• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • Joico

Det känns ju mer som ett provocerande inlägg.. men vad vet jag.

• Millan09

annan, jag menar att vid krockar så kan ryggstöd samt bilsäten lossna och jag har sett många olyckor då de har gjort det då jag jobbade som ambulans ssk...uppfattade det inlägget som jag hänvisade till som lite ironiskt..kanske var fel.....det är säkert för ett barn att åka bakåt men tycker nog att en sjuåring kan åka framåt..
    menade oxå att det alltid finns olika saker att ta hänsyn till...alla gör det de anser vara rätt...
    vad är provocerande i ett tänkbart scenario, så inlägget jag hänvisade till är inte provocerande då??? 

• Joico
    Millan09 skrev 2010-11-17 10:20:12 följande:
    annan, jag menar att vid krockar så kan ryggstöd samt bilsäten lossna och jag har sett många olyckor då de har gjort det då jag jobbade som ambulans ssk...uppfattade det inlägget som jag hänvisade till som lite ironiskt..kanske var fel.....det är säkert för ett barn att åka bakåt men tycker nog att en sjuåring kan åka framåt..
    menade oxå att det alltid finns olika saker att ta hänsyn till...alla gör det de anser vara rätt...
    vad är provocerande i ett tänkbart scenario, så inlägget jag hänvisade till är inte provocerande då??? 
    Skulle thecarseatladys inlägg vara ironiskt? Att det är ett rekord?  Förstår ingenting..
    Pojken överskrider varken längd eller viktgränsen. Han sitter alltså godkänt. Sålänge man inte överskrider viktgränsen så ska det nog inte finnas någon större risk att ryggstöd osv går sönder, inte mer än annars.

Det jag skrev om provocerande hade ingenting med dig att göra....?!
  • tinis77
    Jat skrev 2010-11-17 09:30:28 följande:
    jag har vänt på min 2,5 åring.
    det gick inte att spänna ut bältet mer så jag kunde inte spänna fast henne med stolens bälte.....
    Wow, har du oxå en sån där jätteunge som man bara hör talas om men aldrig ser? Häftigt. Får väl hoppas att ni inte krockar då, för då är det rätt kört för din unge. Det finns förresten bakåtvända stolar som rymmer stora barn, men det kanske känns onödigt att köpa en till bakåtvänd stol. Det är ju dumt att slösa pengar på sina barns säkerhet...
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Millan09

jin du gör precis som du anser vara rätt..har en son som alltid har varit lång och jag fick vända på honom tidigt..
    det finns ingen som vet bättre än du hur ditt barn är...jag har sagt hundra gånger att man får se till hur stort barnet är och inte stirra sej blind på ålder..min äldste var vid 7 år 1,37 cm lång med långa ben..

• Millan09

sorry annan ber om ursäkt..men snälla nån du menar väl inte att allt sitter där det ska om bilen tex voltar eller blir påkört???
    ni som skriver om krockar hit o dit hur många olycksplatser har ni varit på??? jag slösar gärna pengar på bilbarnstolar...kan upplysa om att det finns stora barn faktiskt..

• tinis77
    Millan09 skrev 2010-11-17 10:30:15 följande:
    jin du gör precis som du anser vara rätt..har en son som alltid har varit lång och jag fick vända på honom tidigt..
    det finns ingen som vet bättre än du hur ditt barn är...jag har sagt hundra gånger att man får se till hur stort barnet är och inte stirra sej blind på ålder..min äldste var vid 7 år 1,37 cm lång med långa ben..
    Men du, det har varken med vikt eller längd att göra.. Ett barn som är 2½ år och väger runt 15 kg KAN inte vara för stor för en britax two-way. Finns inte en chans. Att barn under 4 år inte ska åka framåt beror på nacke och rygg, de är inte tillräckligt starka för att hålla vid en krock. Spelar ingen roll att ungen är större än andra jämnåriga, nacken är fortfarande lika klen. Vid en krock bryts nacken, den går av och barnet dör eller blir allvarligt skadad. Det finns aldrig någon som helst vettig anledning till att ,man sätter en 2½åring framåt. Fullständigt idiotiskt är det.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Line80

Barnens 3- åriga kusin sitter frammåt i en Graco XTP tror jag den heter... De vände honom för säkert ett år sen! Min undran är om det ens är meningen att den stolen ska användas frammåt? Alltså om man jämför med Two way som går att ha frammåt..
    Kan säga att jag redan ifrågasatt för länge sen varför de vände honom men jag har ju tyvärr inget att säga till om i den frågan! Men blir ju lite orolig när jag läser om hur dumt det är att vända på en bakåtvänd stol..,

• Joico
    Millan09 skrev 2010-11-17 10:35:09 följande:
    sorry annan ber om ursäkt..men snälla nån du menar väl inte att allt sitter där det ska om bilen tex voltar eller blir påkört???
    ni som skriver om krockar hit o dit hur många olycksplatser har ni varit på??? jag slösar gärna pengar på bilbarnstolar...kan upplysa om att det finns stora barn faktiskt..
    Nej, självklart förändras bilens former om man krockar eller voltar. Men ryggstödet kommer nog inte att gå mer sönder bara för att han är 7år. Är stolen godkänd till 25kg så är den godkänd till 25kg, och han väger ju inte det än.
  • norgesessan

Emil väger 23 och är ca. 126 lång.
    Självklart hade han inte suttit bakåt om han var 135, hoppas du fattar det...

Carseat, sa det till maken igår, att han måste vara den enda nästan 8 åringen som sitter bakåtvänd.

Självklart är det många som är större än honom, är barnet urväxt (ur en STOR stol, ingen akta graco xpt som är en pygmestol) så måste ju barnet vändas.

Varför skulle det vara en fara för honom? Verkar inte som att du har sätt en krock med ett framåtvänd barn.
    Men du är avreggat, så väntar mig inget svar från dig.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!