• tinis77

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hm, kommer ni ihåg blocketannonsen om den rosa stolen med bältet som ser ut som ett vanligt bilbälte?Mailade ju och fick svaret att det är den säkraste stolen.. Mailade tillbax och frågade om hon hade länk till testresultatet där den blev utsedd till den säkraste stolen, fick detta svaret:  är du intresserad av den eller?? Annars behöver du inte maila och vara dum i huvvet!! 
    Moget..

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    Cecci78 skrev 2010-11-09 21:54:10 följande:
    www.blocket.se/sodermanland/Bilbarnstol_Volvo...

oj, inte bra att skriva att den är framåtvänd... jag ska maila
    Alltså läser inte folk instruktionsboken när de köper en bilstol? Bilstolen ska ju skydda det viktigaste man har, varför tar man inte reda på då hur stolen ska sitta? Helt otroligt egentligen hur slarviga en del föräldrar är...
  • tinis77

Det var en bilolycka på E20 inte långt från oss igår. En mamma och hennes treårige son frontalkrockade med en annan bil. Treåringen skadades allvarligt och fördes med ambulanshelikopter till sahlgrenska, mamman och den andra föraren skadades lindrigt.
    Tror inte att barnet satt bakåt, men jag vet inte... Men med tanke på att han blev allvarligt skadad så känns det mer som att han satt fel..

• tinis77
    Finesse skrev 2010-11-13 22:24:11 följande:
    Nu väger Ebba 15 kg så då kan jag ha henne framåtvänd.. yay!!!
    Ohh, vad smidigt! Min tvååring väger 13 kg, 2 kg kvar sen kan jag vända honom. Kudde blir väl enklast?
  • tinis77
    norgesessan skrev 2010-11-13 22:33:08 följande:

Tinis, det är inte så att det händer nåt magiskt vid 15 kg, att det är livvsfarligt på 14.9 och säkert vid 15... Lite marginaler är det, så sätt du din plutt på kudde redan nu.....

(också ironi)

Kanske lika bra. Han måste ju tycka att det är roligare att sitta framåt så att han ser ut ordentligt. Kudde är ju billigt oxå, och lätt att flytta..

(jo, jag är oxå ironisk)
  • tinis77
    Jempa L skrev 2010-11-13 22:52:01 följande:
    Kommer Beologic ut på den svenska marknaden? Någon som vet? Den går inte att googla på, konstigt nog!
    Fick massa träffar på den när jag googlade. Du har ett O för mycket, den heter belogic, inte beOlogic.
  • tinis77
    Jat skrev 2010-11-17 09:30:28 följande:
    jag har vänt på min 2,5 åring.
    det gick inte att spänna ut bältet mer så jag kunde inte spänna fast henne med stolens bälte.....
    Wow, har du oxå en sån där jätteunge som man bara hör talas om men aldrig ser? Häftigt. Får väl hoppas att ni inte krockar då, för då är det rätt kört för din unge. Det finns förresten bakåtvända stolar som rymmer stora barn, men det kanske känns onödigt att köpa en till bakåtvänd stol. Det är ju dumt att slösa pengar på sina barns säkerhet...
  • tinis77
    Millan09 skrev 2010-11-17 10:30:15 följande:
    jin du gör precis som du anser vara rätt..har en son som alltid har varit lång och jag fick vända på honom tidigt..
    det finns ingen som vet bättre än du hur ditt barn är...jag har sagt hundra gånger att man får se till hur stort barnet är och inte stirra sej blind på ålder..min äldste var vid 7 år 1,37 cm lång med långa ben..
    Men du, det har varken med vikt eller längd att göra.. Ett barn som är 2½ år och väger runt 15 kg KAN inte vara för stor för en britax two-way. Finns inte en chans. Att barn under 4 år inte ska åka framåt beror på nacke och rygg, de är inte tillräckligt starka för att hålla vid en krock. Spelar ingen roll att ungen är större än andra jämnåriga, nacken är fortfarande lika klen. Vid en krock bryts nacken, den går av och barnet dör eller blir allvarligt skadad. Det finns aldrig någon som helst vettig anledning till att ,man sätter en 2½åring framåt. Fullständigt idiotiskt är det.
  • tinis77

Läst i ett annat forum: BeSafen är bara godkänd till 18kg om de åker baklänges, sen så kan man vända den och ha den framåt till 25kg eller vad det är.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!