BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Jag har ju Hi-Way och den går att montera så att nästanfemåringen kan sätta ner foten där när hon klättrar in.
Tinis, hur är det att ta sig bak via framsätet och ner för gången? Det gr bra i vår bil (Mitshubishi space wagon)
Tittade på en vanlig chrysler voyager, det gick inte i den. (Vi tog bort armstöden i vår bil). Det är så Emil kommer åt sin stol som står längst bak. Han spänner sig själv.
Isabelle sitter i mittraden bak föraren, Jonathan sitter bakom passageraren (mig).
Funderade på att koppla ut airbagen, men det går inte att sitta i mittraden, det är så kort ned till golvet, så det struntar vi i. Kan ni göra nåt sånt? Då har ni ett säte över i mittraden så man kommer åt bakre raden.
När Emil vänds ska han antningen sitta i mittraden (Isabelle på andra sätet i mittraden, och Jonathan bak, där Emil sitter nu), eller så sitter både Emil och Jonathan bak, då kan man komma åt bakraden lättare eftersom det blir ett ledigt säte..Men då blir det ju svårt med en vuxen i mittraden igen...
Får experimentera när den dagen kommer...
Nu är stolarna på plats. Alexanders two-way bakom passageraren, Hampus duoflex längst bak på förarsidan och Isabells hi-way längst bak på förarsidan. Gick inte att sätta dem på något annat sätt. Men jag tror det blir bra så!
Ang kil till britax two-way, jag fick problem med lutningen när jag satte stolen i nya bilen, och mailade robert bell och frågade om jag kan använda kilen till hi-way ist. Klistrar in svaret:
"Du kan lugnt använda kilen. Britax har länge haft kilar till flera
produkter. De påverkar inte hur stolen fungerar i krock. Jag brukar påpeka
att det är skumplats även under klädseln, så behövs det en bit ovanför
klädseln för att förbättra funktionen har det ingen betydelse. Det är bältet
i fotändan och inredningen som Two-Way lutar emot som är viktiga inslagen ur
säkerhetssynpunkt."
Nu har jag monterat T-W med H-W-kilen, och stolen sitter stenhårt med perfekt lutning.