• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

maja 81 skrev 2010-11-18 23:08:37 följande:
    satt barnet i dödolyckan framåt eller bakåt? hur gammalt var barnet?
    Framåt. Hon var nog 5år kanske. Det var längesen, men nåt sånt. Mamman bröt ju också nacken, och hon var nog 30-35
  • Joico
    Mela78 skrev 2010-11-19 16:34:36 följande:
    Börjar fundera på nästa stol till sonen. Blir tidigast aktuellt om ett år så jag är ute i väldigt god tid. Han är av medellängd, smal som en sticka, tror han passerat 13kg under hösten. Vad tror ni skulle kunna passa? Visst ska han väga minst 15kg innan det är dags? Något speciellt att tänka på när det gäller framåtvända stolar? När på året är det kampanjer på de bra framåtvända stolarna?
    Ja, 15kg är minimigränsen. Varför byta till framåtvänt när han skulle kunna sitta bakåtvänt bra länge till med den vikten? De rekommenderas ju minst 4-5års ålder och 25kg. Hur gammal är han?
  • Joico
    salsajenny skrev 2010-11-19 19:59:19 följande:
    Hej! Kan ni kunniga hjälpa mig med en sak?

Min mamma har fått en Britax bältesstol av en kollega, som hon tycker vi ska använda till dottern (som fyller 4 om några veckor). Jag har sagt att möjligen till sommaren kommer vi byta stol, men inte förr. Bara där knorrar mamma....

sen frågade jag hur gammal stolen var, och hon gissade på en 8 år. Vad är bäst föredatum på sådana stolar? Om de har nån? Jag tycker det låter som om stolen är för gammal?

Jag nämnde det och hon knorrade lite igen, och tyckte vi kunde iaf ha den i min mans bil, som barnen inte åker så ofta i.....suck....

Hjälp mig med lite fakta så jag kan få tyst på knorrandet!
    Menar hon att ni ska byta ut er bakåtvända till den bältesstolen? Fakta om det hittar du i TS - text och läskiga filmer. Det borde få stopp på det knorrandet

Åldersgränsen är 10år, så är den 8år så betyder det att ni kommer behöva köpa ytterligare en bältesstol innan hon kan åka utan någon stol öht.
  • Joico
    Mela78 skrev 2010-11-19 20:30:59 följande:
    Så klart jag kommer att vända honom så småningom. Känner mig lite påhoppad för att jag söker information här istället för att surfa runt själv. Som jag redan skrivit kommer vi INTE vända honom nu, tidigast om ett år mer troligt ännu senare. Men jag vill veta vilka fällor/nitar som finns, förbereda val av stol och kunna köpa den stolen på rea.
    Inte påhoppad, vi informerar bara. Eftersom han är så pass liten.

Jag tycker du ska åka och prova en stol när det är dags, prova med honom också och se vilken han tycker är bekvämast. Bra sidokrockskydd är ju att föredra, så Biltemas plastbytta är ju ingen höjdare direkt
  • Joico
    Misery skrev 2010-11-22 21:07:33 följande:
    Nu klagar systersonen på ont i rumpan och ont i benen. Vad gö man då..han är så smal och benig så jag förstår att det börjar göra ont i rumpan efter ett tag. Han kan nog sitta i stolen i minst ett år till bakåtvänd. Men vad gör man åt klagandet. Meningen är ju att han ska sitta bekvämt.
    Vad har har han för stol?
    Vet inte om det är OK att lägga en jättetunn kudde under rumpan. Typ en fleecefilt som man klipper till och viker kanske 2 gånger.

Hur har han benen ?
  • Joico
    CLT skrev 2010-11-22 21:14:09 följande:

Behöver lite hjälp men orkar inte läsa igenom hela tråden...

Vilken bältesstol har fått bäst i test???
    Nån som vet?

Ingen aning (varför svarar jag för då? ). Jag tittar inte på sånt.
    Välj en stol som barnet sitter bra i och tycker är bekväm och som har bra sidokrockskydd
  • Joico
    Line80 skrev 2010-11-22 21:18:17 följande:
    Nya bilen som vi ska köpa har isofix fästen, då är min undran om vi hellre ska köpa nästa bilbarnstol med sådana fästen, för det är väl säkrare eller är skillnaden med det enbart att man inte kan montera stolen fel??
    Jag skulle säga att skillnaden är att det "inte går" att montera fel. Säkerhetsn är nog rätt likvärdig, sålänge båda stolarna är korrekt monterade och barnet sitter korrekt fastspänt.

En stor nackdel med Isofix är viktgränsen på 18kg för bakåtvända bilbarnstolar. Samt att de är svårt att ta med stolen till en bil som inte har Isofix
  • Joico
    Nanniii skrev 2010-11-23 22:56:28 följande:
    Tack snälla för en bra tråd . Jag har en fråga . Det bästa för en nyfödd är alltså att sitta bakåtvänd i baksätet om det som i vårat fall är så att vi har en aktiv airbag där fram . Jag vill mest dubbelkolla :)

Ja, om en krockkudde finns i framsätet så finns inga andra val än att ha de i baksätet. Säkerheten är densamma
  • Joico
    Karolin86 skrev 2010-11-25 11:32:07 följande:
    Någon som vet om man måste ha kvitto på bilstolen för att kunna byta den när det är fel på den?
    Egentligen måste man väl alltid ha kvitto, oavsett vad det är. Är det inte så?
    Men det är säkert olika från butik till butik och framför allt vad felet är...
  • Joico
    Karolin86 skrev 2010-11-25 11:55:30 följande:
    Tack för tipsen. Ska leta lite till efter kvittot.
    Någon som varit med om att bältet släpper när man spännder de fast att de blir knäppt? Har en hi-way.
    Förstår inte riktigt hur du menar.
    Knäpper det upp sig eller?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!