• Lantani

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Här kommer bild.

Stolen ser ut såhär:

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani

För vår del är det bara imorgon som vi kommer använda den, nu vet vi ju om att den förmodligen är gammal, så jag får nog berätta för sonens kusins mamma om den där åldersklockan. Hon hade fått info från säljaren att den var från 2003 eller 2004, men det trodde jag inte riktigt på.

• Lantani
    Joico skrev 2011-01-22 22:03:21 följande:
    Lantani: Ja antingen februari 2001 eller januari 2002, men jag tror snarare på de första. Känns ju inte helt OK, den stolen är ju rätt gammal. Fast iofs, även den "sämsta" bakåtvända är ju bättre än en framåtvänd sägs det. Men det beror på var den kommer ifrån? Vet ni det?
    Ja jag tror också mer på det första faktiskt. Nä jag tycker inte heller det känns helt 100 faktiskt. Framåt kommer han aldrig få sitta, då får vi ta bort hans stol från vår bil istället.
    Nä vet faktiskt inte var den kommer ifrån, sonens farmor köpte den från någon på blocket (jag är helt emot, fast jag förstår iof att man inte vill köpa ny, när den används 2 veckor/år). Sist sonen skulle vara hos farmor, tyckte hon att vi kunde använda den stolen, jag ville inte, men kände mig efteråt lite väl löjlig, så sist hade han sin egen stol. Men tänkte att det var smidgare att ta denna stolen istället.
    Nu vet jag inte, kanske bättre att sätta in vår stol i deras bil istället?
  • Lantani
    EnStoltMamma skrev 2011-01-24 18:56:01 följande:
    en liten fråga ang T-W, har en son på 2½ år och köpte precis före jul en TW att ha som extra stol samt sen när Hi-Way´n är urvuxen.. men i TW´n så ramlar huvudet fram på honom när han sover, och jag vet att det inte är farligt, men han har svår astma och när han är tät blir det värre när han hänger fram med huvudet och han blir helt svett.. den "klacken" som sitter på stolen, är det bara till 13 kg som man får ha en på sätet så det blir bättre viloläge? det står i bruxen att det passar bäst till barn upp till 13 kg, men är det bara för att det behövs bättre utrymme då menar dom? sonen väger 15 kg nu och är 91cm lång.. han har JÄTTE bra utrymme för benen både i HW och TW och en normal lång har bra med plats framför.. och sen en fråga till, så dom sen ska spännas fast fram med bilens bälte, jag får den verkligen inte att sitta fast så :O är det enda alternativet om man vill ha den fram? bak får jag fast den jätte bra och sen sitter stenhårt men fram går det inte alls om man inte fäster den på samma vis som bak men har inte vågat åka så eftersom jag inte vet om det är säkert..

Så alltså, finns det något sätt att få bättre viloläge så att inte huvudet faller fram i TW? och hur gör man för att få fast den bra fram?  :)
    Den finns en kil att sätta i framkant under stolen. Den har vi, annars kan vi vaken ha den fram eller bak, den blir nämligen framåtlutad då eller så glappar den jättemycket. Men klackaen går jättebra att ha uppfälld, även till större barn!
    Nu har vi stolen fram och så får vi montera stolen när passagerarsätet är lite tillbakadraget, sen när vi väl spännt stolen med bälte och remmar, så trycker vi fram passagerarstolen igen, så sitter bältet jättebra och även underförankringsbanden. Testade först utan att göra så och ja det var totalt omöjligt att få den sitta hårt där fram, men nu så
  • Lantani
    EnStoltMamma skrev 2011-01-24 22:42:44 följande:
    Okej tack :) ja en sån kil skulle kanske vara något, i min mammas bil går den inte alls att ha för att det är så skålade säten, den blir lixom framåt lutad då... Men då monterar ni alltså med kilen fram också? och drar bältet först underifrån, över stolen, och sen ner på andra sidan och knäpper? får inte alls till det bra hur jag än gör :S men bak när man gör tvärt om, ovanifrån, under stolen, upp på andra sidan och över kanten och knäpper, ja då sitter den som berget :P men kanske får ta mig lite mer tid  försöka få den bra fast fram också, även om det inte är så vanligt att han sitter fram.. :P
    Japp vi måste ha både kilen bak och fram, men vi har klacken utfälld på båda ställena.
    Har passagerarstolen kanske 10 cm längre bak än vad jag egentligen ska ha den när bilstolen står där. Knäpper bältet (underifrån, över och under) och trycker ner stolen såmycket det går i sätet, samtidigt som jag ser till att bältet är helt sträckt. Sedan sätter jag på underförankringsbanden och spänner dem så hårt jag kan.
    Sen kommer sambon ut och hjälper till, jag lyfter spaken (så att man kan flytta sätet framåt) och sambon tycker bakifrån så att stolen hamnar mot instrumentpanelen och bältet sträcks såmycket som man inte klarat av med handkraft. Då sitter den hårt fast. Hade vi inte gjort såhär, ja då hade vi inte fått till de i framsätet, svårt att spänna underförankringsbanden såmycket för det blir så trångt och likaså med bältet.
    Så då gick det att iprincip lägga stolen lite på sidan, men inte nu!
  • Lantani

Har sett jättemånga riktigt små barn i bältesstolar på sista tiden vid vårt konsum. Så ledsen man blir varje gång. Funderar på att sätta upp någon stor lapp eller något med info där....

• Lantani

Iår gick jag till affären. Påvägen stog en volvo, med en framåtvänd besafe. Den som man pumpar mot sätet såg att att vara pumpad mot ryggstödet på passagerarstolen... Tittade både en och två gånger, hur skjutton kan man sätta en stol så?

• Lantani
    norgesessan skrev 2011-04-08 17:34:32 följande:
    Jag lämnar nu denna tråd, har anmält många av mina inlägg, och tagit bort alla foton eftersom budskapet har misbrukts här på FL vid ett tillfälle, utan att få någon påföljd. (Väldigt utpekande, kom undan med att låtsas att det inte hade nåt med honom att göra). Skriver inte rakt ut vad det handlar om ifall FL lyssnar och tar bort mina inlägg, då vill jag ju ite att det är ett färskt inlägg om det från mig här.

Tack och hej från mig! Vänligen henvisa inte till honom längre (ålder med mer) då det tyvärr misbruks på ett taskigt sätt. Tycker det är jättesynd, för jag vill verkligen hjälpa till med nåt jag är bra på.
    Har varit inne i andra tråden och läst och skakar på huvudet såå många gånger.
    Du är iallafall en enorm förebild för mig och en del andra också här i tråden!
  • Lantani
    tinis77 skrev 2011-04-11 20:17:28 följande:
    Vad sägs om en 2½åring i en framåtvänd kombistol, med internbälte och bilens midjebälte över? Låter säkert och bra va.. Har bild, men vill inte lägga ut den här... Kan skicka om någon vill se.
    Jag ser gärna den bilden..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!