• tinis77

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kina79 skrev 2011-03-03 12:12:57 följande:
    Vad har ettåringen för stol? Tänkte om du kan montera den så att avstånde till ryggen är så stort som möjligt, så kan kanske 5-åringen sätta ner foten där när han klättrar förbi. Då blird et ju inte så skitigt som om han ska joxa med skor/stövlar i etåringens stol.

Jag har ju Hi-Way och den går att montera så att nästanfemåringen kan sätta ner foten där när hon klättrar in. 
    Hon har en hi-way, och stora har two-way. Ska testa att sätta stolen så långt ut som möjligt, vore ju bra om han slapp kliva i hennes stol varje gång. Skorna tänkte jag försöka se till att de tar av sig när vi ska åka, blir så jäkla skitigt i sätet annars..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    Joico skrev 2011-03-03 13:00:19 följande:
    Det var precis det jag tänkte på.. Minns nu inga exakta mått, men ett visst antal centimeter har väl de flesta babyskydd. Alltså att de måste vara ett visst antal centimeter från det framför, det ska absolut inte luta emot.
    Minst 10 sa ntf till mig när jag frågade.
  • tinis77
    norgesessan skrev 2011-03-03 18:08:09 följande:

Tinis, hur är det att ta sig bak via framsätet och ner för gången? Det gr bra i vår bil (Mitshubishi space wagon)
    Tittade på en vanlig chrysler voyager, det gick inte i den. (Vi tog bort armstöden i vår bil). Det är så Emil kommer åt sin stol som står längst bak. Han spänner sig själv.

Isabelle sitter i mittraden bak föraren, Jonathan sitter bakom passageraren (mig).
    Funderade på att koppla ut airbagen, men det går inte att sitta i mittraden, det är så kort ned till golvet, så det struntar vi i. Kan ni göra nåt sånt? Då har ni ett säte över i mittraden så man kommer åt bakre raden.

När Emil vänds ska han antningen sitta i mittraden (Isabelle på andra sätet i mittraden, och Jonathan bak, där Emil sitter nu), eller så sitter både Emil och Jonathan bak, då kan man komma åt bakraden lättare eftersom det blir ett ledigt säte..Men då blir det ju svårt med en vuxen i mittraden igen...

Får experimentera när den dagen kommer...

Det blir för krångligt.. Han måste ha hjälp att dra åt bältet oxå så jag måste ta mig dit lätt.
    Jag har bestämt aten ska sitta bakom passageraren på andra raden, och de 2 andra länst bak, en i mitten och en till höger (på passagerarsidan alltså). Men har ingen aning om vem som ska sitta var? Han bara testa med t-w idag, den funkar på alla platser men tror att det blir bäst plats för honom på andra raden. Isf får ettåringen sitta i mitten längst bak och tvååringen bredvid, men det kanske blir krångligt att få in honom där? Gaaah, hjälp!!??
  • tinis77
    norgesessan skrev 2011-03-03 23:06:42 följande:
    Behåll mittsätet ledigt, vi har bara två säten där bak som är helt intill varandra, därför kan vi inte ha två bakåtvända där...(om vi hade velat).

Du och maken i framsäterna, det minsta barnet i mellanraden eftersom dom andra kan gå till stolarna själv.
    Nu kan du ta dig in eftersom ett säte är ledigt i mellanraden. (behövs ju inte vippas fram då).

Hur låter det?
    Funkade inte soma jag tänkt mig.. Var ute klockan elva igårkväll och testade.
    Om jag sätter som jag tänkt så kommer man inte in i bak alls, eftersom det inte går att fälla sättena när stolarna sitter fast i dem och eftersom jag tänkt ha en i mitten så går det inte att ta sig in alls då... Ska testa om det går att göra som du föreslår, Isabell bakom passageraren isf och de andra längst bak, en på varje sida. Armstöden går ju att fälla upp, vet inte om det går att ta bort dem helt.
  • tinis77
    Kina79 skrev 2011-03-04 08:24:19 följande:
    När du fäller mellanradens säte, får du liksom plats att gå in och ställa dig där bak då? Så att det är lätt att hjälpa de två längst bak?
    Kan man ta bort armstöden?

Jag hade nog haft äldsta och en av de yngre längst bak.

Nästa fråga Kan man om man har en stol som behöver väldigt lite utrymme och ett barn som nästan inte behöver benutrymme, flytta sätet i mellanraden framåt? Om man kan det, kan man då klämma sig in längst bak och klättra in i en bakåtvänd från den sidan?
    Fattar du min extremt konstiga förklaring?

Tror att jag fattar, men mittensätena går inte att flytta så det funkar inte..
    Om jag har 2 stolar längst bak som sitter fast i mellanradens stolar, då går det inte att fälla dem.. I såna fall får jag sätta 2 stolar längst bak och så får man gå mellan mittenstolarna när man ska bak.
    Kom på att det inte går att ha Isabell i mitten, stödbenet på hennes stol var för kort.. Funderar på om jag ska sätta Alex där, blir nog mest plats för benen där.

Trodde det skulle vara enkelt nu med stor bil!
  • tinis77

Nu är stolarna på plats. Alexanders two-way bakom passageraren, Hampus duoflex längst bak på förarsidan och Isabells hi-way längst bak på förarsidan. Gick inte att sätta dem på något annat sätt. Men jag tror det blir bra så!

• tinis77
    Joico skrev 2011-03-04 13:43:14 följande:
    Det ser ju kanon ut tinis! Snyggt! Tycker det ser så härligt ut med massa bilbarnstolar i en bil hahaha
    Tack! Hoppas det funkar så, men det tror jag.
  • tinis77

Ang kil till britax two-way, jag fick problem med lutningen när jag satte stolen i nya bilen, och mailade robert bell och frågade om jag kan använda kilen till hi-way ist. Klistrar in svaret:

"Du kan lugnt använda kilen. Britax har länge haft kilar till flera
    produkter. De påverkar inte hur stolen fungerar i krock. Jag brukar påpeka
    att det är skumplats även under klädseln, så behövs det en bit ovanför
    klädseln för att förbättra funktionen har det ingen betydelse. Det är bältet
    i fotändan och inredningen som Two-Way lutar emot som är viktiga inslagen ur
    säkerhetssynpunkt."

Nu har jag monterat T-W med H-W-kilen, och stolen sitter stenhårt med perfekt lutning.

• tinis77
    mjuik skrev 2011-03-20 22:10:38 följande:
    Det är väldigt synd faktiskt. Det borde ligga i deras intresse att veta såna tycker jag.
    Hon tyckte att vi skulle använda babyskyddet så länge som möjligt.

Jag har kollat lite på hi-way men tycker den ser så kal ut, inte så ombonad.

Vad finns det för andra märken? Det finns så många märken att välja på.
    Du verkar ha koll på det här. Det uppskattas verkligen.
    Rekommenderar oxå hi-way. Dottern har suttit i sin sen hon var 3 månader. Finns extra huvudstöd att köpa till om man vill ha mer ombonat.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!