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Någon som hade en aning hur gammal denna stolen kan vara? Two way
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani
    norgesessan skrev 2010-11-05 19:06:08 följande:
    Har du kollat överallt efter datumstämpling? Är tyget original? (Kolla isåfall noggrant på Britaxmärket, ifall det kan vara fastsytt på ett egengjort tyg)
    Har aldrig sätt det tyget förrut.
    Har inte den stolen här, så kan inte kolla nu! Det är sambons syster som köpt den begagnat, till sin dotter att ha är nere i skåne (de bor i luleå i vanliga fall). Den står hos sambons mamma nu, och hon ska passa sonen imorgon och sa att de ju faktiskt har en stol som vi kan använda, men jag tycker att nja, vi monterar själv vår i farmors bil, så vet jag att den sitter rätt, samt inte är krockad.

Sambon tycker jag är lite tramsig, men jag tycker, varför använda den stolen när vi har en själva, som vi lätt kan sätta dit, vet att den blir korrekt monterad och att den inte är krockad, eftersom vi köpa våra stolar nya.
    Ni tycker väl inte jag är tramsig va?
    Hade det varit att välja på att sätta honom i den begagnade bilstolen, eller framåtvänd, ja då hade jag ju valt den begagnade, men inte i nuläget, när deti nte blir svårare att ta vår stol än att ta den begagnade.
  • Lantani

Nä det är så att vi har 2 stolar, barnens farmor har denna two wayen hos sig, nu när inte sonens kusin där (och då får vi använda stolen om vi vill). Så jag tycker hellre att vi monterar in vår egen hi-way i farmors bil, istället för att vi ska montera in den two wayen i farmors bil. Så det är ju egentligen skit samma, tar ju samma tid att montera Jaja jag får iaf som jag vill, men farmor ifrågasatte när hon faktiskt har en stol hos sig, sambon berättade bara som det var!

• Lantani
    Cecci78 skrev 2010-11-06 18:10:03 följande:
    stänmmer bälteshöjden för er son då? Annars är det ju lite jobbigt att ändra det varje gång och sen tilbaka, ni kan ju ha det som argument till att ni tar med en egen. Jag hade tagit med vår egna.
    Hade jag inte en tanke på men det har du faktiskt helt rätt i, sonen har mittenhålen och kusinen nedersta!
  • Lantani

Jag har också facebookat ut de. Blev dock lite förundrande när han sa att babyskyddet skulle bytas mot vanlig stol när huvudet nått upp till kanten.

• Lantani

Vi har en hi-way och den fick sonen när han var runt 4,5-5 månader.
    Det funkade jättebra. Vet att jag har en bild på honom i den vid den åldern, men hittar inte den just nu! Återkommer ifall jag hittar den

• Lantani

Vi åker inte så långa stäcker bil, typ 40 mintuer är vanligt, men längre åker vi väldigt sällan.
    I sommras åkte vi 12 mil och sonen klagade jättemycket på att han hade ont i rumpan. Han satt då i en hi-way och är också väldigt smal, så det var nog inget hull att sitta på. Är också lite intresserad ifall man kan lägga något under rumpan, de gånger man åker längre sträckor, kanske skulle mejlat bell?

• Lantani

Ojoj han var visst extremt snabb me att svara!

Här kommer hans svar:

Hej Malin

Det skadar inte alls att lägga in något som kan öka komforten. Det kommer
    inte att påverka säkerheten i krocken om det inte är jättetjockt. Jag brukar
    rekommendera sittunderlagsmaterial, som dämpar och inte ändrar geometrin i
    stolen. Skadar inte att vila och äta glas heller!

Robert Bell
  • Lantani
    Miss Lau skrev 2010-11-23 20:06:46 följande:
    Äta glas verkar däremot rätt skadligt om du frågar mig *kunde inte låta bli*
    Haha
  • Lantani
    Cecci78 skrev 2010-11-28 20:46:35 följande:
    Alltså det här övergår mitt förstånd. Betalar någon verkligen 6000 spänn för att sätta en bebis framåtvänd???

www.blocket.se/dalarna/Bilbarnstol_Mercedes_o...
    En sådan mejlade jag till på blocket och var "helt" ovetande. Frågade om den gick att ha bkåt, sen hur gammalt barnet som använt den var. Hon svarade att barnet var mellan 1-3 år när den använde stolen, sjukt!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!