• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

thecarseatlady skrev 2010-11-25 21:35:23 följande:
    Jag fick idag en ny arbetskollega och kikade självklart in i hennes bil. Där fanns en framåtvänd bilstol för småbarn (med internbälte) och en bältesstol. Frågade senare hur gamla barn hon har och fick höra att de är 1 och 2 år gamla... Gråter Så nu fick jag något nytt att fundera på. Inte lätt att veta hur man ska lyckas påverka utan att folk tar illa upp....
    Man skickar broschyrer med Posten..... lite anonymt sådär. Eller kommenterar bloggen, om hon har.
  • Joico
    norgesessan skrev 2010-11-25 23:03:15 följande:
    Vill någon kopiera mina mått i inlägg 1811 i förra tråden? (Googla, båda tråderna kommer upp direkt..FLs sök är jättekasst...)

Jag kan inte klistra in på FL.
    Barnens mått:

Emil, 7.5 år, 23 kg.
    126 cm lång
    Sittande: Axlar 45, öron 56, huvud 67

Jonathan, snart 5 år, ca. 16-17 kg.
    105 cm lång
    Sittande: Axlar 39, öron 45, huvud 56

Isabelle, 1.5 år, mellan 9 och 10 kg.
    78 cm lång (Min lilla pygme )
    Sittande: Axlar 30, öron 39, huvud 47
    Ca. mått på Isabelle...
  • Joico
    Queen Of Darkness skrev 2010-11-26 20:32:59 följande:
    Hej.
    Fästöglor, sådana som man kan köpa på biltema för att fästa förankringsbanden i, hur fäster man dom i bilen? Är inne i bilbyte nu och hade velat ha enklare till att fästa förankringsbanden.
    Skruvar lös bultarna som håller fast stolen, sätter på ögglorna och skruvar tillbaks bultarna
  • Joico
    Queen Of Darkness skrev 2010-11-26 21:48:40 följande:
    Jag är nog dum för jag förstår inte alls? Dom ska väl fästas i golvet på bilen?
    Queen Of Darkness skrev 2010-11-26 21:51:28 följande:
    Eller menar du säterna framför och att öglorna ska sitta fast i dom?
    Hehe ja man släpper på bultarna som håller fast bilens säten Dom sitter på golvet.
  • Joico

Jag fick min nya bil förra veckan och tog då fram instruktionsboken för att läsa om Barnsäkerhet Dom verkar ha fått en del saker liite om bakfoten, annars var texten lite imponerande faktiskt. Såhär står det

Små barn upp till 6-9månader ska åka i ett bakvänt babyskydd som ska vara E-godkänt. Då barnet kan sitta stadigt är babyskyddet urvuxet. Livslängden för ett babyskydd är 8-10år, om inte tillverkaren anger något annat. Små barn åker säkrast i bakåtvända bilbarnstolar. Barn bör sitta bakåtvända till cirka fyra års ålder eller så länge det går. Placeringen av bilbarnstol i främre eller bakre passagerarsätet är likvärdigt från krocksäkerhetssynpunkt. Barnstolen ska vara E- och/eller T-märkt. NTF rekommenderar en stol som är godkänd upp till 25kg. När barnets huvud sticker upp ovanför kanten på bilbarnstolen är det dags att byta till bältesstol eller bälteskudde. En bilbarnstol ska helst inte vara äldre än fem år. Bältesstol eller bälteskudde rekommenderas för barn upp till 10-12år.

Barn som är kortare än 140cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Barn som är kortare än 140cm ska inte sitta på en plats som är utrustad med en icke avstängd passagerarkrockkudde. Bilbarnskydd som varit med om en olycka ska kasseras. Sidokrockkudde utgöringen fara för barn i bakåtvänd bilbarnstol.

Krockkudde och barn i bil kan vara en livsfarlig kombination. Barn i barnstol, framåtvänd eller bakåvänd, får inte placeras i främre passagerarsätet om platsen är utrustad med krockkudde. Passagerarplatsens krockkudde är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. För att passagerare under 140cm ska kunna sitta i främre passagerarsätet krävs att krockkudden är urkopplad.

• Joico
    Finesse skrev 2010-11-29 16:05:00 följande:
    Vilken bil har du köpt? jag tyckte texten ändå var bra..
    Ja eller hur några missar, men man kan inte räkna med att dom ska få alla rätt haha.
    Det är en Toyota Yaris
  • Joico

Nån här som hört att man inte får ha en bilstol utan stödben (alltså som lutar mot sätet framför) om det finns sidokrockkudde?

• Joico
    Kina79 skrev 2010-11-30 08:51:01 följande:
    Har aldrig hört nåt om det. Det brukar stå nåt om sidokrock-kuddar i bruksanvisningen till bilstolen, åtminstone stod det i en bruksanvisning till RallySporten.
    Fast RallySporten är ju ingen bakåtvänd stol
    Men nä, jag har heller aldrig hört det. Det var en i en annan tråd som sa att man absolut inte fick ha en stol lutad mot sätet framför om det fanns sidokrockkudde. Det hade hennes kompis fått höra när hon var och köpte nån reservdel...
  • Joico
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-01 20:23:23 följande:
    En till fråga!
    Är mitt i bilbyte och insåg precis en sak, i nya bilen finns det förvaringsutrymmen på golvet. Om vi sätter barnens bilstolar på sidosäterna bak stödjer stödbenet på locket till förvaringsutrymmet. Känns osäkert? Om det inte är okej måste vi ju nästan tänka om vilken bil vi ska skaffa (tur vi inte hunnit skriva på några papper!) för vi kan inte montera in 3 bilstolar och undvika stödben på dessa 2 förvaringsutrymmen isf.
    Är det någon som vet vad som gäller?
    Det låter ju inte helt OK. Går det inte att ställa stödbenet utanför locket? Vad är det för bil..?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!